hoe mondhoeken 'sterker' maken?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

hoe mondhoeken 'sterker' maken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-04 18:33

Quentin heeft een probleem, ja wel meerdere Knipoog maar 1 irritant iets, en dat is dat hij altijd kloofjes in zn mondhoeken heeft
toen ik hem kocht werd hij met een vrij smal watertrensje gereden, en omdat hij het bit nogal vastpakt dacht ik dat die klofjes waren ontstaan door het opzij schuiven van de watertrens, waarna er velletjes tussen de ringen waren gekomen
maar ik reed met een bustrens, en weer op B niveau en raakte hem aan de voorkant amper aan, en de kloofjes bleven
toen hij bij de DA/tandarts was zei die dat zo'n kloofjes haast niet meer te geneze zijn

en dat heb ik geweten, ik heb hem nu ruim 4,5 jaar en al die tijd was er een kloofje aanwezig, soms iets erger dan anders maar altijd was er iets van een kloofje te zien en te voelen
ik smeer het altijd voor het rijden in met vaseline, dan blijft het wat soepeler en wordt het niet erger

maarja, Quentin is nogal een staker of bv op wedstrijd scheurde hij nogal eens het hele terrein over, dan trek je weleens aan 1 teugel, om een botsing met bv prikeldraad te voorkomen, en ja dan is zo'n kloofje meteen een hele kloof Scheve mond

nu heeft hij een week of 5 geen bit in gehad en waren ze alle2 helemaal weg! ik hardstikke blij en toen ik weer ging rijden merkte ik dat hij veel makkelijker was in de mond

maar helaas schrok hij van desire toen ik net wilde gaan longeren, hij was dus al in de bak en al bijgezet, hij schrikt en wil omhoog komen, maar omdat hij dus al bijgezet was trekt hij zichzelf gruwelijk in zn mond Scheve mond
toen ik er daarna opzat, voelde hij ook helemaal niet fijn aan, dus ik was a bang voor nieuwe kloven, en dat is dus ook zo

omdat ik toch nog 3 weken heb voor ik weer les heb, had ik besloten zn bit dus weer even uit te laten, maarja, als ik over een week weer ga rijden, en zn kloofjes zijn weg, maar hij(of ja ik zelf eigenlijk) trekt 1x flink aan de teugels dan is het weer kapot, of als hij tijdens het longeren weer eens schrikt, dan krijgt hij ook een ruk in zn mond

ik zie het niet zitten om door te rijden met die kloofjes, zeker niet zodra ik merk dat hij er slecht op reageert(met die mini kloofjes die hij standaard had merkte je geen verschil met het rijden, pas als ze erger werden gaf hij een reactie) maar hoe kan ik zn mondhoeken sterker maken zodat ze niet bij de minste druk van het bit weer inscheuren, want dat is voor hem vervelend, en voor mij ook want dan kan ik weer niet rijden en we hebben alle2 al te vaak door blessures niet kunnen rijden, dus ik wil het graag voorkomen!

ik heb 1x met hackamore gereden, maar nooit van mn leven dat ik dat nog eens bij Q probeer, dus dat is helaas ook geen optie

alle tips zijn welkom!!

Zilly
Berichten: 3037
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: ZTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-04 19:12

Hmmm help de mondhoeken insmeren met iets vettigs zoals vaseline of uierzalf niet? Dan blijven de mondhoeken soepel, dan heb je misschien minder hans op scheurtjes/kloofjes

Cowgirl

Berichten: 23739
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-04 19:16

Heb je al eens een bitje van ander materiaal geprobeert?

Misschien eens een Myler proberen deze zijn helemaal voor de mond gevormd.

Ander idee is een stukje latex om het bit. Of een leren bitje?

Wel vervelend maar je hoort het wel vaker

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-04 19:21

Zoiets zat ik ook precies te denken cowgirl.

Of iets als (gaat denk ik niet, maar dat idee) van een blarenpleister om de uiteindes van het bit.

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-04 19:23

ik smeer iedere dag zn mondhoeken in, dus ook op de dagen dat ik niet ga rijden, altijd met vaseline, als ik wel ga rijden, dan smeer ik ze dus voor het rijden in

cowgirl ik heb verschillende metalen en materialen geprobeerd, een rubberen D-trens gaat nog het beste, maar daar bijt hij stukken uit Verward heb er nu 2 versleten en inmiddels rij ik met een Robart-bit, gewoon van RVS, maar mn S&T hoofdstel hangt klaar, met daarna een K&K onderlegtrens, dubbelgebroken, van aurigan, net zoals de stang, maar k wil dat er niet inhangen als hij al last heeft van zn mondhoeken

ik was al eeuwen opzoek naar een dubbelgebroken D-trens(ivm hangend rooster is dubbelgebroken fijner) want een D-trens ligt veel stiller in de mond, die hebben ze bij K&K ook, dus als hij op de S&T strax lekker loopt, komt er van hetzelfde materiaal een dubbelgebroken D-trens(als ik daar tenminste Z1 mee mag starten?want denk voorlopig nog niet met S&T te starten alleen af en toe om te oefenen)

maar het is gewoon een rottig probleempje, het is voor hem niet fijn e het rijdt voor geen meter als je geen goed contact met de mond kan hebben ivm gevoelige kloofjes

Ing__

Berichten: 11173
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-04 19:43

onze shet heeft dat ook, en we doen nu latex over zijn bit heen, en nergens meer last van...

