Paard 220km vervoeren, waar aan denken.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
inka

Berichten: 937
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: Bemmel.

Paard 220km vervoeren, waar aan denken.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-04 13:48

Morgen is het zo ver en gaan we Inka naar
haar nieuwe stalletje verhuizen Haha!
Erg spannend aangezien we van Den Oever (NH)
naar Huissen (Gld) moeten.
Dit is ongeveer 220 km.
Nu ligt de zomerdeken,transportbescherms en hooinet al
klaar. Ook neem ik een emmer mee zodat ze onderweg kan
drinken.
Nu vraag ik me wat ik nog meer mee moet nemen.
Dus hebben jullie nog tips?

Caroline81

Berichten: 632
Geregistreerd: 26-11-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-04 13:57

Volgens mij ben je er zo wel toch? Ik neem als het warm is niet alleen water en een emmer mee maar ook wat siroop. Joplin kan nog weleens mutsen dat hij niet wil drinken. Met wat siroop erdoor drinkt hij altijd.
Ik heb ook altijd een reserve halster en twee touwen mee.

Je moet natuurlijk wel je trailerpapieren, rijbewijs, autopapieren en paspoort van je paard meenemen. Verlichting controleren en je bandenspanning.

Dat is het wel zo'n beetje gok ik.

inka

Berichten: 937
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: Bemmel.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-04 14:05

Caroline81 schreef:
Volgens mij ben je er zo wel toch? Ik neem als het warm is niet alleen water en een emmer mee maar ook wat siroop. Joplin kan nog weleens mutsen dat hij niet wil drinken. Met wat siroop erdoor drinkt hij altijd.
Ik heb ook altijd een reserve halster en twee touwen mee.

Je moet natuurlijk wel je trailerpapieren, rijbewijs, autopapieren en paspoort van je paard meenemen. Verlichting controleren en je bandenspanning.

Dat is het wel zo'n beetje gok ik.


Bedankt voor de siroop tip OK dan! Alhoewel ik morgen geen tropische tempraturen verwacht. Knipoog .
Al mijn paardenspullen gaan ook meteen mee, dus ze kan ongeveer 6 halster kapot trekken voordat we er doorheen zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-04 15:01

Ik zou niet eens stoppen op zo'n stukje. Gewoon doorrijden, doe je er het minst lang over. Meestal willen ze onderweg toch niet drinken, zelfs op hele lange ritten (> 10 uur) niet. Als het echt warm is gaat het bij dat soort afstanden wel belangrijk zijn dat ze echt drinken, maar op zo'n stukje als dit overleeft ie dat heus wel hoor.

Hooinetje erin en kachelen maar!

na afloop kun je evt je paard eventjes afstappen als je het idee hebt dat ie stijf geworden is.

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-04 16:03

Gewoon in 1 stuk doorrijden.
Eigenlijk is een hooinetje helemaal niet zo slim om erin te hangen, want je paard gaat zich lekker concentreren op het hooi kauwen, terwijl hij dat doet ga je door een bocht en je paard valt om, omdat hij niet bezig was met zijn evenwicht te bewaren en iets te verstappen toen hij voelde dat de bocht kwam maar hij was aan het eten!
Een paard kan makkelijk dat tijdje zonder hooi en water.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-04 16:06

Ik zou geen net gebruiken maar een zak. Genoeg rare dingen gezien met paarden die op een of andere manier met hun benen in het net vast kwamen te zitten.

Voor de rest zou je tussendoor kunnen stoppen, maar haal de paarden dan niet van de trailer af.

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-04 16:15

Voor zo'n stukje zou ik idd niet stoppen tussendoor, je bent geen dag aan het rijden...

Hooinet of hooizak gebruik ik zelf niet. Ik heb vaak merries met veulens mee en dan vind ik dat teveel risico.
Ze zijn er ook aan gewend dat ze maar even een paar uurtjes zich moeten vermaken onderweg.
Voorkom je meteen het klieren als ze het hooi op hebben...

Afgelopen weekend hebben we nog 500km gereden met een merrie en veulen, 250 heen en een paar uur later weer terug.
Na aankomst kunnen ze wat drinken en voordat we weer naar huis gingen ook. Tussendoor hebben ze nog wat kunnen grazen.
's Avonds gingen ze bij thuiskomst gewoon weer in de wei.

