info gezocht over nieuwe wet bij aankoop paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mel77
Berichten: 261
Geregistreerd: 09-05-04
Woonplaats: noord-holland

info gezocht over nieuwe wet bij aankoop paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-04 17:06

Hoi,

De wet is verandert als je een paard koopt kan je hem nu makkelijker terug brengen als hij/zij iets mankeert zoals een verborgen gebrek.
Nu hoor ik daar verschillende verhalen over en ik was benieuwd of iemand weet waar ik informatie kan vinden hierover.

groetjes mel.

_Mayo_

Berichten: 1219
Geregistreerd: 04-07-04
Woonplaats: Hoofddorp[Noord-Holland]

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 17:16

ie dat zo dan ??

MirZam

Berichten: 5843
Geregistreerd: 22-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 17:25

ik denk dat et niet echt direct in de wet staat.. volgens mij moet ej daar vanuit beide partijen goede afspraken over maken..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 17:51

Er heeft een tijd geleden iets over in (dacht ik) de Hoefslag gestaan.

Azhari
Berichten: 899
Geregistreerd: 14-02-03
Woonplaats: in de buurt van Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 17:51

Een paard dat een gebrek blijkt te hebben dat jij niet weet maar dat de verkoper rederlijkerwijs wel zou moeten/ kunnen weten, kun je inderdaad terug brengen. Maar je moet kunnen bewijzen dat het er al was voordat jij het dier kocht en dit is niet altijd makkelijk.
Dus wil je op safe spelen keuren zou ik zeggen en de kans dat je dan nog een gebrek vindt is daarna niet zo groot meer. Of de dierenarts moet niet goed gekeurd hebben, maar dan kun je hem ervoor aansprakelijk stellen.
Waar je die info kunt vinden zou ik zo niet weten. Tuurlijk vind je dit in het wetboek, maar dat heeft niet iedereen voor handen. Zelf heb ik dit vraagstuk tijdens een college gehad.
Succes

paars

Berichten: 5550
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 18:15

Azhari schreef:
Een paard dat een gebrek blijkt te hebben dat jij niet weet maar dat de verkoper rederlijkerwijs wel zou moeten/ kunnen weten, kun je inderdaad terug brengen. Maar je moet kunnen bewijzen dat het er al was voordat jij het dier kocht en dit is niet altijd makkelijk.

de termijn hiervoor is maximaal 6 maanden na de overdracht. Wat het gecompliceerd maakt is de z.g. omgekeerde bewijslast: de koper moet aantonen dat het gebrek er al was tijdens de verkoop. Je zou dus aan de dierenarts van de verkopende partij kunnen vragen om gegevens. Hiervoor heb je de medewerking nodig van de oude eigenaar, want ten tijde van de dossiervorming bij die "oude" DA was het paard nog niet jouw eigendom en mag de DA die informatie niet aan jou geven, maar natuurlijk wel aan de toenmalige eigenaar.
Zo zit het volgens mij tegenwoordig in elkaar...
Of de oude eigenaar van een eventueel gebrek op de hoogte moet zijn geweest weet ik eigenlijk niet. B.v. als bij een hoefkatroldiagnose 5 maanden na aankoop terwijl de verkopende partij hier nooit problemen mee heeft gehad en er dus nooit naar heeft laten kijken....misschien weet iemand anders dat wel weer!

Azhari
Berichten: 899
Geregistreerd: 14-02-03
Woonplaats: in de buurt van Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 20:15

Of de oud eigenaar op de hoogte moet zijn van het gebrek is een beetje kort door de bocht gezegd van mij misschien.
Bij de case die wij gemaakt hebben bijv. ging het om een hobbyfokker en het paard bleek achteraf een erfelijke aandoening te hebben. De fokker bleef volhouden dat zij dit niet wist en dat ze nooit problemen heeft gehad met dat dier. Toch moest zij het paard terug nemen, omdat er aangenomen kon worden dat zij als fokker dit vaker bij de hand gehad moest hebben.
De fokker wist het dus niet, maar omdat zij het dier gefokt had en er nog broers en zusters van had had zij rederlijkerwijs dit wel kunnen weten. En was het dus een verborgen gebrek. Was zij gewoon eigenaresse geweest van het dier vanaf een jaar of 3, en ze wist het niet dan was de zaak hoogstwaarschijnlijk anders afgelopen.
Daarom heb ik in mijn vorige post ookal gezegt met aankoopkeuring heb je de meeste kans van slagen mocht er toch iets mis zijn met je paard naderhand.
Hopelijk heb ik het een beetje duidelijk geschreven, als er onduidelijkheden in staan laat het dan even weten!