Wat kan ik al doen met haar???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_Tanja_

Berichten: 5860
Geregistreerd: 21-12-02
Woonplaats: tilburg

Wat kan ik al doen met haar???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-04 12:18

Bij mijn verzorgpaarden staat nu een friese merrie van 2½ jaar.
Maar mijn vraag was, wat kan ik nu al met haar gaan doen. Inrijden wil ik nog niet aan beginnen want der kont staat nog een heel stuk hoger dan haar schoft dus daarmee wil ik wachten tot dat meer is bijgetrokken.

Ze staat nu alleen maar de wei en ze word gepoetst meer niet.

Wat kan ik volgens jullie met haar gaan doen? Is ze nog te jong om alvast te gaan longeren ?

Don_Zhivago

Berichten: 6608
Geregistreerd: 23-02-04
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 12:41

als ze twee en een half is kan je langzaam gaan beginnen met longeren vind ik...

om de dag 10 minuten meer niet..

en lekker wandelen dat is ook goed voor dr...

gewoon langzaam opbouwen...

laukjefreak

Berichten: 1456
Geregistreerd: 07-01-04
Woonplaats: Borculo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 12:42

umzz poetsen, spelen, eventueel b.v. aan enge dingen laten wennen dus bijvoorbeeld elke keer iets mee nemen wat ze mischien eng zou kunne vinden en dan haar leren dat ze er niet bang voor hoeft te zijn dat soort dingen mischien wandelene samen met ene ouder paard

zimmie
Berichten: 250
Geregistreerd: 17-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 12:43

Bij mijn pony ben ik ook begonnen toen ze tweeeneen half was.
Niet al te fanatiek en ik deed het zo 2x in de week. was prima te doen hoor. Ook lekker lange stukken rechtuit stappen op de verharde weg aan een hoofdstellentje. Kunnen ze al lekker wennen aan het verkeer. Toen ze drie was ben ik pas echt fanatieker gaan longeren, vaker en langer..

muiszje

Berichten: 3104
Geregistreerd: 04-01-04
Woonplaats: Am*dam!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 12:53

_Tanja_ schreef:
Bij mijn verzorgpaarden staat nu een friese merrie van 2½ jaar.
Maar mijn vraag was, wat kan ik nu al met haar gaan doen. Inrijden wil ik nog niet aan beginnen want der kont staat nog een heel stuk hoger dan haar schoft dus daarmee wil ik wachten tot dat meer is bijgetrokken.

Ze staat nu alleen maar de wei en ze word gepoetst meer niet.

Wat kan ik volgens jullie met haar gaan doen? Is ze nog te jong om alvast te gaan longeren ?


maak ik hier nou uit op dat je niet wacht totdat ze minstens drie is? en haar wil gaan inrijden als haar lichaamsbouw volgens JOU goed is?



ik ben van het late inrijden, des te langer gaat je paardje mee.
wandelen enz kan wel. RIJDEN NIET

DiantaM
Berichten: 11274
Geregistreerd: 10-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 12:58

muiszje schreef:
maak ik hier nou uit op dat je niet wacht totdat ze minstens drie is? en haar wil gaan inrijden als haar lichaamsbouw volgens JOU goed is?



ik ben van het late inrijden, des te langer gaat je paardje mee.
wandelen enz kan wel. RIJDEN NIET


HUH??

muiszje

Berichten: 3104
Geregistreerd: 04-01-04
Woonplaats: Am*dam!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 13:01

_Tanja_ schreef:
Inrijden wil ik nog niet aan beginnen want der kont staat nog een heel stuk hoger dan haar schoft dus daarmee wil ik wachten tot dat meer is bijgetrokken.


en dus niet op haar leeftijd wachten?

nu heb ik tanja s profiel gelezen,, en maak daar uit op dat deze merrie is ingeslapen?

DiantaM
Berichten: 11274
Geregistreerd: 10-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 13:01

Ze is nu nog overbouwd, en dat trekt meestal wel bij, daar wacht ze op. Hieraan kun je dus een klein beetje zien dat het paardje nog niet volwassen genoeg is, ik vind het juist een goede beslissing, en ik snap niet wat jij er negatief aan vindt?

