Hangend rooster - Met halster rijden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Scubadoo

Berichten: 800
Geregistreerd: 09-08-03
Woonplaats: Friesland

Hangend rooster - Met halster rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-04 12:54

Mijn paard was al een paar dagen wat gevoelig in de mond. Gisteren kwam ik er achter dat ze een hangend rooster heeft. Ik heb vanmorgen een vitaminespuit gegeven en volgende week komt er een paardentandarts.

Ik rij normaal met een dubbel gebroken conrad ultra aurigan bit, maar ik hang er nu maar even geen bit meer in. Ik wil haar echter wel graag bezig houden. Normaal gesproken rij ik haar iedere dag. Vandaag heb ik haar gelongeerd met halster. Ik heb haar ook eventjes bijgezet om te kijken hoe ze hier op reageerd. Ze liep gewoon mooi nageeflijk. Ik heb het bijzetten echter maar niet te lang gedaan, omdat ik de neusriem van het halster een beetje over haar neus vond schuren.

Mijn vragen:
Hoe kun je met halster bijzetten tijdens longeren?
Kun je ook met halster rijden?
Waar maak je dan de teugels aanvast?
Moet de neusriem van het halster dan strak zitten of het liefst niet?
Of kan ik beter het hoofdstel gebruiken zonder bakstukken?
En waar maak je daar de teugel aanvast?
Zijn er nog andere dingen die ik kan doen om haar aan het werk te houden zonder bit?

Crista

Berichten: 3025
Geregistreerd: 12-01-04
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-04 14:05

hallo, nou ik ga niet al je vragen maar wel een paar ervan (proberen) te beantwoorden....

met halster bijzetten met longeren kun je volgens mij gewoon hetzelfde doen als met een hoofdstel alleen dan aan de "gespen" (weet niet hoe je het anders noemt) vastmaken, en idd goed opletten of het niet schuurt...
tuurlijk kun je met een halster rijden, zijn zat mensen die dat doen, en dan ook gewoon de teugels aan de "gespen" vastmaken
Ik zou zelf de neusriem van het halster dan idd wat strakker doen, ik weet natuurlijk niet of je een moeilijk paard hebt of niet en of hij/zij sterk is in de mond maar als je weinig aan je teugels hoeft te komen zou ik de neusriem ook weer niet te strak doen.

en ik weet niet wat voor hoofdstel je hebt, ik denk eigenlijk gewoon een met een gecombineerde neusriem, anders zou je de teugels aan de neusriem vast kunnen maken, misschien kun je een neusriem van iemand lenen bij jou op stal?
ik bedoel zo'n neusriem:
Afbeelding
hoop dat je er wat aan hebt....