komt dit vaak voor?(klinische keuring bij koper?)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
casanova

Berichten: 10939
Geregistreerd: 04-11-03
Woonplaats: maassluis

komt dit vaak voor?(klinische keuring bij koper?)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-04 15:26

mijn beslissing staat vast ,ik zelf doe er niet aan mee maar.......in hoeverre komt het voor of is het normaal dat als iemand intresse heeft in je pony/paard het mee wil nemen om in eigen provincie te keuren?

ik heb het nu in 13 jaar 2 keer meegemaakt dat eventuele kopers dit eisen/vragen....


ik begrijp dat je niet de veearts wilt van de verkoper zelf om ''eventuele'' bedriegen/omkopen uit te sluiten.....dat zou ik zelf ook niet doen.maar er zijn zoveel veeartsen in de regio om zelf te bellen voor een keuring.

maar hoe zit dat met het vervoer en de risico's eventueel onderweg?
geef je het paard (onbetaald dus)mee?
moet ik zelf brengen (en dus eventueel teruggnemen)en de reis/tijd kosten betalen?
(het zou 2 uur rijden zijn geweest)

de pony kost al niet veel,dan ligt het toch ook al anders?
het is geen duur/waardevol sportpaard/pony.

hoe zijn jullie ervaringen?

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 15:32

tsja na alle ellende die ik met mn 1e paardje heb gehad, laat ik alleen mn eigen DA nog keuringen doen voor een eventueel nieuw paard

dus als ik in NH een paard zou kopen, wordt die i brabant gekeurd, of e DA moet helemaal meewillen naar NH

ik zou alleen het paard alvast (aan) betalen, meenemen op proef dus, laten keuren en bij een gebrek weer terugbrengen, als verkoper zou ik wel meegaan, zodat jij bij een afkeuring ook weet wat er aan de hand was.

Tallie1979
Berichten: 22750
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 15:33

Ik ( als koper ) zou een paard zeker door mijn eigen dierenarts laten keuren.. Tenzij mijn band met de verkoper goed is en zij/hij het aan mij overlaat om zelf een dierenarts daar uit de regio te bellen..

Voor iemand die ik niet zou vertrouwen zou ik mogelijk vragen om een eigen dierenarts te raadplegen, maar daarin tegen zou ik het paard dan ook niet kopen.. Wat stinkt moet je vandaan blijven zeg ik altijd maar Knipoog

Verder ligt het bij mij ook aan het bedrag wat ik voor het paard moet neerleggen..

Zoals je ziet is het dus van verschillende factoren afhankelijk wat ik zou doen Knipoog

Mijn Winnie heb ik in Culemborg laten keuren door een dierenarts van MIJN keuze Haha! Zelf contact gehad met deze man en ik vertrouwde/vertrouw de verkoopster. Met mijn paard was volgens de klinische keuring niets mis Haha!

Ziolette

Berichten: 17741
Geregistreerd: 06-03-02
Woonplaats: Onder de zon!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 15:45

Toen Leo verkocht werd, wilde de koper ook bij de door haar uitgekozen DA laten keuren. Ze hebben hem voor de helft betaald en meegenomen naar de DA om daar een nachtje te blijven tot de keuring. De papieren bleven bij mij.

Toen mijn merrie onlangs gekeurd moest worden, hebben mijn vriend en een vriendin haar voor mij naar de door de koper gekozen DA gebracht voor de keuring. Die zat precies tussen onze woonplaatsen in en wij vonden dit een goede oplossing.

Ik heb zelf drie keer een paard van ver weg gehaald en laten keuren door een door mij uitgekozen DA uit die buurt. Vond het geen optie om 300 km te rijden en het paard weer terug te moeten brengen omdat ie niet goedgekeurd wordt, dan maar daar bij een kliniek naar keuze.

_10_

Berichten: 7295
Geregistreerd: 11-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 15:48

Ik zou een nieuw paard ook graag door eigen DA laten keuren, maar hoe ik dat zou moeten regelen als het paard te ver staat voor de betreffende DA.... hum eigenlijk nog nooit overna gedacht.
Denk toch dat ik hem dan (desnoods door de huidige eigenaar) naar de kliniek van de DA vervoer en hem daar laten keuren.

casanova

Berichten: 10939
Geregistreerd: 04-11-03
Woonplaats: maassluis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-04 15:49

ziolette..

met al de drie ervaringen van jou had ik mij ook beter gevoeld..ik heb mijn haflingers die in friesland en brabant te koop stonden zelf een veearts gebeld daar en was er als het kon bij!

cobiie

Berichten: 7304
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 15:51

Ik spreek meestal dit af:

De verkoper brengt paard naar de kliniek waar de DA van mijn keuze het dier kan keuren, bij afkeur neemt de verkoper het dier weer mee en bij goedkeuring dan neemt de koper het dier mee en wordt de verkoopprijs direct contant betaald (indien wenselijk en mogelijk).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 15:52

ik heb [paard] twee weken op proef gehad en daarna pas laten keuren. bij mij op stal dus, door een door mij uitgekozen da.

overigens was met de verkoopster heel goed te praten. we hebben een koop-huurovereenkomst getekend en daarna een koop overeenkomst. zij hield de papieren (tot ik had betaald) en ik het paard

is prima gegaan!

casanova

Berichten: 10939
Geregistreerd: 04-11-03
Woonplaats: maassluis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-04 16:09

maar als de koper geen eigen veearts heeft gehad omdat ze niet eerder een eigen pony gehad hebben dan is die veearts toch net zo vreemd als een ander uitgekozen veearts bij de verkoper in de regio?

cobiie

Berichten: 7304
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 16:13

Als ik als koper nog nooit een paard zou hebben gekocht, dan zou ik aan de manege eigenaar waar ik (neem ik aan dan) les hebt, vragen welke da hun gebruiken en die da bellen.

Mist

Berichten: 9492
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 17:44

Ik heb onlangs een veulen gekocht, had al contact met de fokker voordat het geboren was, ben er naar toe gereden, foto's gemaakt van veulen, moeder en vader + broers en zussen, deze aan mijn DA (2 stuks) en hoefsmid laten zien, daarna nog een plaatselijke da klinisch laten keuren. Het veulen staat namelijk in Groningen !

araber

Berichten: 2054
Geregistreerd: 09-11-01
Woonplaats: ergens op deze wereld!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 18:34

heb alle 3 mn paarden naar huis gehaald en hier door mn eigen dierenarts laten keuren

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 19:06

Als verkoper ben ik best bereid om het paard te vervoeren naar een DA naar keuze van de koper. Maar dan wel tegen een vooraf afgesproken bedrag, ongeacht koop of niet. En dat is geen vriendenprijs.
Kost mij ook tijd en diesel.

Een paard gaat hier absoluut niet met een mogelijke koper het erf af.
Met een beetje pech krijg je een gefrustreerd paard terug wat niet meer te laden is.
Ook gaat er geen paard op proef. Al wil een mogelijke koper hier een maand lang dagelijks komen, dat is prima. Maar er wordt niets gedaan met het paard als ik er niet bij ben.

Overigens ben ik er wel voor om de keuringskosten bij afkeuring te vergoeden voor een koper.
Ik verkoop het dier tenslotte en ik ga er vanuit dat het dier goed is.
Zoniet dan is dat mijn probleem en niet die van de koper.
Maar er wordt alleen gekeurd waar ik zelf bij ben en door een erkende DA.
Dus niet de broer van een oom van de manegehouder die ook paarden voor een kennis keurt o.i.d... Rolleyes

evatjuuh

Berichten: 446
Geregistreerd: 01-07-04
Woonplaats: egmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 21:53

ik heb net en paard (uit egmond en woon er ook) ik ga hem laten keuren .. de fokker zij ik zal hem niet laten keuren door mijn vee arts .... (niet dat ze hem om koopt) maar ze wil wel mee ) en nu gaaat hij naar een spesiale paarde arts om hem klinis te keuren maar ik heb hem al betaalt ik kan als het egt niet klikt na een maand terug geven ....

ik zou nooid een paard onbetaalt erges heen laten gaan .... straks krijg ie een ongeluk... en die mensen zeggen ja ik kan er nix aan doen dit en dat jah je bent verzekert maar ..... je voelt dan wel ik had het nooid moeten doen.......... en dat doet auw...

DendroFleur

Berichten: 5362
Geregistreerd: 26-06-02
Woonplaats: Lutjewinkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 23:17

Als ze mij paard ergens willen laten keuren, ga ik wel zelf met hem er naartoe. Als er iets niet goed zit wil je dat toch ook zien. Bij goedkeuring kun je hem dan direct op zijn nieuwe adres afleveren. Daar heb ik wel een vrije dag voor over. Maar ik kan me voorstellen dat je hier geen trek in hebt als je vaker een paard verkoopt.

StalDoorstap

Berichten: 6691
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-04 00:42


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-04 10:26

casanova schreef:
maar als de koper geen eigen veearts heeft gehad omdat ze niet eerder een eigen pony gehad hebben dan is die veearts toch net zo vreemd als een ander uitgekozen veearts bij de verkoper in de regio?


ik had voor [paard] ook geen eigen pony, maar een paard dat ik bijreed. op die stal (waar ik nu dus zelf sta) is er eigenlijk maar 1 VA, waar iedereen heel tevreden mee is. hem wilde ik als va voor mijn pony, dus hem wilde ik laten keuren.