Verkeersmak

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
sunshine

Berichten: 12057
Geregistreerd: 08-11-01
Woonplaats: Reusel

Verkeersmak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-02 19:23

Nou heb al leuke dingen voor in de wei voor in de zomer maar nu hebben een paar vriendinnen gevraagt of ik mee de bossen in ga maar dan moet ik eerst de weg enzo over....nou is het probleem: mijn pony durft niet.
hij gaat wel mee ofzo maar zo gauw er iets aan komt gaat hij midden op de weg stil staan en dan kan ik doen wat ik wil maar hij gaat niet vooruit.
Vorige keer moesten we met 3 mensen hem van de weg afkrijgen...en dat wil ik dus niet nog een keer meemaken.
Mijn vriendin zegt dat ik hem dan hard met de zweep moet slaan maar dat vind ik nogal zielig want misschien is ie wel bang.
Nu is mijn vraag:
weet iemand hoe ik hem verkeersmak krijg en hoe ik moet beginnen enzo?
Alvast bedankt!
Kisss sun

Little_Sun

Berichten: 1166
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-02 19:29

Weet je zeker dat hij bang is, en dat hij dus niet gewoon vervelend is?
Als hij bang is:
Ga eerst wandelen met hem, is hij dan ook erg bang, vraag dan iemand om met een andere (wel rustige en verkeersmakke) pony mee te gaan.
Laat hem ook wennen aan plastic zakken etc. Dingen die voor de pony dus héél eng zijn...

#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-02 19:33

probeer eerst een bak/weilang waar veel verkeer langs komt. Laat hem daar een uurtje ofzo per dag lopen. Ga dan een keer wandelen, wel aan het hoofdstel, en laat hem even grazen. Zelf vooral geen aandacht aan t verkeer schenken. Ga dan een keer met een andere pony(wel een die 100% verkeersmak is) . Laat deze pony aan de kant van het verkeer lopen.Zorg dat je zelf ontspannen zit. Gewoon teugels een beetje langer laten en heel veel praten. Als hij staakt rustig praten en rustig voorruit drijven, niet aan je teugels plukken, gewoon met je been en stem voorruit drijven. Daarna uitbundig belonen met je stem en een klopje/krabbeltje. Ga dan een keer alleen, met iemand ernaast. Zoek daarvoor wel een stukje uit met weinig verkeer waar ze niet zo hard rijden.
Zelf weer ontspannen zitten, ga desnoods een liedje zingen zodat hij je stem hoort. Af en toe belonen als hij braaf is. Ga de eerste keer alleen niet te ver. Buiten wandelen moet leuk blijven dus rustig aan opbouwen en altijd tegen hem blijven praten en zelf rustig blijven!
Succes

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-02 19:33

Heb je de gelegenheid om hem in een weiland of paddock te zetten aan een weg met regelmatig verkeer?
Voer etc. natuurlijk zo dicht mogelijk bij de weg. Na een week kijkt hij er waarschijnlijk al niet meer naar!

Of iemand met een auto lief aan kijken. Eerst de motor uit, pony er omheen laten lopen, er aan laten ruiken etc. Dan hetzelfde ritueel met de motor aan. Dan de auto een stukje rijden etc. Best zou zijn als je dat ook met een tractor kan doen, liefst eentje die flink herrie maakt.

Ga ook eens oefenen met stukken plastic, rare geluiden etc., is goed voor z'n zelfvertrouwen.

sunshine

Berichten: 12057
Geregistreerd: 08-11-01
Woonplaats: Reusel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-02 19:45

Nou ik kan hem nergens in een wei zetten waar veel auto's door komen.
En iedereen met een pony staan helemaal aan de andere kant van bladel dus die kunnen zo niet komen ik moet het eigelijk helemaal alleen doen.
Als mijn pony moeilijk begint te doen word ik altijd bang en zenuwachtig....en dan draai ik zo snel mogelijk om maar daarna denk ik weer van dat had ik niet moeten doen want nou denk hij van YES ik heb het gewonnen zo moet ik het vaker doen.
hoe moet het nu?

Percy

Berichten: 12069
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-02 19:54

Heb je de mogelijkheid om iemand mee te laten fietsen? Vaak wordt de pony al rustiger van iemand in de buurt en voor jou is het ook een geruststellend idee als er iemand in de buurt is die kan bijspringen.