Barvrouwke
Berichten: 3706
Geregistreerd: 24-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-04 22:42

o-mega 3 creme, houd scheurtjes schaafjes en korstjes soepel.
lippenbalsem
levertraanzalf, bevorderd genezen.

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-04 22:49

tnx OK dan!

ik had nog calendula zelf liggen, van mezelf, omdat ik altijd schaaf en snijwondjes heb van mn werk, of kapotte nagelriemen etc heb en dat heb ik ook ooit gebruikt toen ik mn mondoek erg had ingescheurd, dus heb dat bij hem er ook opgesmeerd, hij wist niet hoe hij het had, want ja het ruikt anders dan gewone vaseline, maar ik hoop dat het bij hem net zo goed werkt als bij mij, meestal is het na 2 dagen 2x per dag smeren bij mij over, wat voor wondje het ook is, die calendula zalf werkt altijd super
dus nu maar hopen dat het in een paardenmond ook zo snel werkt

aan de ene kant was het al zo goed als genezen, alleen de rechtermondhoek voelde ik nog wel een kloofje

maar ik ga het dus proberen met latex om mn bit heen, krijg je dat er nog wel vanaf, want als het niet werkt vind ik het een beetje zonde van mn bit
is dat niet dat spul wat op zo'n rol zit, van dat zwarte spul? dat heb ik nml eens geprobeerd, met een geleend bit waar dat al omheen zat en daar merkte ik weinig verschil mee, maarja dat was een paar x proberen en toen had hij al kloofjes
ik ga nu pas weer rijden als hij geen kloofjes meer heeft.
maar tot hij zo ging hangen aan de bijzet toen hij schrok met het longeren, tot die tijd had hij geen kloofjes gekregen van het rijden&longeren(was ook maar een keer of 6/7 geweest maar toch!)

als die calendula zalf toch niet werkt, dan ga ik o-mega 3 zalf proberen, mag je dat wel in de mond gebruiken? wist ik van calendula zalf ook niet, maar ik heb er zelf niets van gekregen dus dan kan het bij mn paard ook geen kwaad lijkt me Lachen

Barvrouwke
Berichten: 3706
Geregistreerd: 24-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-04 23:16

mwah, hij zal er wel niet dood van gaan lijkt me.

vannie
Berichten: 362
Geregistreerd: 10-11-03
Woonplaats: aalmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 09:44

je kan er ook calendula zalf op doen dan heb je alles in een

en je hebt ook van die speciale teep wat je om je bit heen kan doen mischien is dat ook wat wel lekker zacht

DiantaM
Berichten: 11274
Geregistreerd: 10-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 09:45

Ik deed toen mijn jonge paard net onder het zadel was, en zijn mondhoeken een klein beetje kapot waren, deed ik vaseline in de mondhoeken, ervoor en erna. Dit werkte geweldig.

miepmiep
Berichten: 2348
Geregistreerd: 20-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 09:56

Waarom werkte de hackamore niet?
Misschien een idee om dat toch door te zetten, en dan echt een behoorlijk lange periode geen bit gebruiken (paar maanden?). Zodat zijn mond echt de kans krijgt om te genezen EN te herstellen!

Unity
Berichten: 2116
Geregistreerd: 14-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 09:56

Ik heb het zelfde probleem bij mijn paard. Een ongebroken trens kan ook helpen(vanwegen het knijpeffect van een gebroken trens). Ik kan alleen geen ongebroken bustrens dikker dan 14mm vinden.
Een correctiestang werkt te scherp in.
Latex "stroeft" te veel, even als rubbere en appel bitjes.
Verder nog een skala aan dubbelgebroken trensen, enkel gebroken trensen, materialen en diktes geprobeert.
En niets wat verder helpt.

Zo'n myler bit, heel mooi, maar daar mag je geen wedstrijden mee rijden. Dus dat valt al af, net als vele andere bitten, hackemores, bosals etc.

Ik smeer dus braaf voor en na het rijden zn mondhoeken in met de lipbalm van bruggeman/sectolin en dan valt de schade heel erg mee. Ookal springt ie weg ofzo. (het spul werkt goed bij kloven heb het zelf ook es op mn voet uitgeprobeerd Bloos )

Unity
Berichten: 2116
Geregistreerd: 14-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 10:00

Afbeelding
Deze dus. Zit inmiddels een nieuwe verpakking omheen, de wikkel is paars met donkerpaars geworden.

