hoefijzers

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

hoefijzers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-04 13:19

hey mensen

stel je koopt een paard met hoefijzers. en zelf ben je er tegen, of je heb liever geen hoefijzers. kan je die dan ook weg halen of is dat slecht voor de hoeven?

-xxx-willeke

Marije_jiplover

Berichten: 25316
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 13:23

Toen wij Duvel kochten, stond hij rondom op de hoefijzers. Wij hebben de ijzers eraf laten halen door de smid en aan hem gevraagd om erop te letten of het goed bleef gaan. Hij heeft twee keer 8 weken zonder ijzers gestaan. Na de tweede 8 weken vond de smid het verstandig om er voor wel ijzers onder te slaan, de zool werd zwak volgens hem.
Nu staat hij al ruim twee jaar alleen voor op ijzers (vorig jaar zomer 8 weken rondom ivm wedstrijden op gras) en dat gaat prima zo.
Ben aan het overwegen om van de winter toch voor er ook weer af te laten en nogmaals zijn voeten goed in de gaten te houden.
Buiten dat het een hoop geld scheelt, is het ook veel beter voor het hoefmechanisme om ze op blote voeten te laten lopen.

klaasfeuth
Berichten: 590
Geregistreerd: 22-06-03
Woonplaats: Uden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 14:01

zonder ijzers kan zeker. Ik heb al een aantal paarden succesvol van de ijzers gehaald.
veel mensen zijn voor natuurlijk bekappen en halen dan de hele wand weg, dat moet je dus zeker niet doen, als je een paar milimeter laat staan kan de zool langzaam wennen aan meer slijtage en harder worden.
wji lopen ook niet zomaar op bloten voeten maar in afrika veel mensen wel. Hoe kan dat dat is gewoon een kwestie van gewenning.
blootsvoets is idd veel beter, en andere oplossing is schoenen.

kijk anders eens op www.natuurlijk-ruiterschap.nl staat wat info over natuurlijk bekappen

angelatje

Berichten: 51
Geregistreerd: 17-08-04
Woonplaats: Velddriel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 16:23

Ik denk toch dat hoefijzers goed zij voor de hoeven van je paard want als je over straat rijd gaan de hoeven van je paard toch zo kappot.

Asciugamano
Berichten: 5849
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 16:36

angelatje schreef:
Ik denk toch dat hoefijzers goed zij voor de hoeven van je paard want als je over straat rijd gaan de hoeven van je paard toch zo kappot.

Nee hoor, Angelatje. Ze moeten er alleen even aan wennen. Er zijn zat (bijv. wilde) paarden die zonder ijzers lopen, over rotsachtige ondergrond enzovoorts, zonder enkel probleem. En "goed" zijn hoefijzers imo nooit. eerder slecht.

Mellow

Berichten: 6468
Geregistreerd: 22-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 16:39

sflj schreef:
Nee hoor, Angelatje. Ze moeten er alleen even aan wennen. Er zijn zat (bijv. wilde) paarden die zonder ijzers lopen, over rotsachtige ondergrond enzovoorts, zonder enkel probleem. En "goed" zijn hoefijzers imo nooit. eerder slecht.



nou angelatje heeft voor een deel WEL gelijk.(het laaste deel namenlijk)

ik reed nl. veel op de weg met mijn verzorgpony zonder ijzers en die staat nu ook op ijzers omdat haar hoeven snel sleten.

paarden in het wild is weer een heel ander begrip als je het mij vraagt.

kun je niet met elkaar vergelijken.
(kan wel, maar niet als het om ritten over de weg enz. gaat)

naam
Berichten: 532
Geregistreerd: 11-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 16:43

Zo wordt er ook zo vaak op buitenwedstrijden tegen mij gezegd dat het gevaarlijk is om zonder ijzers de te rijden. Zelfs een jurylid heeft daar eens een opmerking over geplaatst.

