rustig aan na smid?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sannie1980

Berichten: 1744
Geregistreerd: 17-07-03

rustig aan na smid?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-04 22:06

Doen jullie de dag dat de smid is geweest rustiger aan? Dan heb ik het over beslaan. Ik heb 1 x gehad dat ze niet rad liep van de smid maar dat was gelukkig na 3 dagen weer over. Eigenlijk hou ik er verder geen rekening mee als ze net beslagen is, tenzij ze moeilijk loopt. Hoe doen jullie dat, houden jullie er wel rekening mee?

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-04 22:07

Ik hou er geen rekening mee.

Paardlief loopt eerlijk gezegd beter net nadat de smid geweest is Haha!

SkyMarian

Berichten: 10936
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-04 22:09

ik moest er altijd rekening meehouden, omdat sjaak een shotje sedalin kreeg, Nu bij een andere smid gedraagt hij zich redelijk voorbeeldig (en de rest is met een goede reden). Nu loopt hij eigenlijk gewoon dezelfde dag weer. Zelfs als er weer corrigerend beslag onderligt.

Maud_82

Berichten: 2152
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: Echt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-04 22:10

ik rijd de dag van beslaan helemaal niet, de dag erna rustig aan een kwartiertje longeren en de dag dáárna weer lekker aan de slag met rijden.
Vind het altijd prettig om Remy aan z'n nieuwe schoenen te laten wennen, als je zelf net nieuwe schoenen hebt ga je ook niet meteen volop sporten ! Lachen

Bettine

Berichten: 8557
Geregistreerd: 10-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-04 22:14

Joop is altijd de eerste keer dat ik er weer opzit nadat de smid is geweest, altijd een beetje voorzichtig.
Dan loopt hij niet lekker, echt een beetje op zijn tenen.
Dus vaak doe ik dan alleen even een beetje losmaken, maar ik zet hem niet echt aan het werk, heeft totaal geen zin dan; het wil dan toch niet Lachen
De dag daarop is er vaak al meer niks aan de hand en loopt '' ie weer prima!

KozieZ

Berichten: 7756
Geregistreerd: 11-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-04 22:39

Meestal zadel ik haar op, als de hoefsmid er nog bij staat... eerst toen ze met een verdoving beslagen moest worden, reed ik ervoor. Nu hoeft dat gelukkig niet meer en rijd ik er vaak na. Ze heeft er geen last van. (behalve dan de laatste keer, toen verloor ze meteen haar ijzer, foutje) Normaal gesproken gaat dat gewoon altijd goed, niets aan de hand. Meestal is ze dan juist heel lekker te rijden. Ze heeft dan al dik een uur aandacht gehad, scheelt bij mijn paard best veel.

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-04 22:40

Nee, ik houd er geen rekening mee, merk er ook nooit iets aan qua lopen. De smid komt meestal 's ochtends en ik rijd 's avonds, dus dan staat hij er al een poosje op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 05:59

het lijkt soms wel of mensen van alles zoeken om het rustig aan te kunnen doen met hun paarden Haha!

Ik heb er ooit een gehad die wel eens wat gevoelig was na het beslaan, maar een normaal paard mag er geen last van hebben.

Caira
Berichten: 26062
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 08:04

Nee hoor ik ga meteen rijden, nieuwe schoenen moet je meteen inlopen!

Monster

Berichten: 9515
Geregistreerd: 04-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 08:09

Meestal rijd ikd aarvoor, maar ook gewoon erna. Arzu loopt gewoon lekkerder met korte hoefjes dan met lange Lachen

prompter

Berichten: 11076
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 08:17

Nee, ik verander niets, na het beslaan lopen ze net zo als daarvoor.

Sim
Berichten: 31482
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 08:26

Ik rijd ook gewoon. Als je een goede smid hebt, vind ik niet dat je paard gevoelig mag lopen na het beslaan.

NienkeM

Berichten: 564
Geregistreerd: 20-05-04
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 09:29

Ik pas mijn schema er in zoverre op aan dat ik dezelfde dag of de dag erna geen zware training ga doen, wel gewoon rijden om te kijken of alles goed zit. Daarnaast moet er minimaal een week en liever 2 weken tussen het bekappen/beslaan en een wedstrijd zitten. Dit alles om overbelasting te voorkomen. Je moet geen zware inspanningen vragen als ze net weer anders op hun benen staan. Maar gewoon rijden is geen probleem lijkt me...

Sannie1980

Berichten: 1744
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-04 12:34

Zep schreef:
het lijkt soms wel of mensen van alles zoeken om het rustig aan te kunnen doen met hun paarden Haha!

