1,5 jaar en nu al inrijden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Navy

Berichten: 4501
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Voorthuizen

1,5 jaar en nu al inrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-02 12:27

Bij ons op stal staan mensen met een merrie van 8 en een haflinger van 6, en die willen er nu nog een shetje van 1,5 bij kopen.
Alleen wordt er NU AL op dat shetje gereden?? Ze kunnen m voor 150 krijgen, en denken dat ze een goeie koop doen, ze luisteren niet naar wat wij zeggen over de botgroei enzo... Zeggen dat inrijden bij een shet eerder mag dan een anfder ras.. Hoe overtuigen we ze??

Nonnie
Berichten: 2066
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Delden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-02 12:30

niet, denk ik. Dat soort mensen zijn vaak zo vasthoudend aan hun eigen mening Boos! Ik ken ze...

Het enige wat je misschien kan doen is ze de DA op laten bellen ofzo?

Mirte

Berichten: 2107
Geregistreerd: 18-05-01
Woonplaats: bollendorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-02 12:56

Dat slaat dus helemaal nergens op, met 1,5 is een paardje nog lang niet volgroeid en genoeg gesterkt om al mee te rijden. Hoe je ze moet overtuigen vind ik moeilijk, mensen doen toch vaak waar ze zelf zin in hebben, dat zijn mijn ervaringen althans. In elk algemeen paardenboek staat wel dat je paarden vanaf 3 jaar kan gaan inrijden, is dat niet overtuigend genoeg? Het is zo ongeveer wel algemeen bekend denk ik.
Trouwens 3 jaar is nog vroeg zat, wij rijden paarden in vanaf 5 jaar, daarvoor worden ze alleen mak gemaakt en de wei op gezet om uit te groeien. Vraag het aan DA en fysio's, ze zullen allemaal zeggen dat de leeftijd minimaal 3 jaar moet zijn, maar het liefste zien ze toch dat de paarden ouder zijn. Mijn zus (oa paardenfysio) heeft veel onderzoeken bestudeerd en zij en haar collega's zijn het er allemaal over eens dat veel paarden toch klachten ontwikkelen doordat ze vroeg zijn ingereden, onder vroeg verstaan ze 2-3 jaar.

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-02 12:58

Af en toe vraga ik me af waar sommige mensen zitten met hun verstand!
AAARRCCHHHHHHHHH Frusty Frusty Frusty Frusty Frusty Frusty Frusty Frusty Frusty
Viv

Maud_82

Berichten: 2152
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: Echt

staleigenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-02 13:39

laat de staleigenaar er iets van zeggen, zo iemand maakt vaak meer indruk op zo'n mensen dan een gewone ruiter.
ga er zelf niet te veel op in want voor je het weet ben jij het zwarte schaap.

succes ermee!

BBL

Berichten: 288
Geregistreerd: 22-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-02 14:14

Mijn paardje is zadelmak gemaakt met 2,5 jaar en met 3 jaar ben ik begonnen met rijden (lees: 1x per week half uurtje erop, 2 dagen los, 1 dag kwartiertje/half uurtje longeren, 2 dagen los en 1 dag wandelen in 't bos aan 't handje mee). Pas vorig jaar toen-ie 4 werd ben ik langzaam begonnen met wat in te rijden en nu zit ik op 1 uurtje per avond....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-02 14:26

En persoonlijk vind ik dat zelfs al te vroeg.
Laat staan met 1,5 jaar oud.
Mensen leer toch eens geduld te hebben voor de gezondheid van je paard.
We moeten al blij zijn dat paarden zo aardig zijn om ons op hen te laten rijden.
Waarom moeten we zo egoistisch zijn en dat beetje jeugd dat een paard heeft ook nog eens af te pakken.
Maar hier kom je toch nooit uit.
Mensen kopen een jong paard zodat het goed koper is, maar hebben vervolgens geen geduld om te wachten.
Dom dom dom, maar ja zulke mensen blijf je houden en daar is nix an te doen. Helaas Extreme duivel

wazzup

Berichten: 636
Geregistreerd: 03-02-02
Woonplaats: meppel

Re: 1,5 jaar en nu al inrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-02 20:48

NaVy! schreef:
Bij ons op stal staan mensen met een merrie van 8 en een haflinger van 6, en die willen er nu nog een shetje van 1,5 bij kopen.
Alleen wordt er NU AL op dat shetje gereden?? Ze kunnen m voor 150 krijgen, en denken dat ze een goeie koop doen, ze luisteren niet naar wat wij zeggen over de botgroei enzo... Zeggen dat inrijden bij een shet eerder mag dan een anfder ras.. Hoe overtuigen we ze??



