Waarom doet een veulen dit?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tibamar

Berichten: 8365
Geregistreerd: 06-08-04
Woonplaats: Drenthe

Waarom doet een veulen dit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-04 20:15

Ik heb een veulen die vanaf dat ie een dag of 4 oud was steeds bij je op schoot kwam liggen en dan ging rollen. Dat mocht ze nooit. Maar ze houd er niet mee op. Dan kom ik de wei in...rent ze naar me toen en loopt ze tegen me aan te schuren en gaat ze weer liggen rollen. Ook als ik haar poest doet ze dit. Verder is ze wel heel lief en braaf...maar ik vind het zo raar...Ik heb haar dit echt niet aangeleerd...alleen maar geprobeert af te leren. Wie weet misschien waarom ze dit doet>??

Barvrouwke
Berichten: 3706
Geregistreerd: 24-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 20:43

heeft ze niet gewoon jeuk?

Annetje

Berichten: 25481
Geregistreerd: 25-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 20:56

Misschien asocieerd ze je met kriebelen en borstelen? omdat jij elke keer wanneer je kwam haar aaide, wat ze lekker vond, schuurt zij tegen je aan wanneer je haar niet aaid?
Doet ze het ook bij haar moeder of andere paarden in de wei?
Iets anders kan ik niet echt bedenken namelijk. Je kunt het, wanneer dit het geval is, afleren door elke keer wanneer je komt iets anders te doen. Niet elke keer kriebelen, niet elke keer iets heel leuks doen. Wanneer ze op je wilt komen zitten, alleen al lijkt alsof ze dit wilt doen, duw haar weg! Negeer haar, laat haar schrikken, doe in elk geval IETS, dit is namelijk erg gevaarlijk vooral wanneer ze dalijk groot, sterk en zwaar is.

djuno

Berichten: 4380
Geregistreerd: 24-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 21:43

ik heb ooit geleerd dat een paard niet alleen rolt omdat het jeuk heeft o.i.d. maar ook om de geur van de "kudde" aan te nemen en zo iedereen te laten weten dat hij bij deze groep hoort. Misschien ziet hij jou wel als iemand van zijn kudde?

casanova

Berichten: 10939
Geregistreerd: 04-11-03
Woonplaats: maassluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 22:04

veulens rollen ook in voer en hooi om hun geur er aan tegeven ,jij bent misschien ook zijn eigendom.

negeren werkt het beste

Lante

Berichten: 11385
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Frl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 22:14

Gaat vanzelf over, niet proberen uit te lokken en vooral niet belonen. Maak jezelf groot als ze dat doet en kijk haar strak in de ogen. Ze moet leren dat jij boven haar staat in de rangorde en dat ze niet zomaar jouw persoonlijke ruimte mag binnenkomen. Als ze bangig wordt en wegloopt kun je wel naar haar toe gaan en haar belonen. Loop dan naar haar schouder en kijk haar niet recht aan. telkens herhalen tot ze jouw met respect benaderdt.

Lante

Berichten: 11385
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Frl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 22:17

succes

Feetje

Berichten: 11126
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 00:13

Begin alvast met duidelijk maken dat ze niet aan je mag schuren, tenzij je straks een leuke grote 3 jarige aan je rug wil hebben staan schuren...Knipoog

Tibamar

Berichten: 8365
Geregistreerd: 06-08-04
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-04 15:51

Bedankt voor jullie reacties...Misschien vind ze idd wel dat ik "van haar" ben, want ze kleeft ook ontzettend aan me als ik in de wei ben.
Gelukkig wordt het geen groot paard...het is een kleine (mini) Shet:D

Nerwen

Berichten: 16039
Geregistreerd: 02-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 15:57

Ook bij een kleine mini Shetlander geldt dat je consequent moet zijn en niet alles toe mag laten.
Ook kleine pony's zijn sterk als ze groter worden.
Maak haar indd duidelijk dat schuren NIET de bedoeling is Lachen

moo_tje

Berichten: 50
Geregistreerd: 07-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 22:05

heb hier ergens ook gelezen dat dat betenkd dat ze "hoger" zijn als jij, en als een paard vervelend is doe ik da lekker bij dat paard van ik ben lkkr hoger (wete niet of het helpt maar doe het toch hahah Haha!)