ok, hier dan de vraag over beugels en schoeisel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

ok, hier dan de vraag over beugels en schoeisel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-02 22:57

naar aanleiding van het veilige rijden met cap topic, hier het topic over hoe veilig jullie met je benen zitten.
Ik ga er geen poll van maken omdat er ontiegelijkveel antwoorden mogelijk zijn.
Dus, met wat voor schoeisel rijden jullie meestal?
En met wat voor beugels?

Ik draag practisch altijd rijlaarzen (normaal of thermo) in de zomer wil ik weleens overstappen naar sportschoenen (fout) en chaps.
Heb een periode gehad dat ik enkel met sportschoenen reed (werd vreemdgenoeg toegestaan op de manege) maar ben er toen afgeklapt, en bleef hangen, gelukkig stond mijn pony toen na een paar meter stil, maar toch.

Verder rij ik met normale RVS beugels (1 paar zonder merk van hon, en 1 paar sprenger van jamey) met normale platte zooltjes.
Beugels zonder zooltjes vind ik een regelrechte ramp

carola

Berichten: 8685
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-02 23:08

Ik rijdt altijd met stevige paardrijschoenen (Mountian Horse Easy Rider Steel). Die schoenen hebben een speciale zool die niet blijft 'kleven' in de beugels, zoals vele andere zolen wel doen. Daarboven heb ik chaps.

Ik heb nu normale beugels, maar binnenkort (als m'n bankrekeningnr. het toelaat) wil ik van die kunststof beugels kopen met een dichte voorkant. Dan kan je niet 'doorschieten' met je voet, en het is dus een stuk veiliger en het zit lekkerder. Ik heb ook nog van die veiligheidsbeugels met een elastiekje, maar één van de elastiekjes is kapot en ik moet nog een nieuwe kopen. Eigenlijk is het erg slecht dat ik daar zo lang mee wacht, ik zal het van de week maar even in orde maken. Een stuk veiliger als normale beugels!

Jet

Berichten: 11981
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-02 23:11

Ik rijd altijd met rijlaarzen, nu nog die van Aigle, maar ik heb leren staan. Als Marlou normaal blijft doen met rijden, ga ik daarmee rijden, ik vind het lastig met die laarzen als ik er steeds afknikker. Bovendien worden ze daar niet mooier van. Verder rijd ik normaal gesproken met gewone stijgbeugels met gewone rubbers, maar ik heb altijd het veiligheidspalletje bovenaan het zadel open staan. Met oefencrossen van de club in het Dijkgatbos had ik een bodyprotector aan en veiligheidsbeugels van de gehandicapten geleend. ( Met van die elastieken aan de buitenkant). Ik rijd dus altijd met cap, ook voor de veiligheid. Ik heb met Marlou tijden gehad dat ik er iedere keer met rijden wel een keer af lag, soms wel tot drie keer toe, dan ga je vanzelf wel wat meer op veiligheid letten, denk ik.

Dian
Berichten: 594
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-02 23:24

Ik rijd met Mountain Horse rijlaarzen.
met aan de achterkant zo`n rits en een soort plakkertje.(weet niet hoe ik het anders uit moet leggen)
maar ze zitten mega en rijden ook lekker.

beugels?
volgens mij zijn het gewoon beugels(weet niet wat voor merk) met ook van die zooltjes.

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-02 23:32

Ik rijd met leren cowboylaarzen, en ze glijden alleen met ijzeren stirrups (ik rijd western dus *LOL* ) Ik moet binnenkort maar eens een paar rijlaarzen kopen met een rubberen zool, dan glijdt het niet zo.

Pugi

Berichten: 1205
Geregistreerd: 10-06-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-02 23:33

Ik rijd meestal met lederen rijlaarzen. Ik heb Quick-out beugels deze zien eruit als normale RVS beugels(alleen wel veel zwaarder) maar hebben een systeem dat ze openklappen naar de zijkant als je bv.met je voet in de beugel blijft hangen.
Ze zijn wel aardig aan de prijs (ongeveer 80 euro) maar mijn paard stijgerde in die periode heel veel en zodoende dat ik ze toch maar gekocht heb.