KIJK DAT VIND IK NOU ZIELIG !! BAH !! Boos!

SuperSmurf

Berichten: 7076
Geregistreerd: 28-10-01
Woonplaats: provincie noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-02 21:04

wazzup: dat is niet alleen zielig dat is gewoon vreselijk slecht!! Voor dat beezie dan.. Nog lang niet volgroeid, hoe kan ie dan in hemelsnaam een persoon dragen!! Je leert een baby toch ook niet tenissen?? Beetje vage vergelijking, maar tja..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-02 21:34

Volgens mij is het best moelijk om het echt door te laten dringen bij dat soort lui.
Hier hadden we een grietje die en kruising KWPN/Fries met 2 ging inrijden. Want met een Fries kon dat, die waren er eerder klaar voor. iedereen zei dat ze dat niet moest doen. Ik heb zelfs recht in haar gezicht gezegd dat ze hardstikke gek was, maar ze deed het toch. Stond niet open voor andere meningen.

Avanti

Berichten: 13903
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-02 22:31

steletje dierenbeulen Frusty Frusty Frusty Frusty Hier word ik zoo boos van Verdrietig Verdrietig Arm paardje en als ze het dan merken dat het niet goed is is het dalijk te laat ik zou tog eens een woordje met die Lips are sealed praten

carlijn83

Berichten: 3514
Geregistreerd: 11-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-02 23:01

Nee, 1,5 jaar en dan al inrijden da's voor elk paard te jong, van wat voor een ras ze nou ook zijn.
t zal bij zulke mensen moeilijk zijn om ze te overtuigen. Die WILLEN gewoon nix aannemen van anderen en denken dat ze zelf alles t beste weten.
Misschien is t idd een idee om zoals maudje al zei om de staleigenaar er iets van te laten zeggen (op een subtiele manier) misschien dat ze van hem wel wat willen aannemen.

Kytha

Berichten: 14944
Geregistreerd: 23-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-02 23:13

ff op die reactie hierboven reageren..
pardon?
een pony van 1,5 (of zelfs een jaarling) is zowel geestelijk als lichamelijk daar niet aan toe..
bah, dat is een paard verknallen..wie doet nou zoiets? Misselijk
Mijn vorige verzorgpony was dus ook veel te vroeg ingereden en die had een doorgezakte rug Boos!
Ik vind iemand die zoiets doet echt een dierenbeul.. en nogmaals;
die dieren zijn er ook geestelijk niet aan toe..
Laatst bijgewerkt door Kytha op 15-03-02 23:16, in het totaal 1 keer bewerkt

gomir

Berichten: 25534
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-02 23:15

Ach ja, waarom eigenlijk niet meteen als hij een paar maanden oud is. Dan spartelt hij ook niet zo tegen...Boos!

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-02 23:16

ach, lisanne hier is heeft ook een trekpaard gehad dat op d'r in slaap is gevallen...*grin*

steekje los denk ik Haha!

N00tje

Berichten: 7734
Geregistreerd: 24-10-01
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-02 23:16

sorry hoor, maar je gaat een kind van 1,5 toch ook niet met een boekentas van 9 kilo naar school sturen, zoals ze bij de 11/12 jaar en ouderen wel doen??

Princess

Berichten: 3303
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Amsterdam

Re: 1,5 jaar en nu al inrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-02 23:21

NaVy! schreef:
Bij ons op stal staan mensen met een merrie van 8 en een haflinger van 6, en die willen er nu nog een shetje van 1,5 bij kopen.
Alleen wordt er NU AL op dat shetje gereden?? Ze kunnen m voor 150 krijgen, en denken dat ze een goeie koop doen, ze luisteren niet naar wat wij zeggen over de botgroei enzo... Zeggen dat inrijden bij een shet eerder mag dan een anfder ras.. Hoe overtuigen we ze??


op 1,5 kun je zeker nog niet gaan inrijden!!het beestje is nog niet genoeg gegroeid daarvoor!ook vind ik dat je zo een beestje gewoon moet laten genieten van het veulen zijn, hij moet ze hele leven nog, je zegt dat het niet lukt om ze te overtuigen, als het niet lukt laat het dan, ze komen er vanzelkf wel achter.

