redelijke prijs??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Faline

Berichten: 7801
Geregistreerd: 22-10-01
Woonplaats: Berltsum

redelijke prijs??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-02 22:04

Wat is een redelijke prijs voor een onbeleerde 3 jarige merrie van krack C??? (nee niet dat paard waar ik het eerder over had)
En het is ook qua lopen een mooi paard om te zien, zeker talent voor de sport! Maar wat is nou een normale prijs voor zo'n paard??

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-02 22:10

wat de gek er voor geeft.
Ik heb er igg geen tien duizende guldens voor over

Pril

Berichten: 1831
Geregistreerd: 13-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-02 22:20

Als je rechtstreeks bij de fokker koopt kan het nog wel een leuk prijsje zijn. Maar op het moment dat een handelaar het talent heeft ontdekt gaan de prijzen skyhigh omhoog. Hmm, onbeleerd? En het is een merrie, dus ook fokwaarde. Dan hangt het er van af wat er verder op het papier staat en of ze op de keuring is geweest. Zo ja, wat waren de resultaten? Als het hier om een merrie met goed papier en goede bewegingen gaat, denk ik al snel aan FL 10000 en op(guldens he!).

Boogiegirl

Berichten: 7815
Geregistreerd: 26-06-01
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-02 22:48

fl 10.000,- lijkt me erg veel voor een onbeleerd paard!
ik denk rond de 7000,- GULDEN dat vind ik nog aan de dure kant eigenlijk.

Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-02 22:53

Krack Ctjes zijn dure paarden.....
dus reken maar gauw op meer als 5.000 (gulden)

Pluutje

Berichten: 5624
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-02 23:04

uhm, 5.000 gulden is niet veel hoor voor een paard...

ik zou zeggen 10.000 gulden MINIMAAL.

weet je de prijs al??ben wel benieuwd..

gomir

Berichten: 25534
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-02 23:06

Waarschijnlijk vragen ze ongeveer 15000 gulden, maar ik zou het er niet voor geven...*LOL*
Ik zou voor een groen paard echt niet meer dan 8000 gulden betalen, meer heb ik ook gewoon niet te besteden dus dan houdt het gewoon op Haha!

Boogiegirl

Berichten: 7815
Geregistreerd: 26-06-01
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-02 23:31

wow duur.
ik ken iemand die heeft een arabier, super lief karakter, 7 jaar ofzo of 6 of iets.
heeft M dressuur en ook nog super goed springenwas iets van 4000 GULDEN en die is 1.63 ongeveer
super goedkoop vind ik dat, kan ik natuurlijk niet mee vergelijken maar zo zie je maar weer wat een verschil Haha!

janna

Berichten: 4537
Geregistreerd: 08-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-02 23:39

a
Laatst bijgewerkt door janna op 03-05-22 08:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-02 10:46

een normale prijs voor een driejarig onbeleerd paard ligt iets lager dan het dekgeld en 3 jaar verzorging. (met andere woorden: het kan dus niet uit voor de fokker!).
Krack C zal een 2.000 gulden hebben gekost (dekgeld + begeleiding dracht). Tel daar bij op 3x zo'n 2400 gulden aan levensonderhoud (voer, onderdak, ontwormen, enten) Dit paardje zou dus een 8.000 gulden moeten opleveren (break even point zou zijn 9.200 gulden).
Een vraagprijs van zeg 4.500 Euro, misschien 5.000 euro zou reeel zijn, voor een 3.700 - 4.000 euro moet het dier te koop zijn.

Een onbeleerd paard kan nog zo veel talent hebben, je plukt de vruchten nog lang niet van al dat talent. Kopen op basis van talent zou irreeel zijn. Tel er dan nog maar eens 3 jaar opvoeding en beleren bij op (3x2.400 gulden levensonderhoud, 2.000 gulden beleren en ondehrouden = waardering voor de drie jaar moeite die je moet doen om op dat niveau t komen + 2.000 gulden startgelden op wedstrijden om op M2 niveau te komen (laag geschat)), dan kost een 6 jarig M2 paard jou ongeveer 20.000 gulden als jij het nu op drie jarige leeftijd gaat kopen in de verwachting dat je er hoog mee kan komen.

