Lange manen een ramp

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Leonie_M

Berichten: 4488
Geregistreerd: 08-11-01
Woonplaats: Dordrecht

Lange manen een ramp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-02 15:57

Mijn arabiertje heeft super mooie lange manen. Ik wordt er alleen helemaal gek van. Als ik ze vlecht trek ik er met de vlechten eruit halen hele bossen manen mee. Dus daar ben ik mee gestopt een beetje zonde. En als ik ze laat hangen wordt het een grote klit. Dat ziet er dus ook niet uit.
Denk er overna om ze af te knippen maar dat vind iedereen zonde.

Hebben jullie nog tips.

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-02 16:00

antiklit gebruiken Haha! of hoe heet het equistar ofzo.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-02 16:03

Vlechten is het enige dat overblijft, maar dan moet je de vlecht wel één keer tot twee keer in de week losmaken. Dat je haren meetrekt is normaal, je paard zou ze ook verliezen als je dat niet zou doen. Alleen zie je als je ze gevlochten hebt alle haren die je paard zou verliezen in één keer, en dat is even schrikken.

Ik kan je het volgende advies geven:

Gebruik Manen en Staart (Mane & Tail conditioner) spray.
Als je de manen hebt gewassen, daarna insmeren met babyolie (worden ze glad van en breken minder gauw.)
Niet te strak invlechten.
Vlechten tweemaal per week loshalen en opnieuw invlechten.

Afknippen kan altijd nog als je mocht beslissen dat het niets voor je is. Het is alleen wel jammer van de lange manen...staat wel stoer vind ik, helemaal bij een Arabier.
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 20-03-02 16:35, in het totaal 1 keer bewerkt

abcfgd1

Berichten: 5646
Geregistreerd: 22-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-02 16:27

waarom maak je niet zo'n vlecht langs zn manenkam naar beneden zeg maar.... weet je wat ik bedoel? gewoon 1 vlecht langs zn hals. Die je dan bij de schoft met een elastiekje vast doet. Die zitten niet te strak en kun je eruit halen zonder teveel haar te verliezen. Er zit ook maar 1 elastiekje onderin, met elastiekjes eruit halen breken de haren ook al heel vaak af.. en idd.. babyolie en antiklit!

succes ermee!

Leonie_M

Berichten: 4488
Geregistreerd: 08-11-01
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-02 20:02

Een hengstenvlecht bedoel je. Die zijn leuk voor een paar uurtjes maar ze blijven echt geen dagen zitten. (Jammer genoeg Huilen )

Nintu

Berichten: 4304
Geregistreerd: 16-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-02 20:10

Zeker niet afknippen, dat vind ik echt zonde, zeker bij arabieren vind ik het echt geen porem.

Ik heb hier Equishine staan, glans en antiklit spul, werkt heel goed als je je manen uit de klit wil houden.
De manege blijven ongeveer een dag of 2/3 glad, waardoor het dus ook moeilijker in de klit kan gaan.

Maaike

Berichten: 11864
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-02 20:12

azaz-girl schreef:
Een hengstenvlecht bedoel je. Die zijn leuk voor een paar uurtjes maar ze blijven echt geen dagen zitten. (Jammer genoeg Huilen )



en als je paard gaat schuren, schuurt ie ook gelijk zn hele manen eraf met een hengstenvlecht. ook met gewone vlechten trouwens, maar als je losjes vlecht doen ze dat weer minder snel

Horse Pleasure
Berichten: 2760
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-02 21:07

in de zomer geef ik mijn friezen ook altijd een hengstenvlecht en die blijven echt wel langer dan een week zitten als het moet.
hoe strakker je vlecht hoe meer kans op schuren je krijgt.

abcfgd1

Berichten: 5646
Geregistreerd: 22-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-02 21:21

Hengstenvlechten blijven echt wel lang zitten hoor!!

weet het zeker..
gewoon proberen!

Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-02 21:37

nou dan moet je ze dus heel strak invlechten want bij bonanza bleef ie echt GEEN nacht goed, de helft hing er were bij uit....

