winterdeken om doen of niet?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
siccootje
Berichten: 1205
Geregistreerd: 16-01-04
Woonplaats: noord-holland

winterdeken om doen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-04 12:37

Hallo,
Ik heb een paard die heeft eigelijk nooit een deken om gehad.
Hij staat snachts op stal in de winter en gaat overdag in de bak van 11 tot 4/5 uur. Ik zit er over na te denken om een deken om te doen maar weet het niet zeker. Hij heeft nu nog steeds een dik vachtje nog steeds niet zijn wintervacht helemaal verloren. Wat zou jij doen? Een deken om doen of niet? Ik heb nu alleen een ongevoerde regen deken. En hoeveel grams zou ik dan om moeten doen?

Poohbeer

Berichten: 2048
Geregistreerd: 26-06-02
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-04 12:52

Als je paard nooit en deken om heeft gehad en het nooit koud heeft gehad o.i.d. waarom wil je hem dan nu een deken om doen??

En als je perse een deken om wilt doen dan zeker nu nog niet beginnen met een winterdeken, is nog warm zat zo. Regendekentje is genoeg.

Nano05

Berichten: 2195
Geregistreerd: 12-02-04
Woonplaats: hier en niet daar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-04 12:56

Als hij altijd zonder deken heeft staan, is het niet noodzakelijk. Ook als hij nu een dikke vacht heeft, zou ik het nog niet doen. Zo en zo is een winterdeken nu nog te warm. Anders scheren, als het kouder wordt eerst een dunne (zomer)deken en daarna pas een winterdeken. Maar ik weet dat de meningen hierover verschillend zijn.

siccootje
Berichten: 1205
Geregistreerd: 16-01-04
Woonplaats: noord-holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-04 12:58

k bedoel ook niet NU maar in de winter staat er volgens mij ook Haha!

Nano05

Berichten: 2195
Geregistreerd: 12-02-04
Woonplaats: hier en niet daar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-04 13:00

Excuse me!!!!

Chrystal-gek

Berichten: 3076
Geregistreerd: 17-05-01
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-04 13:08

Nog steeds zijn wintervacht niet helemaal verloren...?
Lijkt me dat paarden nu juist weer beginnen met het kweken van een wintervacht vanuit de zomervacht.
Misschien volgend voorjaar lijnzaadolie bijvoeren?

Is jouw paardje toevallig wat ouder? Dat hij moeite heeft met verharen?

Ik begin vroeg met dekens, nu nog net niet, maar het moet maar net ff iets kouder worden (en waterdichtspraybus te pakken heb), en ze krijgt de 1e deken op.
Dit om de wintervacht tegen te gaan, oftewel, zorgen dat ze dun in de vacht blijft (en ipv wintervacht dus winterdekens) en ik niet hoef te scheren.
Zo kun je het licht op stal savonds ook wat langer aanlaten, dit helpt vaak ook een beetje.

Zodra ik met een deken begin, houdt ze die ook dag en nacht op.
Dus overdags buiten, en snachts op stal.
Ik begin met een dun dekentje, later een dikke, en als het kouder wordr, doe ik 2 dekens over elkaar heen (dik plus dun, of dik plus dik).
Laatst bijgewerkt door Chrystal-gek op 25-08-04 13:28, in het totaal 1 keer bewerkt

siccootje
Berichten: 1205
Geregistreerd: 16-01-04
Woonplaats: noord-holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-04 13:09

geeft niet hoor Haha! maar hij is ook nog maar 4 dus misschien is dat handig om te weten?

Chrystal-gek

Berichten: 3076
Geregistreerd: 17-05-01
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-04 13:23

Dan zou hij toch goed door zijn vacht had moeten komen.
Misschien ziek geweest ofzo? Of iets anders?

Mijn paard is wat ouder, komt iets moelijker door zijn vacht.
Komt er wel doorheen, duurt alleen wat langer, maar in de zomer heeft ze toch echt een dun vachtje hoor.
Lijnzaadolie of zonnebloemolie bijvoeren (over de brokken doen) kan heel erg goed helpen.

Ik neem aan dat je paard nog niet zolang onder het zadel is dat je vorig winter niet zo actief reed, maar deze winter wel actief wilt rijden?
Dan zou ik met dekens beginnen, en als dat niet helpt, scheren en er een extra dekenetje bij op doen.

siccootje
Berichten: 1205
Geregistreerd: 16-01-04
Woonplaats: noord-holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-04 13:30

Ja klopt wat je zegt. Vorig jaar heb ik niet erg actief en intensief met hem gereden nu wel. Hij heeft op zijn vorige stal waar hij stond toen hij 3 was (vreselijke stal vandaar dat hij daar nu weg is) vanaf februari dag en nacht buiten gestaan :S misschien daarom zijn vacht niet helemaal verloren is. Dus jij zegt dat ik beter wel een deken om kan doen maar met hoeveel grams moet ik dan beginnen en wanneer moet ik ze gebruiken? En hij is niet ziek geweest is kerngezond

siccootje
Berichten: 1205
Geregistreerd: 16-01-04
Woonplaats: noord-holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-04 15:05

iemand nog meer tips of ik het wel of niet zou moeten doen???

_Tiara
Berichten: 3794
Geregistreerd: 11-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-04 15:09

Ik zou het niet doen omdat je paard altijd al zondr heeft gestaan (scheelt ook nog geld Knipoog Schijnheilig ).