Trappen in de wei

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lepeltje

Berichten: 2972
Geregistreerd: 16-04-01
Woonplaats: de keukenla

Trappen in de wei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-02 15:42

Hallo allemaal!
Ik heb een verzorgpony die zich (zonder wat lekkers) absoluut niet laat vangen uit de wei. Ze rent niet gewoon weg, maar komt naar je toe rennen waarna ze zich omdraait en achteruit trapt, waarbij ze ook echt raak probeert te trappen. En daarbij ook nog eens erg hoog. Behoorlijk gevaarlijke situatie dus. Verder een schat van een pony, maar ze is verschrikkelijk verwend. Altijd kreeg ze wat lekkers van haar vorige verzorgsters als die haar wilden vangen. Als ze nu ziet dat je niks lekkers bij je hebt gaat ze dus naar je trappen. Ik heb geen zin om het beest te blijven verwennen met lekkers om haar te vangen, want als ik dan een keertje niks bij me heb kan ik niets met die pony. Bovendien geef je met het voeren na het trappen toe aan dat gedrag. Ik moet er trouwens niet aan denken als er een klein kind de wei in loopt om de pony te aaien of wat dan ook. Vooral omdat dus raak probeert te trappen en een klein kinderhoofd is snel genoeg geraakt.
Wie weet hoe ik dit het beste af kan leren?

lein

Berichten: 1577
Geregistreerd: 02-07-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-02 15:51

Ten eerste zou ik haar van je wegjagen desnoods met een zweep.
Dan zou ik haar flink laten lopen (is een beetje een NHS methode, beetje maar hoor)
en als ze met haar koppie laag gaat lopen en begint te kauwen en likken. dan ga je stilstaan en dan komt als het goed is je pony vanzelf naar je toe.
Ik hoop dat ik het zo goed heb uitgelegd. Als iemand het er niet mee eens is of beter uit kan leggen. Dan heel graag.


sorry, een paar spelfouten verwijderd anders staat het zo raar
Laatst bijgewerkt door lein op 17-03-02 16:09, in het totaal 1 keer bewerkt

carola

Berichten: 8685
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-02 16:00

Precies zoals Lein zegt. Daar sluit ik me helemaal bij aan, en beter zal ik het ook niet kunnen verwoorden.

Chrystal-gek

Berichten: 3076
Geregistreerd: 17-05-01
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-02 16:01

de zweep meenemen als je in de wei gaat.
ook als je in een kudde een paardje eruit wil halen, dan gebruik je de zweep om de anderen op afstand te houden.

en als jouw pony naar je trapt, een tik proberen te geven met de zweep.
heb je natuurlijk wel een lange zweep nodig, anders kom je niet eens in de buurt neem ik aan (longeerzweep oid).

ik geef de mijnes ook bijna nooit wat als ik haar uit de wei of de bak haal.
maar laatst stond ze bijna helemaal achter in haar wei met nog een ander paardje, dus ik met een bak brokken rammelen en binnen een paar seconden was ze bij mij, ok dat andere paardje ook, dus ff beide wat brokjes gegeven en toen met mijn paardje uit de wei gegaan.
nu komt ze steeds sneller als ik haar roep, de ene keer heb ik wel wat bij me, de andere keer niet.
dan kan ze dus ook niet raar gaan doen als ik haar uit de wei haal want ik heb het dus niet constant bij me, dus verwacht ze het niet, ze vind het alleen wel errug ok als ik dan wel een keer wat bij me heb.
ook lok ik haar soms en dan komt ze bij me en geef ik haar wat, maar laat haar daarna nog wel steeds in de wei, zodat ze in de gaten krijgt dat als ik erbij ben het niet meteen betekent dat je haar uit de wei wilt plukken ed.

normaal blijft ze staan waar ze stond en ik kan ik naar haar toelopen en haar pakken, of ze komt in een sukkelstapje naar me toe.
ligt er natuurlijk wel aan of er meerderen in de wei lopen, dan heeft die van mij ook niet zoveel interesse, behalve als er meerderen in hebben gestaan en die er op dat moment al uit zijn, dan wil zij ook meteen naar de stal toe, dan is ze ook bij mij in een paar seconden ook al heb ik niks bij me, terwijl ze als ze er de hele tijd alleen in heeft gestaan, het haar niet zoveel uitmaakt.

Lepeltje

Berichten: 2972
Geregistreerd: 16-04-01
Woonplaats: de keukenla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-02 16:28

Ik heb er ook al aan gedacht om het zo te doen als lein zegt, ik wist alleen niet goed hoe ik het precies zou moeten doen. Nu wel, e ik ga het zeker eens proberen.
Heel erg bedankt voor jullie hulp. morgen ga ik weer naar haar toe en dan vertel ik wel of het gelukt is. (het zal wel niet zo snel gaan maar ik heb alle geduld, desnoods sta ik daar een hele middag in de wei)

lein

Berichten: 1577
Geregistreerd: 02-07-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-02 16:32

de eerste paar keer kan het inderdaad wel een tijdje duren en na die tijd kan je paard ook flink moe zijn, maar dat is niet erg. Ik was nog even een belangrijk puntje vergeten als je dus stil gaat staan. Moet je niet je paard aankijken, maar je rug een beetje naar haar toedraaien.

De methode die ik net beschreven hebt werkt bij mijn paardje in ieder geval erg goed. Ik hoop dat het bij jou zo is. Laat je me ff weten hoe het gegaan is?