DiantaM
Berichten: 11274
Geregistreerd: 10-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 13:02

Je moet ook niet op leeftijd wachten, jemoet naar de volwassenheid van het paard kijken!! Minimaal drie jaar, en daarna afwachten hoe het paard zich ontwikkeld.

Georgette

Berichten: 11632
Geregistreerd: 20-03-03
Woonplaats: Hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 13:03

Ga lekker wandelen en poetsen en dat soort dingetjes. Kan ie al vaststaan en hoefjes geven en dergelijke?

Amanda_T
Berichten: 5953
Geregistreerd: 01-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 13:35

Heel rustig longeren, wandelen, poetsen, verkeersmakmaken, dus aan het verkeer laten wennen. Maar verders zou ik het niet weten, maar deze dingen kun je al op je gemakje doen hoor

ikke

Berichten: 37541
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 13:49

Kun je ermee op de dam in Amsterdam staan, tijdens de huldiging van Ajax? Zo niet, train haar dat dat wel kan *LOL*
Op deze leeftijd dienen ze kennis te maken met de wereld. Laat haar vanalles zien en meemaken. Gewoon kleine dagelijkse dingen zoals wapperend plasic zeil, knetterende tractoren, dingen die hoog boven haar bewegen en meer van dat soort "alledaagse" zaken.
Mijn Morrisje kent ondertussen al heftruck met hele hoge lepels en baal hooi daarop. Een knetterende een-cylinder Lanz tractor en een camper waar een stuk zeil onder ligt.
Allemaal alledaagse dingen die bij ons op het erf voorkomen. Hij stond erbij en keek ernaar, en ging vervolgens op zoek naar eten *LOL* *LOL*

Barvrouwke
Berichten: 3706
Geregistreerd: 24-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 13:50

Het is een fries, en pas met 6 jaar uitgegroeit. Ik zal zeker wachten tot ze minimaal 3 jaar is voordat je gaat longeren, je belast het paard zo op 1 kant. Wat ik bij vele friezen al gezien heb, is dat ze ficiek uitgeput raken, je gaat een probleem proberen op te lossen wat helemaal geen probleem is. Het probleem is er alleen omdat het paard gewoon nog tejong is. Hou het lekker bij wandelen, maak het vast verkeersmak, en begin van de lente of wanneer ze 2 is pas. 's winters beleren is zowiezo niets, harde grond, vaak koud, makkelijker spierpijn, verkramping, gezeur met dekens, misschien slechte bak, waardoor je niet kan trainen enz. nee niet aan beginnen.

_Tanja_

Berichten: 5860
Geregistreerd: 21-12-02
Woonplaats: tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-04 14:18

muiszje schreef:
maak ik hier nou uit op dat je niet wacht totdat ze minstens drie is? en haar wil gaan inrijden als haar lichaamsbouw volgens JOU goed is?



ik ben van het late inrijden, des te langer gaat je paardje mee.
wandelen enz kan wel. RIJDEN NIET



umm ik wil niet veel zeggen. Maar voordat ze helemaal uitgegroeit is is ze al minstens 3 jaar uit hoor! En het gaat helemaal niet om wat ik van haar lichaamsbouw vind. Maar de eigenaren willen dat ik er al mee begin, maar vind haar zelf nog te jong, en aan haar bouw nu te zien is ze er nog niet aan toe! Zo bedoel ik het, ik heb namelijk geen zin om nu al te beginnen met het inrijden en dan nog eens er mee te zitten dat ze straks een ingezakte rug heeft dankzei mij. Van mij mag ze nog wel een jaartje of 1½ lekker paard zijn.

En ik heb ik gezegt dat ik al met inrijden wil beginnen? Nee ik vraag alleen wat ik nu met haar al kan gaan doen. Zodat zie niet alleen dag en nacht staat te grazen.

_Tanja_

Berichten: 5860
Geregistreerd: 21-12-02
Woonplaats: tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-04 14:20

muiszje schreef:
en dus niet op haar leeftijd wachten?

nu heb ik tanja s profiel gelezen,, en maak daar uit op dat deze merrie is ingeslapen?