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-02 23:35

Schoenen:
Ik rijd afwisselend met westernboots, enkellaarsjes met een rits in het midden en met bontgevoerde warme winter enkellaarsjes met een rits in het midden en een extra klittebandsluiting. Heb niet echt voorkeur, alles zit lekker en rijd veilig.

Beugels:
Zware OrthoFlex aluminium/magnesium beugels met speciale OF rubberinleggers die antislip zijn.
Laatst bijgewerkt door DubbelFun op 17-03-02 23:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-02 23:39

Leren laarzen. Of heel soms Timberlands icm chaps.
Gewone normale stijgbeugels, maar voldoende breed.

My Dominique

Berichten: 5299
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-02 23:42

met mijn trouwe rubberen rijlaarzen in gewone beugels met platte beugelblokjes Haha!

pokemon

Berichten: 88
Geregistreerd: 30-01-02
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-02 00:31

ik heb de beugels die aan hetvzadle zitebn van die silvere met een eiigvorm gat erin waar je door kan kijken en dan heb ik vaak caps aan met die slierjes en blauwe mountan schoenen of gefoerde rijlaarsen van lee? Vingers aflikken Vingers aflikken Vingers aflikken Vingers aflikken Koe Koe Verdrietig Verdrietig Pling Pling Pling Vork Kusje }> Bloos Haha! Sigaar Dromen Cool Gaaaap Lips are sealed Knipoog Dromen Cool

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-02 00:37

Als ik een "gewone" rijbroek aan heb: m´n Aigle rijlaarzen (de leren zijn bestelt, eindelijk Party!! ), in de rijles so-wie-so rijlaarzen.
Als ik m´n "spijker"rijbroek aan heb: m´n outdoor-schoenen met chaps (korte als het droog is Lachen , lange als het regent Boos! ).
Verder heb ik veiligheids-beugels, weet niet eens wat voor merk, ze klappen open als je er in blijft hangen en heb ik ook het palletje van de beugelriemen altijd open staan. Daar werd bij ons tijdens het examen voor de ruiterpas, zelfs door de examinatoren op gelet! Degene die ze niet open hadden, MOESTEN ze open doen!

#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-02 01:15

ik rij als ik echt wil werken met mijn leren rijlaarzen (dressage van petrie) en als ik gewoon rij mijn winterstappers Haha! soort van mountainhorse schoenen, met mijn korte chaps.

Als beugels heb ik gewone beugels, ik heb geen idee wat voor merk (staat dat erop) met eron schuine beugelblokjes, ik wil eigenlijk die rechte platte er weer in! dat rijdt toch iets makkelijker Haha!

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-02 08:37

Ik heb leren Petrie's, heb ze ALTIJD aan. Ik kan niet met gewoon schoenen rijden en mn chaps vind ik lelijk.. Schijnheilig
Verder heb ik ook gewone RVS beugels, met platte blokjes.

Sibold
Berichten: 1817
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-02 08:53

Ik heb dus veiligheidsbeugels (met dubbele slag) aan mijn zadel, o.a. omdat ik geen "knip" zit op de beugelhaken van het zadel. Je moet wel heel raar vallen wil je voet nog in die veiligheidsbeugel blijven zitten, toch krijgen sommige ruiters dat voor elkaar Verward Ik rijd altijd met schoenen en zelden met laarzen.

sunshine

Berichten: 12057
Geregistreerd: 08-11-01
Woonplaats: Reusel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-02 09:20

Ik draag altijd me rijlaarzen al is dat in de zomer niet fijn want dat is kei warm maar als ik weet dat ik niet ga rijden doe ik me nike-schoenen aan.