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-04 16:16

ik zou ook niet teveel stoppen
220 km is niet eens zo heel erg ver hoor

ik ga elk jaar een of twee keer op vakantie met mijn paarden en dan moet ik ook ruim 200 km rijden !
en hooi geef ik ze onderweg ook niet , want ik de vr8wagen kan ik geen hooi ophangen
op de trailer hang ik altijd hoog genoeg een hooinet op ,waar ze uit kunnen eten als ze willen
alleen ga ik bijna nooit met de trailer op pad
reserveband, krik en sleutel vind ik net zo belangrijk als n reservehalster !

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-04 16:18

crossmonster schreef:
reserveband, krik en sleutel vind ik net zo belangrijk als n reservehalster !

En een mobieltje om de wegenwacht te bellen Clown
Zo stonden wij 2 jaar geleden met een klapband met de vrachtwagen (net door de keuring) langs de A28...

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-04 16:21

mobieltje is voor mij niet iets wat ik speciaal mee moet nemen
ik en mobie zijn getrouwt, hij verlaat nooit mijn zijde!
de hele dag zit ie in mijn zak
en sn8s ligt ie heerlijk op te laden naast of onder mijn kussen Clown

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-04 16:39

Routekaart? een mesje?
drinken/eten voor jezelf.

De rest is al gezegd denk ik.

Sjaan

Berichten: 8038
Geregistreerd: 19-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-04 16:41

In 1 stuk rijden, als wij dit soort afstanden rijden met de paarden stoppen we vaak 1 keer, maar dat is eingelijk niet voor de paarden, maar meer voor ons zelf om even bij te tanken. De paarden blijven dan gewoon op de trailer, krijgen dan ook geen water ofzo, ze wachten maar even totdat ze over zijn.
Mobieltje is wel altijd handig.

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-04 17:23

Je kan halverwege even stoppen om te kijken of ze moeten plassen, doen ze vaak niet rijdend maar wel als de trailer even stilstaat. Verder kan je gewoon doorrijden lijkt me.
Ik heb een heel fijnmazig hooinet en dat vind ik toch wel prettig, hij kan er niet in vastzitten en hij heeft urenlang iets te peuteren.

ingvdh

Berichten: 6370
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-04 17:26

Ik zou geen uitgebreide voer/drink stop houden, het lijkt me nl prettiger dat je in een keer doorgaat zodat ze eerder de trailer uitkan en beweging krijgt.

Hooinet heb ik al tijden niet meer in de trailer, zeker nadat mijn paard er twee keer met zijn been in heeft gestaan (vraag me niet hoe hij dat doet). Ze kunnen gerust een paar uur zonder eten.

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-04 17:59

Met dit weer zou ik geen zomerdeken opleggen, hoogstens een vliegendeken. Zo'n trailer werkt vaak als een sauna.
Als ik zover weg moet, dan gaat er een goed gevuld hooinet mee, emmer, spons, water, suikerklontjes.
Paard gaat rondom in de reisbandages, staartbeschermer en een halster met bontjes erom.
Verder gaat er een extra halster en een extra touw + longeerlijn mee, niet te vergeten een mes, autopapieren, rijbewijs, trailerpapieren, paspoort paard en een mobiel.
Oja, vergeet jezelf niet: snackjes mee voor onderweg!!

DendroFleur

Berichten: 5362
Geregistreerd: 26-06-02
Woonplaats: Lutjewinkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-04 18:11