Nee dat is een andere merrie

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 14:20

Wat je met haar kunt doen? Aan enge dingen laten wennen. Voor de rest de hele dag en nacht laten grazen Haha!

marn
Berichten: 1066
Geregistreerd: 07-04-04
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 15:16

veel grondwerk, liefst elke dag eventjes (niet te lang achter elkaar, want dan raken ze hun concentratie kwijt). Dat is de basis van een goede training!

Grondwerk is ook een goede voorbereiding op het werk wat gaat komen. Een soort lichte training en je bouwt een goede band op en het belangrijkste is dat hij zijn plaats leert kennen onder zijn leider (jij dus).

rossebol

Berichten: 3764
Geregistreerd: 07-01-04
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 15:33

je kan heerlijk met d'r gaan wandelen en dan lekker aan het verkeer laten wennen zodat ze dat al gewend is verder kun je lekker met d'r gaan spelen het is een jong paard bij friezen moet je echt niet te vroeg beginnen met inrijden die van mij is ook nog niet zolang onder het zadel je moet even kijken naar de bouw als ze op 3 jarige leeftijd nogsteeds overbouwd is zou ik gewoon nog even lekker wachten. Je kan beter op een goed volgroeid paard beginnen als op een paard wat nog heel erg moet groeien want dan belemmer je de groei alleen maar

Charly

Berichten: 4787
Geregistreerd: 09-09-03
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 15:52

wandelen, poetsen, verkeersmak maken, dekjes op haar rug leggen, evt met dekensingel, longeren rustig aan, af en toe eens met het hoofdstel in wandelen ed.. wassen?

ikke

Berichten: 37541
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 16:19

Nog een tip: ga op wandeltrektocht. laat haar je slaapzak, of zoiets, dragen. Het gaat dan niet zozeer om hoeveel ze draagt, maar meer dat ze wat draagt en daarmee gewend wordt aan dingen op haar rug.
Het is ook helemaal niet belangrijk om afstanden af te leggen, al ga je maar 5km per dag, het gaat erom dat ze wat meemaakt wat niet gebruikelijk is.

_Tanja_

Berichten: 5860
Geregistreerd: 21-12-02
Woonplaats: tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-04 18:39

Ik ben net terug van de wei. En heb maar even met haar gewandeld.
Dit keer echter met het vliegendeken op. En ze keek nog niet eens op Verward Waar de andere fries helemaal panisch van word, staat zei half bij te slapen.

Ik wil iedereen bedanken voor de tips. Ik zal veel met haar gaan wandelen, en aan het verkeer laten wennen!

TeamSpirit
Berichten: 5818
Geregistreerd: 05-05-04
Woonplaats: De meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 18:47

idd longeren en al laten wennen aan al de spulletjes,
trailerritje maken en over de weg ernaast stappen

__Marloes__

Berichten: 7826
Geregistreerd: 07-08-03
Woonplaats: Vierlingsbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 21:06

_Tanja_ schreef:
Ik wil iedereen bedanken voor de tips. Ik zal veel met haar gaan wandelen, en aan het verkeer laten wennen!

Deze tip wilde ik ook geven, maar dat is al vaak genoeg gebeurd zie ik! Lachen

Veel succes en plezier!

_Tanja_

Berichten: 5860
Geregistreerd: 21-12-02
Woonplaats: tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-04 22:36

Loesjuh schreef:
Deze tip wilde ik ook geven, maar dat is al vaak genoeg gebeurd zie ik! Lachen

Veel succes en plezier!


Dank je wel!

FrnanDo
Berichten: 26
Geregistreerd: 14-06-05
Woonplaats: thuis

Re: Wat kan ik al doen met haar???

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-05 17:51

Mijn paard is ook ongeveeR 2,5/3 jaaR en ik wil hem ook nog niet inrijden. Maar ik begin al met het longeren en ik loop meestal wel een rondJ zodat hij tog nog zijn beweging heeft. mJa,, misschien is dat een idee dat je hem kunt longeren ofzo...Haha!