paddock aanleggen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
kdv

Berichten: 16
Geregistreerd: 05-01-02

paddock aanleggen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-02 11:32

Binnekort gaan we een paddock aan leggen.
Wat is een goeie maat (doorsnede) voor een paddock? waar moeten we rekening mee houden?

DubbelFun

Berichten: 88672
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-02 11:42

Je moet je vooraf afvragen:
-hoeveel paarden komen er in te staan (ruimte om te spelen c.q. elkaar uit de weg te gaan)
-hoe lang per dag staan ze er in (vastlopen grond)
-wil je hem ook gebruiken om bijv te longeren/rijden (breedte)
-op wat voor grond zit je (zand/klei=wateroverlast)
-loopt er een weg langs (hoogte omheining)
-zijn het hengsten/ruinen/merries (stevigheid omheining)

Persoonlijk heb ik voor 2 paarden die overdag de hele dag buitenstaan een paddock van 130 m2 (ong 7/20). met een houten omheining met stroomlint. ik zit op zandgrond en heb het zand laten oprullen en daarna vermengd met tapijtsnippers zodat het geen modderbende wordt als het regent.

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-02 11:51

Ik ga er vanuit dat je paard(en) ´s nachts in de box staan en overdag buiten??! Het ligt er natuurlijk aan hoeveel paarden samen in de paddock komen. Te groot bestaat niet, maar het is wel prettig als je voor bijv. 2 paarden zo´n 800 m² tot je beschikking hebt (de mijne staan iets kleiner Verdrietig , daarom zijn we weer op zoek naar een andere stal Scheve mond !).
Als je je paarden in eigen regie houdt, ben je waarschijnlijk ook bereid om wat meer geld te investeren! Bij ons bijv. is het bij de ingang, super modderig. In zo´n geval, kan je van die "matten" neerleggen, waardoor het daar droog blijft (kun je ook goed neerleggen op de plaats waar ze gevoerd worden!) Verder is het erg fijn voor ze als ze een soort schuilplek hebben, die aan de windkant dicht is (ja, ja, ik weet, in Nl draait de wind voortdurend Boos! , maar je kan meestal wel bepalen waar de MEESTE wind vandaan komt Knipoog !)
Als je paarden ´s ochtends buiten worden gezet en het hoost, kunnen ze tenminste toch naar buiten! Succes ermee!
Oh ja.. als een van de paarden altijd een erge voer-nijd heeft, is het handig als het paddock een meer vierkante vorm heeft, zodat het andere paard bij eventuele "aanvallen, makkelijk weg kan komen en niet in een hoek gedrukt wordt om "verbouwd" te worden!