sporen gebruiken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Pelia
Berichten: 46
Geregistreerd: 26-03-04
Woonplaats: Zoetermeer

sporen gebruiken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-04 06:55

Hallo,

Mijn bijrijdpaard reageerd totaal niet op been hulpen. Of hij weet niet wat de bedoeling is of hij heeft er gewoon geen zin in. Het lijkt of er weinig met het paard gedaan is. Het is een friese ruin van 6 jaar, mager, totaal geen spieropbouw en geen conditie.
De eigenaar heeft hem net 2 weken en weet het ook niet.
Is het aan te raden om hem met sporen te rijden of juist niet?

Gr, Petra

capopjekop

Berichten: 30655
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 07:05

ik zou het eerst eens met een zweepje proberen. been geven, niet reageren een tik. sporen werken goed om je hulpen duidelijker over te laten komen, maar als ie het been niet snapt, lijkt me het ook niet dat ie het wel snapt met sporen. ik heb nix tegen sporen als je van jeelf weet dat je je been ook kunt onspannen en hem niet bij elke pas prikt.

jihoe
Berichten: 1124
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: zuid holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 07:21

ik zou hem eerst de basishulpen goed aanleren, veel overgangen rijden en hem uitgebreid met je stem belonen als het goed gaat.

Ineke2

Berichten: 33114
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 07:34

Als hij al niet op je been reageert zou ik zeker niet met sporen gaan rijden. Die zijn er namelijk niet voor om je paard naar voren te krijgen

Zoals capopjekop zegt: been geven...geen reactie? Tik met je zweep. Dat heel concequent doen. Als hij dan wel reageert veel belonen met je stem en een aai

Gracia

Berichten: 2441
Geregistreerd: 15-07-03
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 07:36

preciess, ik zou het ook zo doen als inneke zegt, graas was ook "beendood" nu rijd ik als het kan zelfs zonder been. ze moet van mij op zichzelf lopen (endurance) en het liefste neem ik ook geen zweep mee...

Pelia
Berichten: 46
Geregistreerd: 26-03-04
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-04 07:53

dank jullie voor je antwoorden.
Nu heb ik dus een probleem.
De eigenaress is erop tegen om een zweep te gebruiken.
Ze geeft hem liever een por met de sporen, vind ze minder zielig.
Wat moet ik nu doen? We hebben dus duidelijk andere meningen over dingen.

MarchaL

Berichten: 2848
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 10:18

Ik zou eerst vragen waarom ze er op tegen is om een zweepje te gebruiken Scheve mond Dit probleem kan volgens mij namelijk juist beter niet met sporen opgelost worden, volgens mij vererger je daar het echte probleem alleen maar mee. Als je sporen gaat gebruiken om reactie mee te verkrijgen stomp je je paard volgens mij alleen maar af op gewone beenhulpen.

fransje23

Berichten: 15353
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 12:43

Misschien kan je proberen om met longeren het paard te laten reageren op stemhulp. In het begin gebruik je je dan bij het rijden je stem in combinatie met de beenhulpen. Na verloop van tijd kan je dan de stemhulp weglaten.
Longeren lijkt mijn ook een goede methode om zijn conditie en bespiering op te bouwen.
En veel overgangen maken tijdens het rijden om het paard attent op het been te krijgen/ houden.
Probeer in ieder geval het paard met zo min mogelijk hulpmiddelen (zweep, sporen etc) goed aan het werk te krijgen. Er mee beginnen is niet zo moeilijk maar om dezelfde reactie te krijgen zonder kan moeilijker worden.

Kliko

Berichten: 3026
Geregistreerd: 19-01-04
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 13:05

Als je paard al niet voor het been is zónder sporen, moet je het al helemaal niet proberen mét sporen. Zo wordt het alleen maar erger en rijd je uiteindelijk met sporen van 10 cm. Probeer je paard eerst scherp aan het been te krijgen zonder spoortje!

KozieZ

Berichten: 7756
Geregistreerd: 11-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 13:25

Pelia schreef:
dank jullie voor je antwoorden.
Nu heb ik dus een probleem.
De eigenaress is erop tegen om een zweep te gebruiken.
Ze geeft hem liever een por met de sporen, vind ze minder zielig.
Wat moet ik nu doen? We hebben dus duidelijk andere meningen over dingen.


Misschien kan je haar uitleggen waarom je denkt dat een zweepje beter is dan meteen met sporen gaan rijden. Er zijn wel wat redenen te bedenken waarom hier een zweepje beter is dan sporen:
- sporen maken het paard niet beter op het been, hooguit bang van het been
- een zweepje kun je ook "niet" gebruiken, sporen gebruikt je sneller "per ongeluk"
- tikje is in dit geval duidelijker
- wat doe je als het paard ook weer dood is op het been met sporen? om de zoveel tijd langere aan doen?

misschien helpt het om er over te praten en kun je misschien af spreken het zo een tijdje te proberen. Als je consequent bent met het aandrijven en zoodig een tik geven, dan heb je al redelijk snel resultaat.