zadelboom verbreden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

germie

Berichten: 25887
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 19:51

Margreet schreef:
Misschien een domme vraag hoor, maar als je de boom breder maakt, kom je dan niet ergens een stuk leer te kort?! Ik kan me zo voorstellen dat de boel dan wel erg strak gespannen komt te staan. Leer rekt natuurlijk wel iets, maar het knapt er niet van op.


Een boom versmallen of verbreden kan niet, je verprutst het zadel er mee. Ooit een keer zo stom geweest om dit te laten doen bij een grote bekende ruitersportzaak, zij zeiden dat het wel kon. Zadel moest smaller.
Het was een mooi kwaliteitszadel, merkloos, maar van de oudere garde, boom van metaal met hout.
Zadel was daarna scheef, maar dat was niet het ergste. De kussens waren achter ook te laag, omdat je het zadel voor smaller maakt gaat het kantelen. De zitting begon te bobbelen, en in het hout was spanning ontstaan, het zadel kraakte vanaf het moment van versmallen. Het zadel was dus wel weer bruikbaar op de pony, maar vraag niet hoe (als je het al bruikbaar wilt noemen). Ze zetten het zadel in een pers en maken het zo smaller.

Hoe wil je overigens een andere boom in een zadel zetten? alleen het boogje voor of volledig met lepel? De zitting is het eerste stuk leer wat op een zadel gezet wordt, dus dit kun je niet zo maar overzetten. Alleen het boogje aanpassen kan ook niet altijd. De metalen delen van het frame van de zitting zitten aan dit voorboogje vast vaak. Dan is een ander boogje erin ook niet te doen. Heb je een soort Wintecprincipe (daar kun je het boogje wel aanpassen), dan kan het misshcien wel, maar de achterkussens blijven dan onaangepast, dus kunnen te hoog of te laag worden.
Ik heb later nog eens bij een zadelmaker geinformeerd en die begint niet aan het rommelen aan een boom, het is het belangrijkste punt van een zadel. Hij heeft mij laten zien waarom je daar niet aan mag zitten, de achterkant/lepel is gemaakt van een vaak platte metalen bogen (soms over hout heen), vaak verend (Daaleman Knipoog bijvoorbeeld). Deze zitten aan de voorkant aan het voorboogje geklinkt (klinkt heel slap, maar zit er op een speciale manier aan vast). Dat voorboogje loshalen brengt het zadel uit het verband. Een nieuwe erin lassen zorgt voor spanning in het zadel en dus vaak scheefheid.
De lepel wordt als eerste bekleed bij de opbouw van een zadel, dus die wordt eigenlijk nooit vervangen, hooguit alleen het voorboogje voor zover ik weet (nou ja, ik lees in het topic dat Daaleman 350 euro vraagt voor een nieuwe boom, dus dan zou het wel eens een totale vervanging kunnen zijn, incl. het opnieuw bekleden van de lepel, en dan hou je een mooi zadel over).

Veel 'zadelmakers' zijn prutsers. Ga dus informeren, en bel vrijblijvend bijvoorbeeld Daaleman eens, of een andere bekende.

Als het zadel niet veel te breed of te smal is, dan kan het anders vullen van de kussens nog wel eens helpen.

Zorg dat je niet met een slecht zadel opgescheept wordt.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GrapeshotBot en 42 bezoekers