Hoe knie aktie trainen bij Hackney?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kyan01

Berichten: 5404
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Den Haag

Hoe knie aktie trainen bij Hackney?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-04 21:05

Het schijnt dat je de knie aktie van een hackney kan trainen....
Het staat vast dat Zoe hackney bloed voert ze heeft wel iets knie aktie maar naa mijn idee niet voldoende. Wie weet hoe ik dit kan trainen en of dit uberhaupt wel te trainen is?

Hier een plaatje van hoe ze nu loopt:
Afbeelding

Op de straat (vlakke ondergrond) toont ze de knie aktie meer.

Marloez
Berichten: 6531
Geregistreerd: 05-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 21:14

Ik weet niet of ze op hoefijzers staat?
Vaak krijgen ze dan net iets meer knieactie Lachen

Marloez
Berichten: 6531
Geregistreerd: 05-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 21:15

en het is wel te trainen

Kyan01

Berichten: 5404
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-04 21:17

Nee ze staat nog niet op ijzers ze is nu 2,5 dus wil lichtelijk beginnen met trainen...

Miran

Berichten: 4453
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 21:37

Met speciale ringen om de benen en touwtjes ed eraan. Iets waaraan je als leek niet moet beginnen.

Marloez
Berichten: 6531
Geregistreerd: 05-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 21:39

Miran schreef:
Met speciale ringen om de benen en touwtjes ed eraan. Iets waaraan je als leek niet moet beginnen.

Heb ik ook eens gezien ja.
Dat kun je dan het beste aan de lange teugel doen

Waarom niet eigenlijk? Als je er geleidelijk aan begint lukt het vast wel Lachen

Kyan01

Berichten: 5404
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-04 21:53

Miran schreef:
Met speciale ringen om de benen en touwtjes ed eraan. Iets waaraan je als leek niet moet beginnen.



Misschien een fokker benaderen en om uitleg vragen.... Of haar daar in training zetten... maar das voor Zoe geen optie Mept iedereen het leven uit ~~}>

Concorde

Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-04 11:41

Marloez schreef:
Heb ik ook eens gezien ja.
Dat kun je dan het beste aan de lange teugel doen

Waarom niet eigenlijk? Als je er geleidelijk aan begint lukt het vast wel Lachen


Met die touwtjes, ik geloof dat ze dat een beenlonge noemen, is levensgevaarlijk als je niet weet wat je doet. Ringen kunnen met mate niet heel veel kwaad, trainen met verzwaarde beschermers kan ook- maar ook daarmee kun je als je niet precies weet wat je doet heel veel fout mee doen.
Mijn advies: Goeie hoefsmid erbij halen en eens informatie inwinnen bij een goede tuigpaardtrainer.

HippoLogic

Berichten: 9558
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Vancouver, BC, Canada

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-04 11:45

Miran schrijft:
Citaat:
Met speciale ringen om de benen en touwtjes ed eraan. Iets waaraan je als leek niet moet beginnen.

Ze bedoelt denk ik de 'trainings-schoenen'. (Ja toch?) Daar zitten de hoeven aan touwen die je omhoog trekt als het paard zijn been optilt. Door verkeerde timing (weinig mensen hebben echt een goede timing, helaas) kan een paard goed op zijn snuffert vallen. Dit trainingsattribuut dus alleen door een ervaren vakman laten gebruiken!

Trainings-ringen (leren bandjes met ijzeren ringen) kun je om de koten gespen: Bij elke stap vallen de ijzeren ringen op de hoef en zo wordt het hoog optillen gestimuleerd. Misschien ook wel mede door het gewicht: ijzers met blokjes helpen ook om de knie-actie te stimuleren. Hoe meer gewicht aan de benen, hoe hoger de knie-actie (en hoe meer slijtage aan de gewrichten, natuurlijk Knipoog ). Op de straat trainen (ijzers onder) heeft ook positief effect: hoe meer herrie hoe meer knie-actie.