Ik heb er ooit een gehad die wel eens wat gevoelig was na het beslaan, maar een normaal paard mag er geen last van hebben.

Nee hoor, juist niet! Maar vandaag wordt mijn merrie beslagen en toen zei iemand van stal dat het beter was om rustig aan te doen, maar aangezien vrijdag de kampioenschappen op de stoep staan, liever dus niet rustig aan, aan de bak zal ze moeten. De smid komt vanmiddag en ik ga vannavond rijden, dan staat ze er al wat uurtjes op dus dat scheelt.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 12:36

Ik rijd gewoon, maar gooi haar de eerste paar dagen niet los...te vaak gehad dat ze dezelfde dag weer een ijzer kwijt was.
Gevoelig lopen na beslaan betekent dat je smid te kort bekapt. Of dat je paard HKO heeft?

NienkeM

Berichten: 564
Geregistreerd: 20-05-04
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 14:34

Het probleem zit hem imo ook niet in het gevoelig lopen, want dat zou niet moeten! Maar in het veranderen van de stand van de hoeven. Het verschil is misschien niet heel extreem, maar groot genoeg om je paard even aan te laten wennen. Hoe langer je wacht met beslaan hoe groter dit verschil uiteraard is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 16:01

Als het verschil zo groot is dat je moet wachten na het beslaan, zou ik ze eens wat vaker naar de smid sturen...

er zijn wel paarden die wat gevoeliger zijn, maar dat is maar een enkeling.

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 16:17

Ik hou er geen rekening mee, alleen als de smid ze iets te kort heeft gezet waardoor ze niet lekker lopen.

Bettine

Berichten: 8557
Geregistreerd: 10-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 16:24

Sannie1980 schreef:
Nee hoor, juist niet! Maar vandaag wordt mijn merrie beslagen en toen zei iemand van stal dat het beter was om rustig aan te doen, maar aangezien vrijdag de kampioenschappen op de stoep staan, liever dus niet rustig aan, aan de bak zal ze moeten. De smid komt vanmiddag en ik ga vannavond rijden, dan staat ze er al wat uurtjes op dus dat scheelt.

Als je niet weet hoe jouw paard reageert kan je gewoon ermee aan de slag gaan lijkt me.
Je voelt dan vanzelf wel of hij gevoelig is of niet!
Wanneer hij gewoon 'normaal' aanvoelt, of iig niet voorzichtig loopt, kan je hem gewoon aan het werk zetten!

NienkeM

Berichten: 564
Geregistreerd: 20-05-04
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 16:40

Zep schreef:
Als het verschil zo groot is dat je moet wachten na het beslaan, zou ik ze eens wat vaker naar de smid sturen...

er zijn wel paarden die wat gevoeliger zijn, maar dat is maar een enkeling.


Niet zo aangebrand hoor Knipoog
Ik zou de invloed van opnieuw bekappen en beslaan toch niet onderschatten. De paarden die ik gereden heb gingen elke 6 weken naar de smit. Ik blijf er bij dat je een paard met nieuwe schoenen moet ontzien. Wel werken, maar met mate. Geen werk dat veel van het paard vraagt.
Wat betreft die week of liever meer voor een wedstrijd heeft er mee te maken dat een endurance iets meer van het paard vraagt dan een dressuur of springwedstrijd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 16:44

Nou ja, ik besla ook niet vlak voor een belangrijke wedstrijd (en ik was niet aangebrand hoor)

Maar mensen lijken soms wel 110 redenen te kunnen verzinnen om het rustig aan te doen met hun paarden. Gewoon werken met die dieren, worden ze beter van! (als je het goed doet tenminste...)

Yessy

Berichten: 23024
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 16:58

Ik hou er geen rekening mee, en het is ook nooit nodig geweest Lachen

Sannie1980

Berichten: 1744
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-04 21:43

Nou, net terug.... en wat denk je ..... ze loopt stijf! Alleen maar even gestapt, hoop dat het morgen beter is. Normaal heeft ze nergens last van, 1 x daargelaten dan, zal je altijd zien he. Ik had al zo'n voorgevoel.....

Ing__

Berichten: 11173
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 22:45

ik verander niets,
maar mijn smid neemt erg de tijd met beslaan, en na ruim twee uur vast houden heb ik meestal geen zin meer om gelijk erna te rijden Knipoog

Ineke2

Berichten: 33111
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 22:57

Meestal rijd ik eerst voordat ze bekapt worden. En de volgende dag zijn ze alweer gewend aan hun kortere hoefjes