Help! Langpootmug larven??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Scum

Berichten: 33099
Geregistreerd: 11-08-03

Help! Langpootmug larven??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-04 13:32

In een van onze weien zat een week geleden een soort groot gat in het midden. Wij dachten eerste dat het kwam om dat de dorsmachine het daar beschadigd had. 2 dagen later was er nog zo'n tweede gat bijgekomen. En nu na een halve week is er al ong. 30 m2 beschadigd. De bodem is daar heel zacht en er zitten allemaal witte harige wormen ong. 2 cm onder de grond. Zij vreten de graswortels van onderen aan en vernielen zo de hele wei. Iemand zei tegen ons dat het larven zijn van een langpootmug. Het tempo waarmee de wei kapot gaat is echt heel snel.

Ik heb mijn veearts gebeld of hij ze kende, maar hij had ze nog nooit gezien en zei dat ze niet schadelijk waren voor paarden. Gelukkig loopt er in die wei ook geen paard, maar die wei is binnenkort wel nodig, omdat er nog een paard op stal komt.
Weet iemand wat je hiertegen kunt doen?

Kitten
Berichten: 1717
Geregistreerd: 12-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-04 14:28

Deze "Emelten" want zo heten , raak je alleen kwijt door het hele weiland te laten spuiten door een loonbedrijf. Dit had echter in het voorjaar al moeten gebeuren, want nu is de schade al aangericht.
Vraag dit na bij een een loonwerkers bedrijf bij jullie in de buurt, zij kunnen jullie wel verdere info geven, hoe nu verder te handelen.

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-04 16:00

Je zal ze inderdaad dood moeten laten spuiten.
Bel een boer op of een loonbedrijf die zullen vast wel weten wat erop moet, misschien kan je dat spul in de winkel kopen en kan je het zelf doen (goedkoper) anders moet je het door een loonwerker laten behandelen.

Kitten
Berichten: 1717
Geregistreerd: 12-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-04 17:13

Zelf spuiten is geen optie, tenzij jijzelf een spuitlicentie hebt. Dit is tegenwoordig aan strenge regels onderhevig, er wordt o.a. door de AID fel op gecontroleerd en als ze je grijpen, kost dat en vermogen, dus dat raad ik je beslist af.

Scum

Berichten: 33099
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-04 19:51

Ik dacht dat je dat spul gewoon bij de boerenbond kon kopen? Dus die eitjes zijn in het voorjaar daar gelegd en nu uitgekomen?

Is er ook kans dat het volgend jaar weer op dezelfde plek gebeurt? En moet het hele weiland opnieuw ingezaaid worden?

Kitten
Berichten: 1717
Geregistreerd: 12-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-04 20:42

Nee, het mag ook niet meer verkocht worden, als je niet kunt aantonen dat je een geldige spuitlicentie hebt.
Ja, als jouw weiland aantrekkelijk is voor emelten, zul je regelmatig (jaarlijks) moeten spuiten.
Of opnieuw inzaaien een noodzaak is, is afhankelijk van de schade die er nu is ontstaan tov de grootte van het weiland. als er veel moet gebeuren, is het vaak goedkoper het gehele weiland te doen dan allemaal kleine stukjes, plus dat je nog met die gaten zit. Maar een loonbedrijf kan je hier meer over vertellen.

Scum

Berichten: 33099
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-04 14:10

Ik heb het er nog eens met de eigenaar van het weiland over gehad. Hij heeft een licensie.
Maar hij twijfelt nog of hij het zelf gaat doen of een loonwerker laat komen.
Bij opnieuw inzaaien vraag ik me af of die mormels wel kapot gaan. Van het omploegen van de grond gaan ze denk ik niet dood, en dan vreten ze ws. de nieuwe graszaadjes gewoon op.