Mijn hackneypony heeft ook ongeveer twee jaar concoursen gelopen: hij kreeg geloof ik iets van 4 kilo krachtvoer per dag (en heeeeeeeel veel training). Hij is 1,25 m hoog. Veel voer = veel energie =veel knie-actie. Niet direct je pony nu volproppen! Ik noem alleen mogelijkheden, het is altijd een combinatie. Oja, ik heb zelf geen ervaring met trainen van hackneys, hoor! Haha!

Leuke pony Zoe, heeft denk ik wel aanleg. Niet dat ik er verstand van heb!

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-04 16:03

Die trainings-ringen zijn denk ik de beste.
Kennis van ons traint ook hackney's en tuigpaarden. Al die paarden staan met die alleen een touwtje met tuinslang erom op stal en als hij gaat rijden doet hij andere bandjes aan met ringen eraan.

Ninla_

Berichten: 9006
Geregistreerd: 01-06-03
Woonplaats: Op de rug van een fjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-04 16:24

Idd Sjonniej volgensmij hebben ze het de hele tijd over trainings ringen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-04 16:34

tobilover schreef:
Idd Sjonniej volgensmij hebben ze het de hele tijd over trainings ringen


Nee, zeker niet.
Ze hebben het ook over "schoenen".
Als leek kun je best trainingsringen gebruiken maar schoenen aub aan een ervaren trainer over, je kunt je paard er aardig mee verkloten als je het niet goed doet.
We zetten de Cobs ook wel eens in de schoenen maar laten daar altijd een Hackney kennis voor langs komen.
Ik heb het al tig keer gezien maar doe het voor geen goud zelf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-04 17:47

Schoenen niet zelf aan gaan beginnnen, da's behoorlijk heftig voor een paard en dan moet je weten wat je doet. Trainingsringen kan je wel egbruike en ook veel cavaletti longeren met een verzameld ponytje aan de lijnen wil goed helpen.

texeenmaikey
Berichten: 3066
Geregistreerd: 04-09-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-04 17:51

mijn oude verzorg pony werd aan de bijzet gezet. en zo moets ze cavalette lopen en ik moet zeggen dat haar beenwerk er echt een stuk beter van werd

marianna

Berichten: 3031
Geregistreerd: 09-03-04
Woonplaats: Warten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-04 18:35

moet dit niet bij RT?

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-04 18:50

Je kunt van die dingen kopen die ze bij ijslanders veel gebruiken.
Ze zien er uit als balbeschermers en ze zijn er in verschillende gewichten.

Maar ik denk dat het beter is eerst het dier voor de wagen te bleren, wat longeerwerk en balkjes te doen. Gewoon kijken wat een beetje degelijke training al kan doen, dat zou je dan kunnen uitbreiden met gewichten.

In de wedstrijden worden vaak wel dubbele ijzers gebruikt.

HippoLogic

Berichten: 9558
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Vancouver, BC, Canada

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-04 02:04

Aaanvulling: hoeven lang laten (model: hackney, zie concourspony's) groeien en ijzers met blokjes erin helpen ook.
Naar een ervaren trainer brengen werkt het beste. Wil je concoursen rijden? Het is (zoals ik al zei) een aanslag op het lichaam, dus waarom wil je dit? Of wil je het gewoon weten?

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-04 16:21

Topic verplaatst naar Vraag maar Raak

M3isSi3j

Berichten: 3180
Geregistreerd: 19-12-03
Woonplaats: Monster/Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-04 16:55

[quoteMet speciale ringen om de benen en touwtjes ed eraan. Iets waaraan je als leek niet moet beginnen.

[/quote]

dit is zoooo vreselijk slecht voor je paard.. vind het echt mishandeling!

die paarden gaan eerst voordurend onderuit omdat ze hun benen niet eens normaal kunnen neerzetten.. ze worden vanuit de schoft in de krul getrokken waardoor de hele rug en nek beshadigd en het paard hoeft verder niet te buigen waardoor zn bespiering ook nog aan alle kanten vast komt te zitten..

ik raad het je af.. wat je kan doen is in het mulle zand trainen of diep door het water.. (zeggen ze.. weet niet of het waar is hoor Verward )

Kyan01

Berichten: 5404
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-04 15:10

Oke verdeelde meningen dus.... Ik ga denk eens een hackney fokkerij benaderen en trainingstallen om te kijken en informeren welke trainigsmethode vriendelijk en Zoe past.