Welnu, M2 paarden brengen geen 20.000 gulden op in praktijk, dus een aanschafwaarde hoger dan 8.000 gulden voor een onbeleerd driejarig paard, zelfs van Krack C, is een oneconomische koop.
een betere koop voor prestaties in de sport is dus en wat ouder paard (8jaar ofzo dat zichzelf al bewezen heeft in de sport, waar de beengebreken dus bewezen niet aanwezig zijn (is altijd nog maar afwachten bij een 3 jarige)) die dieren zijn hier in het noorden zeker wel te koop rond de 10.000 gulden.....

Maar terug on topic, een groene Krack C mag hier maximaal 8.000 gulden kosten, de rest is fantasie...laat de verkoper in dat geval maar lekker verder dromen......

Faline

Berichten: 7801
Geregistreerd: 22-10-01
Woonplaats: Berltsum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-02 10:55

Ik heb nou 2 van krack c gezien,
degene waar ik het in dit topic over heb heeft een prijskaartje van 9.500 euro aan zich hangen.
De andere is 4 jaar, net een beetje zadelmak hangt een prijskaartje aan van 10.000 euro..... Scheve mond

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-02 10:58

Ze zijn gek....

Maar eh...wacht nog maar even af hoor, binnen een maand of twee kan je te kust en te keur om jonge paarden met mooie afstamming. Ook van Flemmingh, Houston, Gribaldi, Farrington...noem maar op.
Wel, dressuurbloed is duur tegenwoordig, want 'lopen doet verkopen', maar 10.000 euro voor een onbeleerd paard is belachelijk, misschien niet voor de randstad, maar wel voor Friesland!

Ik zou als ik jouw was toch even verder kijken!

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-02 11:48

Het rekensommetje van Dees komt mij bekend voor. Daarom verkoop ik ze liever als veulen, dan zit er nog wat winst op.

Een jong paard koop je altijd met een bepaalde verwachting, je weet nooit of die uitkomt.
En met een goed papier erbij is de algemene verwachting hoger=duurder. Zegt nog steeds niets over het paard.

Ik ben op dit moment bezig met een pony hengst van 7 maanden oud. Ik heb een paar foto's van hem gezien, verder niet. En voor die prijs kan ik hier in de buurt leuke 3 jarige KWPN'rs kopen.
Waarom die prijs? Puur voor de verwachtingen aan de hand van het papier.

Het is wat de gek er voor geeft... Knipoog

Pegasus

Berichten: 1066
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Mijdrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-02 12:53

Dees schreef:
Ze zijn gek....

Maar eh...wacht nog maar even af hoor, binnen een maand of twee kan je te kust en te keur om jonge paarden met mooie afstamming.

Fantasieprijzen noemen ze dat.
Valt me wel op dat de laatste tijd de vraagprijzen verdubbeld zijn.
Gewoon guldens door euro's vervangen of zoiets ?
Maar ja, je hoeft natuurlijk niet de vraagprijs te betalen,
handelen kan altijd nog. *LOL*

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-02 13:03

Wat mij de laatste tijd zo opvalt is dat er zoveel van die kleine handelsstallen zijn opgericht, alwaar je uiteraard de creme de la creme op dressuurgebied kan kopen.... (not!)
Met andere woorden, mensen die met de verkoop van 2 of 3 paarden hun hobby betaalbaar willen maken en met veel bla bla verkondigen verstand van zaken te hebben... Misselijk

Daar zijn de prijzen eigenijk ieder keer gewoon veel te hoog.....
Kijk maar verder dan de sjieke boxen en de zeer aantrekkelijke advertenties en websites...uiteindelijk staat het paard toch bij jou in je gewone box onder jouw gewone deken en wordt het gereden door jouw 'gewone' rijvaardigheid....
Al die poehaa moet je wel betalen, maar je krijgt er niets van mee naar huis!

