Trailervrees

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Arrabel

Berichten: 5391
Geregistreerd: 26-08-02
Woonplaats: 't Gooi

Trailervrees

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-04 15:37

Hallo allemaal,

Mijn lieve Fellow is nu al weer een 6 maanden kreupel, na veel onderzoeken weet ik nog steeds niet wat mijn paardje mankeerd.

Volgende week ga ik met hem naar Zeeland, daar zit een goede veearts die hem ook weer helemaal gaat onderzoeken.
Het is alleen een heel stuk rijden (ik woon in Naarden, vlakbij Amsterdam)
Ik had natuurlijk ook naar Utrecht kunnen gaan maar daar heb ik helaas ook niet hele goede ervaringen mee.
De veearts waar ik nu heen ga die kan ook zelf foto's maken en staat heel erg goed bekend.

Het probleem is, Fellow is panisch in de trailer, hij gaat heel raar hangen in de bochten terwijl dat nergens voor nodig is omdat we natuurlijk heel erg zachtjes rijden.
Als hij 3 minuten in de trailer staat druipt het zweet van hem af en hij hinnikt en brult wat af. (echt heel zielig) Huilen
Het is een lange rit naar Zeeland dus dacht ik dat het verstandig zou zijn om hem een kalmerend middel te geven.
Ik weet dat die middelen bestaan maar ik heb daar geen ervaring mee.
Wie heeft er wel ervaring mee?
Waar kan ik dit middel kopen? en wat kan ik het beste gebruiken?

Graag hoor ik nog van jullie.

cissy

Berichten: 19822
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 16:35

sedalin? te koop bij dierenarts en soms bij ruitersportzaken, maar kan zijn dat het al uit de handel is inmiddels. Ik heb het nooit nodig gehad dus weet ook niet of het nog te koop is.
maar ik ben er geen voorstander van om een paard te sederen als ie in de trailer moet, zn reactiesnelheid vermindert door de sedatie, waardoor de kans op vallen natuurlijk vergroot en als ie al gaat hangen in de bochten lijkt me dat geen veilig idee.....

paars

Berichten: 5562
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 17:00

Heb je geen maatje op stal staan dat mee kan reizen? Met z'n 2-en staan ze vaak veel rustiger, maar dan moeten ze elkaar wel al kennen natuurlijk! Zo heb ik met mijn jaarling ook een lange reis naar de kliniek gemaakt.

Margee

Berichten: 5711
Geregistreerd: 19-08-01
Woonplaats: Kortenhoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 17:14

Ik zou die dierenarts even bellen of hij wel wat mag hebben vooraf. Misschien kun je anders zo weer retour omdat hij verdoofd is.
Ik heb ook zo'n panisch paar. Erop en eraf gaat heel netjes, ook niet bang. Maar zo gauw ze alleen staat, begint het bal. Stampen, schrapen en kleddernat worden. Sedalin heb ik dan ook wel eens op de terugweg gegeven, dan maakt het minder uit. Het hielp wel heel goed.

parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 17:16

Dat deed die van mij ook, helemaal panisch als ze alleen in de trailer stond Scheve mond
En zweten!
Oefenen Oefenen weten ze dat de trailer niet eng is, ze blijven het altijd nog wel eng vinden hoor.
Maar sedalin mag het paard vast wel wat van hebben, maar zou voor de zekerheid even de Veearts bellen.

Arrabel

Berichten: 5391
Geregistreerd: 26-08-02
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-04 18:43

Ik kan hem gerust een kalmerend middel geven, dat heeft de veearts zelfs aangeraden.
Het is waar dat zijn reactievermogen minder word en dat de kans op vallen daardoor misschien groter word.
Maar dat hangen wat hij doet dat komt juist door die angst, ik denk eerlijk gezegd dat hij eerder valt als hij zo panisch doet.

Ik zal is rond gaan kijken of ik ergens Sedalin kan krijgen, probeer ik het eerst een keer voordat we aan de lange rit beginnen.
Ik kan helaas niet oefenen met de trailer want we zij zelf niet in het bezit van een trailer, we moeten er 1 huren.
Een ander paard erbij is ook geen optie, hij staat net op een nieuwe stal en kent de paarden nog niet zo goed, ik ken de mensen ook nog niet omdat ze nu allemaal in de wei staan en ik zie bijna nooit iemand.

Heel erg bedankt voor jullie reactie's!

boontje
Berichten: 239
Geregistreerd: 03-11-02
Woonplaats: Castricum

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 23:45

Quote:

Ik kan helaas niet oefenen met de trailer want we zij zelf niet in het bezit van een trailer, we moeten er 1 huren.
Een ander paard erbij is ook geen optie, hij staat net op een nieuwe stal en kent de paarden nog niet zo goed, ik ken de mensen ook nog niet omdat ze nu allemaal in de wei staan en ik zie bijna nooit iemand.

Dit zijn menselijke problemen waar het paard niet mee geholpen is.Voor het erger wordt zou ik toch kiezen om de trailer voor meerdere ochtenden te huren en te oefenen met hem.Korte stukjes rijden en belonen zodat hij merkt dat het best meevalt.

Besteed de tijd en het geld eraan om hem te laten wennen aan de trailer voordat je echt een groot probleem hebt.(heb gezonde paarden door de verzekering zien laten afschieten omdat ze niet trailer te laden waren.)

Sedalin kan ook een averechts effect hebben als het paard al in de adrenaline fase zit, dan slaat hij er doorheen!!

Paarden worden niet trailer mak geboren, dit moet hun in de jonge jaren goed aangeleerd worden!!!Heb je een paarden levenlang plezier van(of de volgende eigenaar)

Succes..

Zeeuwtje68

Berichten: 5875
Geregistreerd: 12-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-04 16:42

ik heb dat ook met mijn pony. ze is een keer achterover geklapt en durft er nu helemaal niet in. wat ik wel logisch vind hoor. maar het is wel lastig als ze er niet in gaat. dus ik hoop niet dat zoiets bij mij moet gebeuren. want ze is er echt niet in te krijgen.