Maar zonder ijzers heeft een paard meer grip, dan op ijzers met stiften! klinkt raar, maar heb het ook aan mijn hoefsmid gevraagd en het blijkt werkelijk zo te zijn!

En zelf heb ik die ervaring ook! Het afgelopen buitenseizoen was het zo nat buiten, en mijn paard heeft heerlijk gelopen zonder glij en glibberpartijen, terwijl ik om mij heen veel mensen hoorden mopperen dat het zo glibberig was....

Zonder ijzers heeft dan ook duidelijk mijn voorkeur!
Tenzij je echt heel veel de weg op gaat... dan wordt t denk ik wel verstandiger om ijzers onder te doen.

klaasfeuth
Berichten: 590
Geregistreerd: 22-06-03
Woonplaats: Uden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 16:45

hoefijzers zijn een best goedde uitvinding voor de tijd waarin ze uitgevonden zijn; de middel eeuwen.
maar wji mensen lopen tegenwoordig ook niet meer op de svhoenen uit die tijd!

hoeven kunnen best veel over de weg lopen mist het paadr niet alledagen op stal staat, het voldoende beweging krijgt. En niet te veel over de weg gaat, in dat geval zijn schoenen een goedde uitvinding!

Pally

Berichten: 2924
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Tussen de stal en mijn werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 16:53

Het ligt denk ik ook aan je paard. Ik heb een merrie die absoluut niet zonder haar ijzers kan, want dan gaat ze kreupel lopen. En met ijzers loopt ze perfect.

Danielle_1

Berichten: 2696
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 17:01

De ene hoef is de andere hoef niet Haha!
Sommige paarden hebben nu eenmaal zachtere hoeven dan andere.
Ik ga mijn paard ook weer op ijzers voor zetten,omdat zijn hoeven beginnen te scheuren.
Ik vermoed dat de droogte hier ook voor een deel schuldig aan is.

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-04 17:12

hey

als ik een paard heb ben ik niet van plan om lang op harde wegen te lopen

-xxx-willeke

Danielle_1

Berichten: 2696
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 17:30

hey,

ik zou het advies van de hoefsmid opvolgen

Asciugamano
Berichten: 5849
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 17:31

Pally schreef:
Het ligt denk ik ook aan je paard. Ik heb een merrie die absoluut niet zonder haar ijzers kan, want dan gaat ze kreupel lopen. En met ijzers loopt ze perfect.


Ik heb een tijdje geleden een cursus "natuurlijk bekappen" gedaan en volgens die mensen kan ieder paard zonder ijzers en zonder kreupel te lopen. Mits ze voldoende beweging krijgen enz. En natuurlijk niet van de een op de andere dag. Het kan best zijn dat het paard er een jaar over doet om eraan te wennen. Maar het kan dus wel, ook als je veel over de harde weg loopt.

SkyMarian

Berichten: 10936
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 17:33

ik denk niet dat het aan de orde is of je voor of tegen ijzers bent, maar wat je paard nodig heeft. De fylosofie van mijn smid (en ben het geheel met haar eens) is wat er niet aan hoeft moet je er ook niet aan doen. Maar heeft je paard wat dan ook aan beslag nodig wees dan niet eigenwijs.
Zoals het ene paard de andere niet is zijn ook alle paarden voeten verschillende. Al zou ik die van mij bv zonder beslag willen zetten om hem langer mee te kunnen laten gaan is er in overleg met de smid besloten om hem lekker op ijzers te houden. Ookal loopt hij niet veel over de verharde weg.
Mijn advies, vraag om een eerlijk antwoord van je hoefsmid.