Iig Bedankt voor de info Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-04 16:21

M3isSi3j"]
[quoteMet speciale ringen om de benen en touwtjes ed eraan. Iets waaraan je als leek niet moet beginnen.

[/quote]

dit is zoooo vreselijk slecht voor je paard.. vind het echt mishandeling!

die paarden gaan eerst voordurend onderuit omdat ze hun benen niet eens normaal kunnen neerzetten.. ze worden vanuit de schoft in de krul getrokken waardoor de hele rug en nek beshadigd en het paard hoeft verder niet te buigen waardoor zn bespiering ook nog aan alle kanten vast komt te zitten..

ik raad het je af.. wat je kan doen is in het mulle zand trainen of diep door het water.. (zeggen ze.. weet niet of het waar is hoor Verward )
[/quote]

Mul zand training is ten eerste ook niet goed voor je paard en ten tweede zijn schoneen mits niet voor de wagen gebruikt en professioneel ook echt niet slecht voor je paard. Je moet nagaan dat het nooit langer is dna 5-10 minuten.

[quote="PeruaansePas schreef:
Aaanvulling: hoeven lang laten (model: hackney, zie concourspony's) groeien en ijzers met blokjes erin helpen ook.
Naar een ervaren trainer brengen werkt het beste. Wil je concoursen rijden? Het is (zoals ik al zei) een aanslag op het lichaam, dus waarom wil je dit? Of wil je het gewoon weten?


Concours een aanslag op het lichaam?? Verward Dan zouden er ook geen spreingewedstrijden enzo meer mogen zijn want dat is met een geod getraind paard in verhouding zwaarder. Ik heb ook concoursen gereden en die pony's vinden dat geweldig, het duurt niet lang en die pony's lopen gedeeltelijk van nature zo, echt niet slecht voor je paard hoor, dan is gewoon mennen dat ook.

wiljemijn

Berichten: 856
Geregistreerd: 25-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-04 16:56

hey, de tuigers bij mij op stal worden gelongeerd met speciale banden om de benen..er zitten ijzeren ringen aan die tegen elkaar aan klingelen en hier door tillen ze ze hoger op....paard heeft geen pijn of gedwongen oid....niets touwtjes eraan...
verder krijgen ze extra dikke ijzers om. t moet ook meer natuurlijk uit t paard zelf komen....dubbele longe wil ook wel helpen dan moet ze meer de achterhand er onder brengen.
het is volgens mij net als bij dressuur dat ze veel front toont en achter stuwt en voor de benen hoog draagt
succes

Roselie

Berichten: 10764
Geregistreerd: 01-10-02
Woonplaats: Voorhout City

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-04 17:00

Ik zou het ook niet doen hoor...Je moet het natuurlijk zelf weten maar je verpest je paard er wel mee...
Een paard bij ons was ook zo beleerd en de baas van dat paard doet er al een jaar over om er normaal te laten lopen....

Miran

Berichten: 4453
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-04 20:26

Wat wil je er uiteindelijk mee? Op Hackneyconcoursen kun je haar niet uitbrengen, en volgens mij is er niet echt wat voor die kleintjes. Als je er uiteindelijk een ruiter op wil hebben, is het prettiger die knie-actie er niet in te trainen. Bovendien raken ze het ook weer kwijt als je serieus gaat dressuren.

Kyan01

Berichten: 5404
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-04 15:11

Miran schreef:
Wat wil je er uiteindelijk mee? Op Hackneyconcoursen kun je haar niet uitbrengen, en volgens mij is er niet echt wat voor die kleintjes. Als je er uiteindelijk een ruiter op wil hebben, is het prettiger die knie-actie er niet in te trainen. Bovendien raken ze het ook weer kwijt als je serieus gaat dressuren.


Het lijkt me leuk om aan te leren.... Misschien om aangespannen wedstrijden te rijden...
Maar idd. wat je zegt mocht mijn zusje haar in de dressuur uitbrengen dan is het niet handig. Maar het was ook iets wat ik mij gewoon afvroeg Lachen