Mar2lin
Berichten: 1833
Geregistreerd: 26-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-02 21:46

een hengstenvlecht, desnoods een paar kleinere zodat ze beter blijven zitten of gewoon een stuk of 5 vlecht naar benen.... dat hij haren verliest is normaal dat doe jij zelf ook... gebruik idd equistar of wat cassidy zei die mane en tail dinges.... regelmatig rustig uitkammen

succes ermee!

gillian

Berichten: 4417
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Haarsteeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-02 22:57

die fries die ik verzorg, heeft ook hele lange manen en een superdikke staart.
ik spuit er een paar keer per week mane&tail in en dan iedere dag ff uitborstelen met een gewone haarborstel(voor mensen Knipoog ).
werkt perfect(vind ik).
ik vlecht eigenlijk nooit want die fries schuurt gauw, dan issie zo al zn manen kwijt Huilen .
succes ermee!!
gillian

petrakolen

Berichten: 364
Geregistreerd: 03-02-01
Woonplaats: bergeijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-02 23:14

Dat probleem ken ik! Volgens mij klitten de manen van arabieren heel gemakkelijk en veel sneller dan bij andere paarden. Bij mijn arabier Suma haal ik om de paar dagen een borstel door de manen, dat is voldoende om klitten te voorkomen. Bij Harrie en Flommer die allebij een gigantische bos manen hebben is dat niet nodig, de haren van hun manen zijn veel dikker en stugger dan van de arabier (die zijn veel fijner van struktuur.)
En de manen van een arabier mag je nooit knippen! Dat is tegen de arabische traditie.
Petra

Riëtte

Berichten: 5201
Geregistreerd: 26-02-01
Woonplaats: Bovensmilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-02 08:29

Dat anti-klit werkt echt erg goed. Ik gebruik het 1x per week, even inspuiten (Ook bij de staart), dan even iets anders doen (hoeven krabben ofzo), dan drrogt het anti-lit op en kun je heel makkelijk kammen. Met zulke kwetsbare haren zou ik ook niet dagelijks kammen, maar 1x of 2x per week.
Ik zou het eerst nog even proberen, afknippen kan altijd nog!

Marja

Berichten: 1693
Geregistreerd: 16-03-01
Woonplaats: Op m'n berg in Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-02 09:03

Ik zou zeggen vaker wassen en dan (mensen)cremespoeling na het wassen erin doen. Er zijn mensen die dat zelfs niet uitspoelen, maar dat doe ik wel. Daarna heb ik een tube met antiklit (duits spul, gebruik ik ook weleens voor m'n eigen haar...) en dan spray ik er nog antiklit in.

Maar het allerbelangrijkste is om de klitten te snel af te zijn. Sinds mijn vader iedere keer als z'n manen in elkaar dreigen te draaien met z'n handen erdoor gaat (gewoon, in de wandelgang zeg maar, dit kost amper tijd en moeite), scheelt mij dit ontzettend veel werk. Die van mij heeft een vreselijke neiging tot het krijgen van dreadlocks en ik heb jaren lopen kloten met vlechten en ontklitten, maar nu gaat het super.
En ik heb het idee dat het beter is dan vlechten. Ik liet ze ook best lang zitten (had 5 vlechten meestal) en dan werd het bij de manenkam altijd rommelig. Als ik de vlechten uithaalde had ik best veel losse haren. Het kan zijn dat ie nu evenveel haren verliest, maar je merkt er in ieder geval minder van.

carola

Berichten: 8686
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-02 11:46

vanda's schreef:
Hengstenvlechten blijven echt wel lang zitten hoor!!

weet het zeker..
gewoon proberen!



Hahaha, nou, dan mag je bij mijn arabje wel eens komen vlechten! Wedden dat ie niet langer als 3 uur netjes blijft?

Volgens mij ligt het gewoon aan het ras. Ed heeft ook van die dunne, uitvallende manen, maar lelijk vind ik het niet. Het hoort gewoon bij het ras, en daarvoor heb je toch zelf gekozen?
Probeer anders een stuk of 8 vlechten te maken, gewoon recht naar beneden. Die kunnen wel een paar dagen blijven zitten.