Mirte

Berichten: 2107
Geregistreerd: 18-05-01
Woonplaats: bollendorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-02 09:29

Echt alles, zowel verantwoord als onverantwoord. Soms leren laarzen (maar eigenlijk gebruik ik die alleen voor speciale gelegenheden, dus die staatn grotendeels in de kast Haha! ) gewone rubber laarzen (dus geen paardrijlaarzen, maar 'gewone', van die groene), die zijn echt onverantwoord omdat ze eigenlijk te breed zijn om mee te rijden, de neus blijft in de beugel steken. Maar het meeste rijd ik toch met jodphurs, zit gewoon lekker.

Ethelate

Berichten: 21119
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-02 10:53

Aigle rubberen laarzen (gevoerd, dus van de zomer koop ik denk ik chaps)
En als ik chaps heb, ik heb nog een paar schoenen staan, lijken op jopherts( Verward ) met hakje...
en gewone ... beugels (gewoon dichte, tja, weet niet,... GEWONE! Haha! )
wel met platte zooltjes erin,...

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-02 11:16

In de winter met rubberen rijschoenen (vanwege de modder) en in de zomer met lederen jodphurs.

Sando
Berichten: 4312
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Waalre

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-02 11:19

Ik rijd met Blackstones.
En mijn chaps. (die zijn inmiddels lekker gevormd.. hihihi)

Corona

Berichten: 781
Geregistreerd: 01-08-01
Woonplaats: Vianen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-02 11:23

hoi, ik rijd altijd (heel fout) met kisten in voldoende brede beugels met dunne zooltjes.
ik weet dat het gevaarlijk is en ben nu ik op Maël rijd ook op zoek naar goede laarzen.

Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-02 11:34

Ik rijd in de winter met rijlaarzen van Aigle, en in de les en zodra het wat droger wordt rij ik met chaps en een soort 'Mountainhorse' maar dan ander merk schoenen. Met hakje.
Met chaps rijd ik lekkerder dan met rubberen rijlaarzen trouwens.
Ik heb 'gewone' beugels, maar ben al wel aan het sparen voor 'uitklapbare' beugels.
Die had mijn verzorgpaard destijds ook, en dat beviel uitstekend!
Nadeel ervan is echter dat je daar 'metalen' blokjes in hebt, en dat de onderkant van je laarzen/schoeisel dus aardig slijt.
Maar goed, ik zie wel.
Eerst sparen want ze zijn prijzig en ik moet nog zoooooveel voor Cerise kopen... }>

sl0wm0ti0n
Berichten: 2812
Geregistreerd: 25-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-02 11:42

Ik rijd meestal met stevige hoge schoenen.
(niet zo zeer voor paardrijden bestemd, maar het gaat goed hoor)
Of met Aigle Ecuyer rijlaarzen.

Mijn beugels zijn gewoon RVS beugels, en ik heb platte beugelblokjes.
(helaas nu nog maar 1, de andere is er gisteren uitgevallen tijden het buiten rijden)

BBL

Berichten: 288
Geregistreerd: 22-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-02 12:37

MountainHorse stal/rijschoen met m'n lange chaps erop....Kan niet zo goed laarzen vinden die mij passen: heb hele smalle voeten en 'n normale kuit....En met deze schoenen heb ik veel meer bewegingsvrijheid rond mijn enkels/hiel dan met laarzen.

Maud_82

Berichten: 2152
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: Echt

verschillend

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-02 13:14

Als ik van plan ben heel fanatiek met remy te trainen is het:
- rijbroek met leren rijlaarzen + sporen (kleintjes)

Als ik zin heb om gewoon lekker met hem te rijden en wat oefeningen te doen is het:
- spijkerbroek met halfhoge leren schoenen. (jongensschoenen ja) + sporen. Als het koud is gaat hier een rijbroek gewoon onder. (zit lekker stevig!)

Als het buiten heel mooi weer is, in de zomer is het:
- korte broek of rijbroek (voor in de les) met gympies !!