influenza prik niet rijden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
siccootje
Berichten: 1205
Geregistreerd: 16-01-04
Woonplaats: noord-holland

influenza prik niet rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-04 22:34

waaom mag je niet na de influenza prik rijden en hoeveel uur daarna wel? wat zijn de gevolgen?
Weet niet hoe je het schrijft dus..

MirandaB

Berichten: 3344
Geregistreerd: 01-09-02
Woonplaats: Schellinkhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 22:35

Dag van prikken niet rijden en de volgende dag niet in het zweet dus wat stapwerk.. Daarna weer rustig beginnen.

KozieZ

Berichten: 7756
Geregistreerd: 11-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 23:15

Op de dag van het prikken er of voor rijden, of niet, dag erna ook nog niet, dan weer opbouwen. Dat is wat mijn dierenarts altijd zegt. Wat MirandaB zegt kan ook, maar mijn paard is altijd wat ziektegevoelig op de luchtwegen, dus liever het zekere voor het onzekere.

Waarom niet... anders verhoog je de kans dat je paard ziek wordt

MirandaB

Berichten: 3344
Geregistreerd: 01-09-02
Woonplaats: Schellinkhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 23:18

Ik heb 2 weken terug ook 2 dagen helemaal niets gedaan hoor.. Zeker omdat het zo warm was..
Maar wat ik zeg was het advies van de VA

Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-04 04:59

Ik had altijd geleerd dat ze niet mogen zweten omdat het er dan uitgezweet wordt. Klopt dat of is dat grote onzin?

capopjekop

Berichten: 30655
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-04 07:33

het lijkt mij meer dat de weerstand dan lager is ofzo, want er word toch een zwakke of dode ziektekiem binnen gespoten, dus ik denk dat het daar wat mee te maken heeft, maar ik kan er ook finaal naast zitten hoor Haha!

MirandaB

Berichten: 3344
Geregistreerd: 01-09-02
Woonplaats: Schellinkhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-04 07:34

Het er uitzweten lijkt me onzin.. Je mag ze niet in het zweet rijden omdat de kans op het ziekworden groter is na een prik.. Omdat ze dan vatbaarder zijn. Omdat ze idd wat ziektekiemen ingespoten krijgen.
Je ziet er niet naast hoor Knipoog

Sylhouet

Berichten: 4532
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Vierhouten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-04 07:42

Geloof dat de meningen hierover verdeeld zijn onder de DA's ...

Toevallig is mijn paard gisteravond geënt en de DA zei dat ik vanavond gerust kan rijden. Hij zei dat áls paarden al reactie krijgen op de prik, dat dit over het algemeen in de eerste 12 uur na de prik gebeurt.
Ik ken ook een DA die zegt dat je helemaal geen rust hoeft te geven na een prik.
Kortom...: Verward

ikke

Berichten: 37543
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-04 09:12

Ik heb ook altijd geleerd dat je een dag na de enting de paarden niet in het zweet mag rijden, omdat ze dan vatbaarder zijn. tegenwoordig schijnen de entingen minder risicovol te zijn, en speelt het eigenlijk niet meer. Ik houdt er wel altijd rekening mee, kleine moeite, groot plezier (lees: minder risico's Bloos )

taverno

Berichten: 4216
Geregistreerd: 29-07-03
Woonplaats: Zoetermeer Aladin in Stompwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-04 09:37

Is het zo`n ramp dan om na de enting 1 of 2 dagen niet te rijden,ze krijgen idd verzwakte ziektekiemen ingespoten en sommige paarden kunnen daar koortsig van worden.
Een paard bij ons op stal heeft zelfs het influenza virus gekregen na een enting en is daar erg ziek van geweest.
Ik doe het dus een paar dagen rustig aan na een enting.

prompter

Berichten: 11087
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-04 10:16

Wij plannen het enten echt zeg maar, niet in de week voor een koers, maar er na, en de dag na de enting krijgen ze rust, gewoon het zekere voor het onzekere nemen.

_10_

Berichten: 7295
Geregistreerd: 11-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-04 11:52

Ik rij altijd gewoon op de dag van de enting en de dag erna.
Weliswaar rij ik hem veel minder intensief zodat hij een stuk minder zweet, maar ik zet hem wel gewoon goed aan het werk

tam20
Berichten: 1281
Geregistreerd: 07-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-04 11:58

Er worden inderdaad veel verschillende dingen gezegd door de Dierenartsen, bij ons werd verteld dat je op de dag van de enting wel mag rijden. De dag na de enting mogen ze niet intensief aan het werk. Wij geven dan ook gewoon een stapdag de dag erna.