Wij rijden regelmatig deze afstanden bijv. voor een marathonwedstrijd of als ik voor de appaloosacarrousel ergens heen moet. Ik zou inderdaad gewoon door rijden. Als het heel erg warm zou zijn zou je onderweg water kunnen geven maar anders is het echt niet nodig. Ga gewoon bij een benzinetank een kop koffie halen en kijk dan even hij het er mee is. Maar zeker er niet af halen. Een hooinet kan je ophangen. Het is een beetje afhankelijk van het paard. Ik heb er die ongeduldig worden met een lange rit en een ander wordt juist vervelend als het hooinet leeg is en de gevallen sprietjes met alle geweld opgeraapt moeten worden.
Ik denk dat het voornaamste is dat je de auto van tevoren hebt ingeladen zodat je zonder gestress vertrekt. Inderdaad papieren auto, paard en rijbewijs mee. Een soort EHBO-pakketje en een mes. En reservehalster en touw. En het kan handig zijn om het paard met vliegenspray in te spuiten. Een dek lijkt me niet nodig of hij moet erg zweten. Beenbescherming is een optie. Maar bij warm weer kan het ook weer irriteren. Is dus afhankelijk van je paard. Een goede reis verder.

More

Berichten: 3120
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Joure

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-04 20:02

Nou bijna alles is al gezegt denk ik maar ik zou net als de anderen zeggen niet je paard eruithalen tijdens de stop. Gewoon even halverwege stoppen ook voor jezelf!

Schoentje

Berichten: 3857
Geregistreerd: 15-01-03
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-04 20:05

Je moet he niet te druk meken om zo'n reisje. Je bent er zo.
Gewoon in een ruk doorrijden en geen eten of water geven.
Verder gewoon doen alsof je een korte afstand rijd. doe je dan geen beenbescherming om, dan nu ook niet, doe je dat normaal wel, dan nu ook.
Want de kans op beschadiging is op korte afstanden groter dan op lange, omdat je op korte afstanden vaak veel moet remmen en bochten moet maken en op lange aftanden heb je vooral snelweg.

_Romana_
Berichten: 3188
Geregistreerd: 01-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-04 20:08

Misschien een beetje een offtopic vraag, maar wat als je nou bijv uit t oosten van duitsland een paard moet halen, dan onderweg wel stoppen neem ik aan??

gizar
Berichten: 62
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: Middenbeemster

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-04 20:11

Vliegenspray heeft als voordeel dat het de vliegen op een afstandje houdt, maar mijn ervaring is dat sommige paarden er benauwd van kunnen worden en ervan kunnen gaan hoesten. En in een trailer is sowieso weinig ruimte en kan het vliegenspul nadelige bijwerkingen vertonen. Een vliegendekentje is minstens zo effectief.

Morrie

Berichten: 22311
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-04 20:15

_Romana_ schreef:
Misschien een beetje een offtopic vraag, maar wat als je nou bijv uit t oosten van duitsland een paard moet halen, dan onderweg wel stoppen neem ik aan??



alleen om te tanken, verder niet.

Wij halen vaak paarden uit Oostenrijk en brengen ze ook weg, we stoppen alleen om te tanken en soms moeten we bij de grens stoppen, maar als ze zien dat er paarden op de trailer staan, mogen we bijna altijd doorrijden.

De paarden (en wij) zijn wel gaar na een reis van 18 uur, maar na een nachtje slapen zijn ze altijd weer fit en fris en kunnen ze gaan in burgeren.

220 km is echt niet ver hoor, dat red je zelfs wel met 1 tank brandstof!

_Romana_
Berichten: 3188
Geregistreerd: 01-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-04 20:17

Dus niet wta ik soms wel eens hoor de paarden eruit halen en wta stappen enz( heb je wel kans dat ze er niet meer in willen) Maar verder dus niets anders doen dan op een reis van 220 km??

_Romana_
Berichten: 3188
Geregistreerd: 01-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-04 20:19

sorry typ te snel, wta ipv wat Haha!

naam
Berichten: 532
Geregistreerd: 11-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-04 20:21

Ik heb mijn paard verhuisd van Gelderland naar het noorden!
Dat is zo'n 150 km en heb geen tussenstop gemaakt!

Wel had ik hooi in de trailer (een hooizak) meer voor de afleiding dan voor eten, maar dan is ie voor mijn gevoel lekker bezig!

Verder is al het benodigde denk ik wel genoemd.

Succes met je reis!

Morrie

Berichten: 22311
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-04 20:23

waar zou je een paard eruit willen halen??? Op een parkeerplaats aan de snelweg of bij een benzinestation??? Zou ik nooit doen, tenzij er dringende zaken mis zijn aan de trailer of met de gezondheid van het paard