FjordenFreak

Berichten: 310
Geregistreerd: 22-02-02
Woonplaats: amstedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-02 00:20

Mazzel-meid schreef:
ff op die reactie hierboven reageren..
pardon?
een pony van 1,5 (of zelfs een jaarling) is zowel geestelijk als lichamelijk daar niet aan toe..
bah, dat is een paard verknallen..wie doet nou zoiets? Misselijk
Mijn vorige verzorgpony was dus ook veel te vroeg ingereden en die had een doorgezakte rug Boos!
Ik vind iemand die zoiets doet echt een dierenbeul.. en nogmaals;
die dieren zijn er ook geestelijk niet aan toe..


reageer er niet op, ze weet niet eens wat een verschil is tussen een pony en een paar. weet wel zeker dat ze er geen 1 heeft.

Kytha

Berichten: 14944
Geregistreerd: 23-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-02 09:52

FjordenFreak"]
[quote="Mazzel-meid schreef:
ff op die reactie hierboven reageren..
pardon?
een pony van 1,5 (of zelfs een jaarling) is zowel geestelijk als lichamelijk daar niet aan toe..
bah, dat is een paard verknallen..wie doet nou zoiets? Misselijk
Mijn vorige verzorgpony was dus ook veel te vroeg ingereden en die had een doorgezakte rug Boos!
Ik vind iemand die zoiets doet echt een dierenbeul.. en nogmaals;
die dieren zijn er ook geestelijk niet aan toe..


reageer er niet op, ze weet niet eens wat een verschil is tussen een pony en een paar. weet wel zeker dat ze er geen 1 heeft.
[/quote]

ik lees net al haar andere berichten, en nu kom ik er ook achter dat we met een pokemon de tweede te maken hebben Haha!

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-02 10:09

Mazzel-meid schreef:
ik lees net al haar andere berichten, en nu kom ik er ook achter dat we met een pokemon de tweede te maken hebben Haha!


Kon het ook niet laten in het profiel te kijken. Ze heeft een shet, maar of het een hij of een zij is 'weet ze niet'? Verward

Maar goed, feit blijft dat 1,5 (ook voor een shetlander!) veeeeeeeel te vroeg is om in te rijden, laat staan er alleen op zitten.
Beestje moet lekker jong zijn en uitgroeien!
Zoals al gezegd is, je leert een baby toch ook niet tennisen of honkballen! Frusty

Clinnn_

Berichten: 5596
Geregistreerd: 30-11-01
Woonplaats: Aan Zee (BE)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-02 10:12

De beulen Frusty Frusty Frusty Ik zou de dierenbescherming bellen.

FjordenFreak

Berichten: 310
Geregistreerd: 22-02-02
Woonplaats: amstedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-02 12:24

Buitenzorg"]
[quote="Mazzel-meid schreef:
ik lees net al haar andere berichten, en nu kom ik er ook achter dat we met een pokemon de tweede te maken hebben Haha!


Kon het ook niet laten in het profiel te kijken. Ze heeft een shet, maar of het een hij of een zij is 'weet ze niet'? Verward

Maar goed, feit blijft dat 1,5 (ook voor een shetlander!) veeeeeeeel te vroeg is om in te rijden, laat staan er alleen op zitten.
Beestje moet lekker jong zijn en uitgroeien!
Zoals al gezegd is, je leert een baby toch ook niet tennisen of honkballen! Frusty
[/quote]

volgens mij heeft ze er dus niet 1 want anders wist ze dat wel.

jenson
Berichten: 237
Geregistreerd: 22-11-01
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-02 13:40

he!!! lisanne heeft door dat een shetlander een pony is!!!!! Zie haar topic hierboven!

thehorsefan

Berichten: 32
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Liedekerke(de plaats dat niemand weet liggen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-02 00:24

Veranderd dit forum in de Duimzuigersbuis mischien ???
1.5jaar is veel te vroeg om in te rijden,maar dat weet je ondertussen wel al.
Een instructeur(of instructise) zullen er volgens mij meer aan kunnen doen dan jij.
Instructeurs hebben volgens mij altijd liefde voor paarden,want als je niet van paarden houd kom je ook niet iedere dag naar een manege om er les te geven en studeer je er ook niet zo hard voor.
En dus zou ik 90% overtuigd zijn dat ze het Extreme duivel in die beulen ook wel vlug genoeg gaan zien en dus dat jij je tijd niet aan zo een mensen moet verspillen.
Een pony/paard/veulen kun je niet ongestraft verbrodden wees daar maar zeker van !!!