Faline

Berichten: 7801
Geregistreerd: 22-10-01
Woonplaats: Berltsum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-02 14:33

Ja, ik kn genoeg goedkopere paarden krijgen maar dat zijn meestal ruinen, als je die ziet vergeleken met merries Frusty
Maarja wij willen ook perse een merrie, nou ja mn pa dan, maar das ook wel logisch, we hebben verder ook alleen maar merries en 1 ruin dus een hengst zou wel kunnen maar die moeten vaak afgzonderd worden en daar heb ik niet veel zin in, dus blijft er qua fokken alleen nog een merrie over.
Ik heb t liefst een net zadelmakke merrie, van een jaar of 4.
3 jaar is ook mooi want dan kan ik haar nog een jaartje laten staan en met mn pony ff goed doorwerken. Maar goed je moet maar net even tegen de juiste paarden aanlopen.
Ik ben er inmiddels wel acter gekomen dat goeie beleerde paarden moeilijk te vinden zijn en als ze wel goed zijn meestal lekker duur, dus heb ik er voor gekozen een jonger paard te nemen omdat je dan simpel weg voor het zelfde geld een beter paard kunt kopen.
Ik kan zowieso nog wel even wachten want dan zijn we ook helemaal klaar met de nieuwe stallen. Dus een maandje meer of minder maakt ook niet uit. Maar goed het is dus wel even wat moeilijker om een goed paard te vinden dan ik d8, met mijn pony waren we zo klaar, en dat was ook een mazzeltje, want ik had toen nog helemaal niet veel kennis over sport paarden oid dus we zochten gewoon een mooi paardje uit en nu blijkt dus dat we de juiste keuze hebben gemaakt... Haha! (ze heeft een super sporttoekomst! Lovers ) maar goed daarom is het ook moeilijk een paard te vinden dat beter presteerd dan mijn pony want daar gaat het om.
(mijn pony springt met gemak sprongen van 1.40 (vrij) en met de dresuur blijkt ze nu ook de cappaciteiten te hebben om z te worden...)
Ik wil ook zowieso een paard dat ook beide richtingen een beetje uit kan.
Maargoed ik bljf zoeken! naar de ware Lovers .... Knipoog

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-02 15:22

Als je knap kan rijden en je bent consequent en regelmatig train je een paard, dan kan eigenlijk elk paard tot het Zniveau komen, ook de meest onooglijke tuiger kan Zdressuur lopen....

Terwijl een mooi paard met heel veel talent op jonge, onbeleerde leeftijd helemaal nog niet het hoogste in de basissport hoeft te kunnen bereiken...
Het paard moet immers vooral gezond en sterk zijn....

Faline

Berichten: 7801
Geregistreerd: 22-10-01
Woonplaats: Berltsum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-02 15:39

Ja daar gaat het dus ook om, een goed gezond paard, met beetje goeie afstamming omdat we later willen fokken en met potentie voor de sport.
(en ik ben het met je eens dat je elke karreknol tot Z kan rijden, maar dan nog de perfectie Haha! en daar haken veel karre beesie af... Schijnheilig
Niet dat dat geen goeie paarden zullen zijn maar heb toch liever een paard wat echt Z kan rijden, of meer als dat er in zit! En bij mijn pony zit dr ook net iets meer in dan bij een 'normale' recreatie pony.
En dan nog het karakter.... Maar goed je snapt denk ik wel wat ik bedoel.
Misschien zie je mijn pony nog eens op een bokt meeting ofzo, dan snap je t helemaal Haha! Schijnheilig Knipoog

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-02 15:41

Ik denk dat je er toch wel rond de 10.000 aan kwijt bent, minimaal. De eigenaar zal ook niet zo blind zijn om niet te kunnen zien dat het paard talent heeft, en zal daar uiteraard zijn prijs naar maken. Prijzen zijn dezerdagen volledig bepaald door de afstamming. Daar wordt de prijs al redelijk hoog van, als het paard ook nog leuk kan presteren, dan wordt de prijs al helemaal hoog!