Er zit aan dit spul ook geen vieze smaak. Eerst smeerde ik de mondhoeken ook altijd in met uierzalf en vaseline. Dat stond garand voor ruzie met mn paard en naar afloop nog meer kloven.

En een hoogstwaarschijnlijk overbodige tip: Bit goed schoonhouden.
Daarmee blijft de schade bij Unity echt minimaal(weliswaar niet ideaal, maar ik heb het momenteel een beetje opgegeven......)
Laatst bijgewerkt door Unity op 19-08-04 10:04, in het totaal 1 keer bewerkt

MarchaL

Berichten: 2848
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 10:01

Mijn paard heeft ook vrij snel last van kloofjes in haar mondhoeken. Ik smeer ze regelmatig in met vaseline en daarmee is het probleem gelukkig opgelost!

paardje

Berichten: 4405
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Soesterberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 10:02

Hmmm, Ik heb een beetje hetzelfde probleem met Jiron. Al sinds we hem kochten heeft hij een soort dichtgegroeide sneedjes in zijn mondhoeken. Zijn bij ons nooit open gegaan of iets dergelijks. Hij is wel vrij stug, maar heb er nooit aan gedacht dat dat ermee te maken kon hebben. Ik ga dit topic even goed volgen Knipoog

griebels

Berichten: 15354
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Regio Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 10:12

Ik snap dat je kloofjes moet helpen genezen. Maar als je naar je eigen lippen kijkt die je altijd insmeert, je lippen kunnen dan niets meer hebben. Dus als je een keer niet smeert is het meteen kapot. Het lijkt me dubbel eigenlijk, want het moet wel genezen, maar je maakt ze ook zo dat ze niets meer kunnen hebben...
Ik weet verder ook geen oplossing
Maar daar dacht ik even aan...

Miepmiep, die hackamore... Ik denk dat Q daar echt op gaat flippen. Q is geen standaard paard, maar een met een heel dikke gebruiksaanwijzing.

Unity
Berichten: 2116
Geregistreerd: 14-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 10:17

griebels schreef:
Ik snap dat je kloofjes moet helpen genezen. Maar als je naar je eigen lippen kijkt die je altijd insmeert, je lippen kunnen dan niets meer hebben. Dus als je een keer niet smeert is het meteen kapot. Het lijkt me dubbel eigenlijk, want het moet wel genezen, maar je maakt ze ook zo dat ze niets meer kunnen hebben...
.

Ik snap de redenatie. En logischer wijs zo het ook zo werken.
Maar even in mijn geval: bij niet smeren worden het hele kraters.
Mijn paard heeft een maand of 3 geen bit in zijn mond gehad. daarna bit in, lang teugeltje en vervolgens bit uithalen en weer kapot...... Het is dan ook echt droog. Dus als ik het met zoiets simpels als smeren van een smeerseltje van € 13.95 kan verminderen, graag!!

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-04 10:18

miepmiep schreef:
Waarom werkte de hackamore niet?
Misschien een idee om dat toch door te zetten, en dan echt een behoorlijk lange periode geen bit gebruiken (paar maanden?). Zodat zijn mond echt de kans krijgt om te genezen EN te herstellen!


zodra hij druk op zn neus voelt komt hij omhoog, het is sowieso al een staker, maar zo'n reactie als hij gaf op de hackamore had ik nog nooit eerder meegemaakt, de staleignaar ging er ook niet meer op met hackamore, en dat zegt genoeg want die klimt normaal overal op, en krijgt altijd alles aan het lopen.

hij reageerd ook al raar als je hard aan t halstertouw trekt, hij heeft een paar jaar geleden een tijd zo'n halster gehad wat samentrekt over het neusbeen als je aan het halstertouw trekt, omdat hij toen op een manege stond en niemand hem fatsoenlijk in de wei kreeg(hij ging omhoog, trok zich los en begon naar je te maaien met zn benen) vandaar dat halster, maar dat was ook geen succes

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-04 10:20

vannie"]
je kan er ook calendula zalf op doen dan heb je alles in een
[/quote]
dat heb ik er dus gister opgesmeerd, staat al in het topic Knipoog

[quote="Tulandro schreef:
Ik deed toen mijn jonge paard net onder het zadel was, en zijn mondhoeken een klein beetje kapot waren, deed ik vaseline in de mondhoeken, ervoor en erna. Dit werkte geweldig.


vaseline smeer ik al zo'n jaar of 2 altijd op zn mondhoeken voor het rijden, en ook op dagen dat ik niet rij smeer ik er zn mondhoeken mee in

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-04 10:23

Unity schreef:
Ik heb het zelfde probleem bij mijn paard. Een ongebroken trens kan ook helpen(vanwegen het knijpeffect van een gebroken trens). Ik kan alleen geen ongebroken bustrens dikker dan 14mm vinden.
Een correctiestang werkt te scherp in.
Latex "stroeft" te veel, even als rubbere en appel bitjes.
Verder nog een skala aan dubbelgebroken trensen, enkel gebroken trensen, materialen en diktes geprobeert.
En niets wat verder helpt.