Asciugamano
Berichten: 5849
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 17:45

sjakie schreef:
ik denk niet dat het aan de orde is of je voor of tegen ijzers bent, maar wat je paard nodig heeft. De fylosofie van mijn smid (en ben het geheel met haar eens) is wat er niet aan hoeft moet je er ook niet aan doen. Maar heeft je paard wat dan ook aan beslag nodig wees dan niet eigenwijs.
Zoals het ene paard de andere niet is zijn ook alle paarden voeten verschillende. Al zou ik die van mij bv zonder beslag willen zetten om hem langer mee te kunnen laten gaan is er in overleg met de smid besloten om hem lekker op ijzers te houden. Ookal loopt hij niet veel over de verharde weg.
Mijn advies, vraag om een eerlijk antwoord van je hoefsmid.

Dat is ook helemaal niet verkeerd, maar ik vind dat je zelf altijd kritisch moet blijven en je je er zelf ook best eens in kunt verdiepen en niet zomaar klakkeloos aannemen wat een ander (bijv. de smid) zegt. De conventionele smid heeft alleen maar op dito manier leren bekappen en smeden en verdient er bovendien aan. Print het verhaal over natuurlijk bekappen van www.paardnatuurlijk.nl eens uit en laat het hem/haar eens lezen. Wellicht heeft hij/zij zich ook nog nooit in deze manier van bekappen verdiept? Onze hoefsmid is nl. erg positief over dat ik een dergelijke cursus heb gevolgd en sindsdien de hoeven zelf een beetje onderhoud.

Effy

Berichten: 1280
Geregistreerd: 05-05-04
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 17:49

klaasfeuth schreef:
hoefijzers zijn een best goedde uitvinding voor de tijd waarin ze uitgevonden zijn; de middel eeuwen.
maar wji mensen lopen tegenwoordig ook niet meer op de svhoenen uit die tijd!


Ja, maar zoals de schoenfabrikanten in de loop der jaren niet stil hebben gezeten, zijn ook de technieken en middelen wat betreft hoefsmederij vooruit gegaan.

DiantaM
Berichten: 11274
Geregistreerd: 10-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 17:51

Ik denk dat je hiermee realistisch moet zijn, als je veel op asfalt rijdt, en je paard's hoeven slijten snel, dan is het gewoon het beste om ijzers onder te doen, omdat de hoeven anders gevoelig worden.
Natuurlijk is het het beste om zonder hoefijzers je paard te laten lopen, want die hoefijzers hebben wij verzonnen, en is eigenlijk vaak helemaal niet nodig. Mijn paard heeft alleen voor ijzers, want zijn beenstand moet gecorrigeerd worden. Maar ik vind dat je zo lang mogelijk zonder hoefijzers moet doen, want de bloedsomloop gaat zo een stuk beter in de hoeven!

SkyMarian

Berichten: 10936
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 17:52

Mijn smid is op de hoogte van natuurlijk bekappen en is er tot op zekere hoogte niet op tegen, maar vindt het niet geschikt voor elk paard. Zij is (misschien in tegenstelling tot andere smeden) niet op geld uit. Ze neemt uitgebreid de tijd voor de paarden, sterker nog ze wacht rustig op je als je er om vraagt. Ik bespreek elke keer met haar opnieuw hoe we verder gaan met sjaak. En ik zoek zelf de methode op die ze de volgende keer wil gebruiken.
Ook een conventionele smid kan leergierig zijn. Zij heeft nog altijd contact met haar docenten en bespreekt casussen. Ze gaat regelmatig mee met een smid die orthopedisch beslaat. Dus ik geloof niet dat ik bij haar hoef aan te komen met een uitgeprint velletje. Zij is van meer soorten beslaan/ bekappen op de hoogte dan ik en ze bespreekt alle mogelijke opties. Misschien een uitzondering voor veel mensen, maar ik ben heel blij met haar en ook erg zuinig op d'r.

klaasfeuth
Berichten: 590
Geregistreerd: 22-06-03
Woonplaats: Uden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 19:02

Effy schreef:
Ja, maar zoals de schoenfabrikanten in de loop der jaren niet stil hebben gezeten, zijn ook de technieken en middelen wat betreft hoefsmederij vooruit gegaan.