Babeth

Berichten: 9333
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Jupiter, FL, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-04 12:23

Er is nu een spuit, waarbij je knolletje niet stil hoeft te staan.
Milka heeft ie dit jaar ook gehad, en ik heb gelijk daarna gereden. Ook in het zweet!
Handig hoor die spuit!!

prompter

Berichten: 11087
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-04 13:01

Milkaatjuh schreef:
Er is nu een spuit, waarbij je knolletje niet stil hoeft te staan.
Milka heeft ie dit jaar ook gehad, en ik heb gelijk daarna gereden. Ook in het zweet!
Handig hoor die spuit!!


Wat is het probleem om 1 dag niet te rijden Verward

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-04 13:18

Je maakt natuurlijk je paard een beetje ziek als je hem inent. Hij heeft daardoor tijdelijk iets minder weerstand. Ik zou het ook niet lekker vinden als ik me met lichte koorts in het zweet zou moeten werken, maar een beetje beweging kan geen kwaad.

Verder vind ik het verhaal van Milkaatjuh niet echt geloofwaardig, het kan best dat de DA dat gezegd heeft, maar ik heb er m'n twijfels bij of het daadwerkelijk zo werkt.

MarchaL

Berichten: 2848
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-04 13:23

Toevallig moet mijn paard volgende maand weer geent worden en ik was er niet van op de hoogte dat er de dag zelf en de dag erna beter niet gereden (of iig niet in het zweet) kon worden. Ik ben dus blij dat ik dit topic nog even lees OK dan!

Ik laat haar dan dus maar lekker even 2 daagjes stilstaan, beter voorkomen als genezen natuurlijk OK dan!

Yessy

Berichten: 23024
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-04 13:32

Wat bij ons altijd werd gezegd was niet in het zweet werken, omdat het toch een griepprik is en ze dus even gevoeliger zijn voor verkouden worden enzo..

MissDonna

Berichten: 8103
Geregistreerd: 03-11-03
Woonplaats: Zuidschermer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-04 13:35

de dag zelf niet rijden, Volgende dag stappen en klein beetje draven.. licht er aan.. maar je mag je paard nu intensief laten rijden.. en dus ook niet laten zweten Lachen

Babeth

Berichten: 9333
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Jupiter, FL, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-04 13:48

Het heeft ook in een paardenblad gestaan van die spuit...
Vogens mij De Hoefslag..
En Milka heeft geen problemen gekregen na het rijden Haha!

Jorie

Berichten: 3093
Geregistreerd: 07-08-03
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-04 14:32

Mijn DA zegt ook dat het vroeger wel zo was, van dat niet rijden. Maar ook dat dat tegenwoordig niet meer hoeft. Idd doordat zo'n spuit ook in de loop der jaren verbeterd is.
Gisterochtend waren die van mij aan de beurt. Gisteren niks gedaan, maar vanavond ga ik toch echt boscrossen!!!

taverno

Berichten: 4216
Geregistreerd: 29-07-03
Woonplaats: Zoetermeer Aladin in Stompwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-04 14:52

promptertje schreef:
Wat is het probleem om 1 dag niet te rijden Verward

Is iedereen zo gefixeerd op dat rijden dat een dagje rustig aan doen een probleem is?Zo komt het wel over in ieder geval.

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-04 14:57

onze veeartsen zeggen dat de cocktail die hun spuiten, zodanig is uitgebalanceerd dat je gewoon mag rijden !

niet zweten is vanwege dat het paard ziektekiemen binnen krijgt, en dus een klein beetje ziek kan worden van de spuit, en als je m dan in het zweet werkt, kan ie een flinke kou pakken !

maar volgens onze dierenartsen dus, is die nieuwe cocktail zo goed dat je gewoon kan rijden
voor de zekerheid doe ik het de dag na de spuit wel rustig aan
een dagje rust is IMO ook niet eens zo erg !

Jorie

Berichten: 3093
Geregistreerd: 07-08-03
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-04 14:59

Ik vind het geen ramp hoor. Paarden lopen buiten en hebben toch wel de beweging. Ik laat ze vaak genoeg een dag staan, in de zin dat ik niet train.
Het wordt pas een probleem als iemand die rust ziet als 24 uur in de box staan. Gelukkig hoeft dat bij ons niet.

MarchaL

Berichten: 2848
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-04 15:44

Citaat:
Is iedereen zo gefixeerd op dat rijden dat een dagje rustig aan doen een probleem is?Zo komt het wel over in ieder geval.

Ja dat begrijp ik ook niet zo eerlijk gezegt Scheve mond Mij maakt het niet uit om een aantal daagjes niet te rijden hoor. Het is voor het welzijn van mijn paard en daarnaast, we hebben nog genoeg dagen om wel te kunnen rijden toch Verward