sint jans kruid....

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
More

Berichten: 3120
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Joure

sint jans kruid....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-04 20:39

dit hoorde ik net van mijn vader:
De gemeente die wil niet meer vaak grasmaaien in de stad enzo omdat het te duur word Scheve mond . En daardoor groeit er een soort kruid, sint jans kruid heet het. En dat is dodelijk voor paarden Verward .

Weten jullie wat dit is en als het hier ook in de gewone weilanden enzo groeit??? En hoe ziet het eruit?

alvast bedankt
Groetjes Hanneke

azriM

Berichten: 656
Geregistreerd: 16-01-04
Woonplaats: Sambeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 20:44

ik denk dat jij een ander kruid bedoelt, nl het sintjacobskruiskruid. Hierover is een sticky op MD: [MD] jacobskruiskruid Hier vind je er veel info over

Nerwen

Berichten: 16039
Geregistreerd: 02-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 20:50

Je bedoelt waars. het Sint Jacobskruiskruid? Verward

Ik heb even gezocht met de zoekmachine:
Citaat:
De laatste jaren zorgt het gele Jakobskruiskruid voor problemen. Jakobskruiskruid wordt door paarden meestal gemeden, vanwege de smaak. Is er echter geen gras meer beschikbaar, dan beginnen ze aan deze plant. De gifstof hoopt zich op in de paardenlever, die daardoor zijn functie verliest. Eenmaal opgenomen gif verdwijnt niet meer uit de lever. Het gif is additief tijdens de levensduur van het paard. Jakobskruiskruid smaakt vers erg bitter. Als de plant nog in de wei staat zullen de meeste paarden er dus wel afblijven. Gedroogd is de plant het gevaarlijkst, want als die in het hooi terechtkomt eten paarden hem wél. Jakobskruiskruid bloeit vanaf juli. Het beste kunt u het voor die tijd vernietigen. Afmaaien kan de levensduur van Jakobskruiskruid verlengen. Daarom is het beter de plant met de wortelstok uit te graven of uit te trekken en te vernietigen. Maar draag wel handschoenen.
Uw huid kan het gif absorberen.

http://www.stalbaltus.dbnet.nl/giftig_j ... skruid.htm

Zeer giftig!

prompter

Berichten: 11068
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 21:22

Het is Jacobskruiskruid, zonder "Sint" ervoor. Kijk maar op medisch, zoals hierboven ook al aangegeven.

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 22:40


Twinkelbell

Berichten: 1187
Geregistreerd: 06-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 15:52

St. janskruid is ook giftig, voor beide maak het daarin weinig uit!

Je paard herkent het, mits het niet gemaaid of gedroogd is, dan eten ze het niet!

More

Berichten: 3120
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Joure

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-04 22:32

ja ik bedoel sint jacobs kruid sorry bedankt voor de reacties

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-04 10:09

Voor heel veel informatie kunt je kijken op medisch. Daar is een sticky over dit giftige kruid.
Vandaar dat ik hier even een slotje plaats Lachen