Lijkt me logisch dat diegene dan het paard niet vasthoudt als ze op de fiets zit want dan krijg je ongelukken.

sunshine

Berichten: 12057
Geregistreerd: 08-11-01
Woonplaats: Reusel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-02 20:19

Kan wel een keer iemand mee fietsen ja...
Vrijdag wil ik plastic tassen mee nemen en dan zo in de wei leggen.
Maar hoe kan ik het beste beginnen? ernaast lopen of er al meteen op gaan?

sunshine

Berichten: 12057
Geregistreerd: 08-11-01
Woonplaats: Reusel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-02 20:20

Oja eerst ging me moeder mee op een brommer en toen vond ie het helemaal niet eng meer en liep er zo achter aan wel af en toe vervelend doen.
Maar jammer genoeg verkoopt me moeder haar brommer dus dat gaat niet.

spokey

Berichten: 1900
Geregistreerd: 21-02-02
Woonplaats: Heerhugowaard

verleersmak

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-02 23:50

Heel veel langs de weg gaan dan wennen ze er vanzelf aan. Ik ben mijn paard nu ook aan het verkeersmak maken. Met andere paarden mee naar buiten gaat al goed. Was zaterdag voor het eerst alleen. Mijn vriend was mee op de fiets. Maandag ging ik zelf een heel klein stukje langs de weg. Hij vond de plassen (had heel hard geregend daarvoor) eng en wilde er niet door. Iemand nam hem aan de hand en toen ging het wel. Als ik bij die van mij boos word en hem een tik met de zweep geef word hij alleen maar banger en zenuwachtiger. Ik moet juist rustig blijven en tegen hem praten en dan gaat hij uiteindelijk stapje voor stapje (met keihard gesnuif, meer gebrom van oohhh wat is het eng). Succes verder

sunshine

Berichten: 12057
Geregistreerd: 08-11-01
Woonplaats: Reusel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-02 16:30

Ik ga het allemaal proberen en hoop dat het lukt.

Faline

Berichten: 7798
Geregistreerd: 22-10-01
Woonplaats: Berltsum

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-02 19:03

De eerste paar keren was mijn pony ook zo'n scheiterd, vooral voor motors en scooters, trekkers zijn we toen niet echt tegen gekomen.
Maar je moet vaak en dan heel vaak! proberen en neem anders idd een andere pony mee. Je kunt er naast gaan lopen, maar als t kan zo 'gewoon'mogelijk en er dus op gaan zitten. Mijn vader is in t begin wel 1000x mee gefietst en oplaatst d8 ze dat de fiets ook een paard was, tijdens oefeningen voor t ruiterbewijs wou steeds achter allefietsers aan, niet eens bij de 'kudde' blijven *LOL* Maargoed laat anders iemand meefietsen, ga de eerste keren zowieso niet alleen!
Mijn pony is trouwens ook verkeers mak geraakt door dat ze bij ons op stal heel vaak bezig waren met gereedschap en lawaai, grasmaaien was zelfs leuk! want die machine verbond ze met gras eten, want ze kreeg altijd een beetje gras als mn pa aan t maaien was. Wel oppassen als je bij een tuintje langsloopt waar iemand anders aan t maaien is! Schijnheilig
En toen ik nog jonger was logeerde ik vaak met pony bij mn oom en tante op de boederij met oorverdovende traktoren die de hele dag in uit de schuur rijden waar ook de paardestal is, dus al snel zijn die dingen ook normaal! Het enige wat nu nog eng is voor mijn pony, is bv als je op een breed fietspad bent en er zo'n enorme landbouwmacine aankomt die net op dat fietspad past en op een halve meter langs je heen rijd...
Ach ja, daar mág ze van mij bang voor zijn want ik zou zelf ook t liefst snel wegrennen as dr zo'n ing aan komt, want die mensen in de cabine zie vaak niet wat er vlak naast die macine gebeurt en onder die huizen van wielen ben je zo plat gewalst!
Maar goed, mijn welsh Kt'je, toch wel snel opgefokte pony is 400% verkeersmak. (als ik dr op zit tenminste, met iemand anders haalt ze graag (gevaarlijke) geintjes uit) Ze is nog makker dan sommige rassen die dr om bekend staan, koel in t hoofd te blijven wat dr ook gebeurt!
Maar goed hoe mak je pony ook is je moet altijd blijven opletten!
En verkeersmak maken moet je doen op de meest veilige manier, want heel veel automobilisten of andere verkeersdeelnemers denken vaak niet na dat een pony wel kan schrikken en wat de gevolgen kunnen zijn. Sommige denken er wel bij na, maar op de verkeerde manier die vinden het leuk op je pony te laten schrikken, voorbeeld uit eigen ervaring, gas geven in een stilstaande auto waar je bij langsloopt, (auto maakte best veel herrie zal ook nog wel een kapotte uitlaat hebben gehad) of toeteren als ze langsrijden, kinderen die uitschool komen ofzo en in het voorbijgaan even lekker wild gaan zwaaien en schreeuwen ofzo.
Mijn ergernissen als ik buitenrijd dus, maar gelukkig geen lol voor de mensen die mij tegenkomen want die pony van mij loopt onverstoorbaar verder... Alleen mensen op skeelers zijn toch nog wel heel eng! Lovers
Of van die radiografisch bestuurbare auto'tjes, die vind ze toch ook wel weird! *LOL* Maar dat kan ik me ook nog wel voorstellen... ! *misschien moet ik toch maar zo'n ding kopen om mn pony dr aan te laten wennen... Knipoog *