Zo'n myler bit, heel mooi, maar daar mag je geen wedstrijden mee rijden. Dus dat valt al af, net als vele andere bitten, hackemores, bosals etc.

Ik smeer dus braaf voor en na het rijden zn mondhoeken in met de lipbalm van bruggeman/sectolin en dan valt de schade heel erg mee. Ookal springt ie weg ofzo. (het spul werkt goed bij kloven heb het zelf ook es op mn voet uitgeprobeerd Bloos )


dan ga ik latex ook niet proberen, al merk ik wel dat een dikke rubberen D-trens weinig tot geen kloofjes geeft(maar daar bijt Q de stukken uit Clown )
die lipbalm van het plaatjes ken ik wel, dan ga ik die deze week nog halen

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-04 10:29

griebels, ik dacht daar idd ook aan, maar sins ik mn lippen iedere ochtend+avond insmeer met blistex heb ik ook geen kloofjes meer gehad Lachen
dus echt altijd insmeren gaat goed, als ik 1 dagje voor het slapengaan n lippen niet insmeer, is er nog niets aan de hand, al voeler ze wel wat droger aan

een bit in Q zn mond zonder zn mond in te smeren geeft meteen hele erge kloven, maar vandaar ook mn topic-titel, hoe krijg ik ze sterker, want die kloofjes krijg ik wel weg, een maand geen bit in en dan zijn ze weg

in die maand rust heb ik zn mondhoeken trouwens amper ingesmeerd, kloofjes waren weg, en hij hoefde toch geen bit in!
en na een keer of 6 bit in te hebben gehad, met vaseline, waren er nog geen kloofjes, maar er stond dan ook weinig/geen druk op het bit

1x schrikt hij en krijgt flink wat druk op zn mond, en meteen zijn ze alle2 helemaal ingscheurd, dan zijn ze dus gewoon veel te slap en dat is de oorzaak, heb alleen geen idee wat er aan te doen is.

maarja ik ga die lipbalm van sectolin proberen, en eens kijken hoe de calendula zalf heeft gewerkt en dan hoop ik dat ik verder de kloofjes kan voorkomen

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 10:51

Of toch eens een Myler proberen, die is anatomisch gevormd. Je mag hier geen wedstrijden mee rijden, maar zo vaak wordt je bit niet gecontroleerd Knipoog

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-04 11:00

cornelie schreef:
Of toch eens een Myler proberen, die is anatomisch gevormd. Je mag hier geen wedstrijden mee rijden, maar zo vaak wordt je bit niet gecontroleerd Knipoog

bij mij helaas wel, kreeg zelfs een opmerking over mn Robart-bit, die mogen nml niet terwijl het een gewone dubbelgebroken bustrens is Verward

ik start Z1 en sommige jury's doen zelfs moeilijk omdat de aftekeningen van Q zn benen(witte vlek op zn voorbeen, vanaf kroonrand) niet precies staat beschreven zoals het moest, komt omdat het is overgeschreven vanaf belgisch papier en de chip-persoon die afkortingen niet snapte.
zit nu zelfs een briefje bij mn paspoort van die jury, de volgende keer als er een jury over moeilijk doet moet ik een nieuw paspoort met de juiste aftekening aanvragen Scheve mond en het is dus echt een mini-verschil over de omschrijving an het beetje wit aan zn ene voorbeen....)
ik ga het risico dus niet lopen dat ik er met een verboden bit wordt uitgestuurd Scheve mond
het is misschien wel iets om thuis af en toe mee te rijden, maar dan moet ik wel zeker weten dat het werkt, anders is het nogal geld weggooien

hisseklis
Berichten: 146
Geregistreerd: 15-07-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 12:28

Er heeft een tijdje geleden in de Bit een brief gestaan van iemand die hetzelfde probleem had bij haar paard. Het dier had niet alleen kloven, maar doordat het zo druk was, steigerde en er vaak tussenuit kneep, werder ze erger en soms scheurde ze open. Vet houden werd geadviseerd, maar die dierenarts die antwoorden op de vragen gaf adviseerde ook om de mondhoeken van het paard dagelijks, na het rijden af te spoelen met koud water. Hierdoor zouden de mondhoeken van het paard steviger worden, en door het vet wat er regelmatig opgesmeerd werd werd de huid niet hard.
Ik zal eens kijken of ik dat stukje nog kan vinden.

Succes ermee.