een beetje ontwikkeling zien we idd ook bij de ijzers, maar van het consept ijzer is niet echt afgeweken. kleine vorm verschillen etc maar zachter en bewegelijker zijn ze niet geworden.

elke hoefsmid weet van het hoefmechanisme, de bloedbomp van de onderbenen. en daarom worden ijzers niet tot achteraan vast geslagen, maar nog is de beweging van de hoef heel erg beperkt met ijzers.
Heel logisch is dat als de bloedstroom optimaal is dat een positief effect op de rest van de hoef heeft. Sla je er ijzers onder wordt de bloedstroom minder, en neemt de kwaliteit van ijzers af. Bovendien krijgt de hoef niet de kans om de vorm aan te nemen die voor de hoef natuurlijk is.

Er zijn wel bedrijven bezig geweest met onderzoek naar kunststof ijzers, maar deze zijn nog niet optimaal. Hoefschoenen daarentegen liggen al wat verder, en zijn al een heel goed alternatief voor ijzers.
Maar net als bij ijzers zijn er standaart maten, alleen smeden moeten de ijzervormen altijd aanpassen. Dat vergeten of willen veel schoen fabrikanten niet doen, daar is de firma smit de enige in.

en waarom heeft de ontwikkeling van het ijzer bijna stil gestaan, ik denk dat dat te maken heeft met het gebruikers doel van de paarden. Vroeger waren ze erg nodig in het leger, en waren er veel, toen waren ze ineens niet meer nodig en hadden vooral boeren paarden. Heel logisch dat de ontwikkeling toen praktisch heeft stil gestaan.
Nu zijn paarden weer erg in trek en begind de ontwikkeling ineens erg hard te gaan. Ik heb uit best betrouwbare bron vernomen dat zelf een groot merk, mag niet zeggen welke maar denk aan sportschoen merken, nu ook bezig is naar onderzoek voor schoenen bij paarden!

Wat heel jammer is van de paarden wereld nu is dat deze vrij conservatief is, en vernieuwingen komen vaak maar moeizaam door. hoewel er steeds meer oog komt voor het zo natuurlijk mogelijk houden van paarden etc. zo komt er in de volgende editie van landleven waarschijnlijk een stuk over hoefschoenen te staan etc.
Ook de smid opleidingen zijn vrij conservatief, omdat vele denken dat het altijd al goed gaat met ijzers, dus waarom vernieuwen?

maar dat hebben ze mis het gaat helemaal niet zo goed als vaak gezecht word, als je de statestieken van verzekerings maatschappijen eens nakijkt schrik je hoeveel procent van de paarden utvallen als gevolg van hoef en been probelemen. En dan spreken we niet eens over rugklachten, nierklachten etc. Die zeker ook een gevolg kunnen zijn van de aantal trillingen die doorkomen door het dragen van ijzers

Alikesflame

Berichten: 5222
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Vledderveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 21:33

sflj schreef:
Ik heb een tijdje geleden een cursus "natuurlijk bekappen" gedaan en volgens die mensen kan ieder paard zonder ijzers en zonder kreupel te lopen. Mits ze voldoende beweging krijgen enz. En natuurlijk niet van de een op de andere dag. Het kan best zijn dat het paard er een jaar over doet om eraan te wennen. Maar het kan dus wel, ook als je veel over de harde weg loopt.



Ik ben het niet helemaal met jou eens. Ik zelf heb ook liever geen ijzers. mijn pony stond al heel lang zonder ijzers (heb hem zelf al zo'n 1,5 jaar en en wij hem kochten stond hij niet op ijzers) maar bleef gevoelig tot het kreupel toe. En heb er net 2 weekjes een ijzertje onder en voila loopt helemaal goed. Hij had gewoon 1 heel zwak hoefje. maar voor de rest zou ik ze idd zonder hoefijzers zetten.