maanoogje

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

maanoogje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-02 18:29

Hai Lachen Ik had een vraagje...ik heb een paard op het oog ( Haha! )...en die heeft dus een maanoogje...een prachtig gezicht, maar ik vroeg me af of er geen dingen zijn waar je rekening mee moet houden. Mensen met lichte ogen bv kunnen de zon nauwelijks inkijken, terwijl mensen met donkere ogen dat weer wel kunnen...slecht voorbeeld natuurlijk, omdat niemand goed in de zon kan kijken Lachen Maargoed...naar dat soort feitjes ben ik dus op zoek...naja eigenlijk niet, maar mochten ze er zijn dan zou ik dat graag willen weten Haha!

DubbelFun

Berichten: 88665
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-02 20:18

De medici zijn over maanogen sterk verdeeld. De één zegt dat er eerder sprake kan zijn van optredende blindheid, de ander zegt van niet. Ook is het ene maanoog veel lichter blauw dan het andere.

Ik denk hoe lichter de blauw kleur des te gevoeliger het oog op zonlicht reageert. Ik ken een cremello die overdag naar binnen moet omdat ze anders hele dikke opgezwollen ogen krijgt.

Persoonlijk ben ik er geen voorstander van.

Daihyo

Berichten: 88043
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-02 20:34

Als paarden een maanoog hebben, maakt dit niets uit voor het zicht of gevoeligheid.
Ze missen alleen pigment in hun oog.
Ze hebben er dus geen last van en je kan alles met ze doen.

Ikzelf vind het wel wat hebben. Een beetje mysterieus.

Mag ik vragen om welk paard het gaat???

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-02 20:37

Ja, het klopt wat Amanda zegt, wij hebben thuis een paard met een maanoog, hij is ondertussen 31 jaar oud en ziet alles nog uitstekend en heeft nog nooit van iets las gehad. Dit is volgens mij dus geen reden om een paard niet te kopen.

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-02 23:48

Amanda"]
Mag ik vragen om welk paard het gaat???
[/quote]
Dat mag Lachen Ik stuur je even een PB Lachen

[quote="chantal1 schreef:
Ja, het klopt wat Amanda zegt, wij hebben thuis een paard met een maanoog, hij is ondertussen 31 jaar oud en ziet alles nog uitstekend en heeft nog nooit van iets las gehad. Dit is volgens mij dus geen reden om een paard niet te kopen.

Ik zie het ook niet als een reden om van de koop af te zien, was gewoon nieuwsgierig Lachen

Nimber

Berichten: 26552
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-02 00:07

die van mij had ook nergens last van.
zag even goed etc met maanoog als het gewone oog

Ethelate

Berichten: 21120
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-02 00:22

Bij mij in de les rijdt een meisje met een pony, die een hele brede bles heeft (loopt tot voorbij de ogen, ... moeilijk uitleggen) maar heeft dus blauwe ogen (half maan/half blauw...)
Heel mooi om te zien vind ik, erg apart en staat leuk bij dat ponietje!
Opzich, meestal vind ik een maanoog heeel mooi, en zou ook niet weten waarom je daarom een leuk paardje zou laten staan!
Succes!

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-02 00:41

Ethelate schreef:
Bij mij in de les rijdt een meisje met een pony, die een hele brede bles heeft (loopt tot voorbij de ogen, ... moeilijk uitleggen) maar heeft dus blauwe ogen (half maan/half blauw...)
Heel mooi om te zien vind ik, erg apart en staat leuk bij dat ponietje!
Opzich, meestal vind ik een maanoog heeel mooi, en zou ook niet weten waarom je daarom een leuk paardje zou laten staan!
Succes!


Nogmaals...ik vroeg me het alleen af...of er nog bijkomstigheden waren aan een maanoog...maar daar laat ik de koop dus ook totaal niet vanaf hangen...staat trouwens heel mooi bij hem, zo'n blauw oogje... Lachen

Smokey

Berichten: 223
Geregistreerd: 31-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-02 01:51

Als het een maanoog wat alleen maar een blauw oog is zonder pigment is er niets aan de hand. Je moet wel kijken of het niet een melkachtige vlek is omdat je schreef half blauw half maanoog. Een wazige melkachtige vlek heeft andere oorzaken.

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-02 02:11

Geen centje pijn ! En al helemaal niet als je het zelf nog leuk vindt ook !

Margee

Berichten: 5711
Geregistreerd: 19-08-01
Woonplaats: Kortenhoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-02 08:21

En stel dat het oog wat gevoeliger is voor zon, koop een vliegenmasker!
Mijn vos heeft afgelopen zomer een paar keer een dik oog gehad en toen een masker omgekregen, ze vond het prima Haha! Het houdt ook de wind nog tegen en dus vast ook wel de scherpste zon. Trouwens, ik ben ook nieuwgierig. Laat het ons gauw weten wat je koopt. Vingers aflikken

Sunny
Berichten: 404
Geregistreerd: 20-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-02 09:58

XoNo, er is zelfs nog een voordeel aan een paard met een bruin en een blauw oog. Het blauwe oog is namelijk om 's nachts te kijken (oude indianen wijsheid) Ik weet niet of dit ook voor Nederlandse paardjes geldt.... Mijn Sunny (quartertje) heeft het ook, enne geen nadelen, zelfs als ze in de zomer dag en nacht buiten loopt

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-02 00:15


XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-02 21:14

Weet iemand misschien de engels vertaling van maanoog?

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-02 21:21

Dat heet een blue eye...

abcfgd1

Berichten: 5646
Geregistreerd: 22-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-02 21:55

Ik ben er geen voorstander van... Maar ach... tkan hoop ik weinig kwaad voor je beessie

Maud_82

Berichten: 2152
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: Echt

Gefeliciteerd!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-02 21:56

gefeliciteerd met je eigen pony !!!

Leuk dattie nog zo lekker jong is, en het is een leuk beestje op de foto's!!

veel plezier met hem !!

leuke naam!

pferdtje
Berichten: 688
Geregistreerd: 22-03-02
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-02 22:03

Ik heb een pony geprobeerd te verkopen (is gelukt) met een half maanoogje een prachtig mooi vosbont hengstje zijn maan oog stond prachtig maar die mensen kwamen en boorde hem de grond in Persoonlijk vind ik het prachtig bij bijvoorbeeld een tinker maar bij een ravenzwarte arabier moet ik toch ff twee keer nadenken.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-02 22:08

Natuurlijk zullen potentiele kopers die een paardje komen bekijken het paardje niet de hemel inprijzen. Als je als koper al te happerig doet dan willen de verkopers er meestal meer geld voor hebben...

En het is een kwestie van smaak. De een vind het enig, en de ander vind het een eng gezicht.

Daihyo

Berichten: 88043
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-02 09:45

Gefeliciteerd met je paardje!!
En veel plezier met hem verder!!