appels bewaren voor de winter ?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Siggy

Berichten: 1730
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: de Eifel in Duitsland

appels bewaren voor de winter ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-04 09:48

Er vallen nu al aardig wat appels van onze appelbomen, de paarden vinden dit heerlijk.
Is het niet mogelijk appels te bewaren voor de winter, door ze te drogen of iets dergelijks ? Om nou al die appels in 1x te geven is een beetje veel van het goeie, maar als ik ze ergens neer leg verrotten ze neem ik aan gewoon. En hoe zit dat met peertjes ?

MarchaL

Berichten: 2848
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 09:58

Ik denk niet dat het mogelijk is om appels voor zo'n lange periode te bewaren. Drogen lijkt me ook niet echt een optie, op die manier trekt al het vocht (duh, het is drogen Tong uitsteken ) en alle vitaminen eruit, echt smakelijk zullen dan ook niet meer zijn en zonder vitaminen is het ''gezonde'' er ook wel af natuurlijk. Wat betreft de peren, ik heb weleens gehoord dat die helemaal niet zo gezond zijn voor paarden. Waarom durf ik ook niet precies te zeggen.

Leoniez

Berichten: 1500
Geregistreerd: 19-11-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 09:59

Nee, volgens mij kan je het ook niet bewaren

cobiie

Berichten: 7304
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 10:10

Je kan ze gewoon wegzetten in een droge schuur. Het beste is om om de zoveel tijd de appels na te kijken op rotte appels.

Chocopasta

Berichten: 16570
Geregistreerd: 18-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 10:15

peren worden paarden als het ware ''dronken'' van Clown

kun je ze niet invriezen Tong uitsteken

HippoLogic

Berichten: 9558
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Vancouver, BC, Canada

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 10:49

Mijn oma schilde vroeger alle overtollige appels uit de fruittuin, klokhuis en plekjes eruit en in vieren snijden. Daarna op kranten voor de verwarming/kachel en...voila: gedroogde appeltjes. Ze blijven een beetje 'schuim-achtig' aanvoelen maar blijven heel zoet en lekker (droog opslaan!). Of het beter gaat met de ene of met de andere soort weet ik niet. Sommige vitaminen (bv C) worden afgebroken onder invloed van licht.

Loesss

Berichten: 4186
Geregistreerd: 13-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 10:52

ja maar inderdaad misschien kun je ze ook wel invriezen. Aardbeien en bessen kun je immers wel invriezen..........nu ja ik weet het ook niet

loulou

Berichten: 14809
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 13:24

je kunt er appelmoes van maken, dan blijft het ook lang houdbaar Tong uitsteken



dat van de oma van PeruaansePas lijkt me erg veel werk Scheve mond

invriezen zou idd een goeie oplossing zijn, maar of dat kan met appels?

HippoLogic

Berichten: 9558
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Vancouver, BC, Canada

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 13:52

Citaat:
dat van de oma van PeruaansePas lijkt me erg veel werk

Klopt, maar mijn oma had te tijd, hoor Je moet ze ook regelmatig draaien. Appelmoes is idd langhoudbaar. Je kunt dan minder/geen suiker toevoegen (als het dan nog wil) zodat het ook nog gezond blijft. Maar voor moes moet je ze toch ook ont-klokken en schillen Verward

Marije_jiplover

Berichten: 25318
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 13:54

Wij halen onze appels bij een appelboer vandaan en die levert in de winter ook gewoon, tegen hetzelfde goedkope tarief. Volgens mij worden appels op veilingen etc ook gewoon gekoeld opgeslagen.
Gekoeld blijven ze iig lang goed, volgens mij.

droebel

Berichten: 882
Geregistreerd: 21-04-03
Woonplaats: wijk bij Duurstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 14:34

gekoeld blijven ze vaak langer houdbaar. als ze geplukt zijn, de meeste appels gaan ook niet meteen naar de winkel voor de verkoop. ze gaan eerst ong. een jaar de koeling in.

HippoLogic

Berichten: 9558
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Vancouver, BC, Canada

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 14:41

Waarschijnlijk heeft Siggy niet zo'n grote koeling...

loulou

Berichten: 14809
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 22:35

PeruaansePas"]
Klopt, maar mijn oma had te tijd, hoor Je moet ze ook regelmatig draaien. Appelmoes is idd langhoudbaar. Je kunt dan minder/geen suiker toevoegen (als het dan nog wil) zodat het ook nog gezond blijft. Maar voor moes moet je ze toch ook ont-klokken en schillen Verward
[/quote]

ja appelmoes maken is denk ik ongeveer net zo veel werk als wat jou oma deed. maar was ook nie echt serieus bedoeld, denk nie dat je je paard elke dag een pot appelmoes gaat voeren Haha! hoewel die van mij daar geen probleem mee zou hebben *LOL*


[quote="PeruaansePas schreef:
Waarschijnlijk heeft Siggy niet zo'n grote koeling...


gewoon een oude koelkast aanschaffen speciaal voor de appels Haha!

HippoLogic

Berichten: 9558
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Vancouver, BC, Canada

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 22:53

Citaat:
maar was ook nie echt serieus bedoeld

hahaha Bloos! oeps

MoniqueT

Berichten: 8845
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Macisvenda, Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 22:56

Wij voeren inderdaad ook bijna het hele jaar door appels. Onze vrienden/buren sorteren regelmatig een partij die uit de koeling komt (thuis of op de veiling) en de bovenmaatse appels zijn voor onze paarden. Koelen is dus afdoende. Misschien nog niet zo gek, een grote oude koelkast?

loulou

Berichten: 14809
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 08:08

PeruaansePas schreef:
hahaha Bloos! oeps


Haha!

manon_lin
Berichten: 382
Geregistreerd: 17-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 08:48

Appels worden gekoeld en onder stikstof bewaard. Zuurstof in de lucht zorgt namelijk voor het rottingsproces. Doordat stikstof zwaarder is dan zuurstof kan er een soort deken over fruit heen worden gelegd, waardoor er geen zuurstof bij kan.

MoniqueT

Berichten: 8845
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Macisvenda, Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 09:24

Mooi, weer wat geleerd.

Suus

Berichten: 1692
Geregistreerd: 13-03-01
Woonplaats: Stein

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 13:40

Goh Sigrid, als je er geen oplossing voor hebt dan kom je maar even bij ons op de manege langs. Tonks lust er nog wel een paar vermoed ik.... (vuilnisbakkeras) *LOL*

Margriet7

Berichten: 780
Geregistreerd: 20-01-04
Woonplaats: noordholland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 13:49

appels bewaren lukte bij mij niet, maar ik las dat ze nu veel appels aten, doordat er veel appels van de bomen vallen....moet je mee opassen hoor!!! de pony van mijn zus is er door dood gegaan Verdrietig , kreeg er koliek van Scheve mond ...

Siggy

Berichten: 1730
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: de Eifel in Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-04 18:38

Eerst schillen en dan drogen voor de kachel is me echt teveel werk. Moet de schil er echt af ??? En stikstof verkopen ze niet bij de Aldi Haha! . Een grote koelkast heb ik echter wel, dus ik kijk wel hoelang ik ze kan bewaren. De paarden krijgen nu dagelijks een paar appeltjes (en ik ook !!!).

De paarden kunnen niet zelf bij de appels hoor, dus ik hoef niet bang te zijn dat ze er teveel van eten.

Oh en Suus, als ik de oogst echt begint en ik niet meer weet waarheen met de appeltjes dan zal ik aan Tonko denken hoor !! Ik geef dan wel een emmertje mee aan Sharon, kan zij ze verdelen tussen Kashje en Tonk !!