zadelboom verbreden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

zadelboom verbreden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-04 14:46

Hoi,

Wie weet waar je een zadelboom kan laten verbreden en hoe duur dat kost en hoeveel tijd ???

Gisteren is er iemand bij mijn zadel wezen kijken en zij zei dat de boom te smal is voor mijn paard. Ze had zelf allemaal zadels bij zich met een bredere boom alleen waren ze erg duur !

Groetjes,

MAris

Hetja

Berichten: 2338
Geregistreerd: 12-03-04
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 14:47

Weet niet of het met alle zadels kan, maar vorig jaar is er in mijn Hulsebos een smallere boom gezet. Ik was 80 euries kwijt (weet niet of ie toen ook is opgevuld).... Is ter plekke gedaan, maar had wel van te voren gemeld hoe en wat.
Laatst bijgewerkt door Hetja op 11-08-04 14:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Ann

Berichten: 13246
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 14:48

Ik heb bij Daaleman geïnformeerd, omdat ik een Daaleman dressuurzadel heb, zij zetten er een andere boom in, dit kost ongeveer 350 euro. Een bestaande boom verbreden zien ze niet zitten.

Bettine

Berichten: 8557
Geregistreerd: 10-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 14:54

Het zadel van mijn moeder hebben ze ook verbreed. Is een County. Ze hebben gewoon dezelfde boom breder gemaakt, is prima gelukt!
Wij hebben het bij een ruitersportzaak hier in de buurt laten doen, die zijn daar erg handig in.
Wat het kostte weet ik niet meer, zal rond de 100 euro zijn geweest.

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-04 15:12

Bij wie hebben jullie je zadel dan laten verbreden ???

Alvaron

Berichten: 1764
Geregistreerd: 26-03-02
Woonplaats: aan de voet van de Posbank

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 15:33

Mijn Kieffer Wien lag ook te knellen op de schoft. Is toen opgestuurd naar Kieffer. Hoefde alleen maar transport kosten te betalen (destijds NLG 80,-). Ben wel m'n zadel bijna 3 maanden kwijt geweest...

Unity
Berichten: 2116
Geregistreerd: 14-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 15:49

En het blijft een zwak punt in de boom......

vannie
Berichten: 362
Geregistreerd: 10-11-03
Woonplaats: aalmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 17:14

ik heb ook mijn boom laten verbreden
en ik hoefde niks te betalen
maar wij hebben 2 zadels bij hun het was service zij ze .
maar anders is het rond de 80 euro bij hulsebos maar dan moet het er wel een zijn
en als het een ander merk is is het duurder bel ze even dan weet je het gelijk

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-04 19:05

Hoi,

Het probleem is een beetje dat ik nu wel weet dat mijn zadel te smal is, maar NIET hoe breed het zadel wel moet zijn !
Ja, gisteren heeft hij zadels met zadelboom 32 opgehad. Maar dat schijnt per merk te verschillen. En wie zegt me dan dat na een paar maanden het zadel niet meer te smal is !?

Dus hoe weet je hoe breed het zadel moet worden ?
En hoe los je het in het begin op ? Ik bedoel, dan rijd je dus met een te breed zadel rond ( want paard is teruggevallen bij de schoft ).

Groetjes,

Maris

Gerrie

Berichten: 4385
Geregistreerd: 18-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 19:17

Een boom verbreden kan bij de meeste goede zadels.
Zelfs bij diegene met een kunsstofboom.

Of je verbrede zadel straks weer te smal mocht zijn hangt af van de leeftijd van je paard en hoe die in training staat.
Maar daar kan wel iets rekening mee gehouden worden.

Verbreden is altijd voordeliger!

rhijnauwen

Berichten: 5044
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Bunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 10:04

stuur nerootje eem pb, zij heeft iemand (uit Meppel of zo) bij haar zadel gehad die zadels uit elkaar haalt en de boom breder kan maken/ aan kan passen!

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 10:15

Misschien een domme vraag hoor, maar als je de boom breder maakt, kom je dan niet ergens een stuk leer te kort?! Ik kan me zo voorstellen dat de boel dan wel erg strak gespannen komt te staan. Leer rekt natuurlijk wel iets, maar het knapt er niet van op.

Nerootje

Berichten: 2172
Geregistreerd: 29-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 10:18

Ik heb Van Triest uit Meppel erbij gehad. Ze hebben de hele rug opgemeten enzo en aan de hand daarvan kunnen ze dus het zadel gaan aanpassen weet niet of het bij elk merk kan maar je kan natuurlijk altijd even bellen

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-04 16:53

Bedankt voor alle tips OK dan!
Ik heb vandaag met van Triest in Meppel gebeld. Heel waarschijnlijk komen ze over een week of 3 ( ik woon nogal ver weg ) langs om mijn paard op te meten.
De kosten van het verbreden hangen een beetje af van de huidige toestand van mijn zadel, maar tis tusasen de 90 en 200 euro. En daar koop ik echt geen nieuw zadel voor !

Groetjes,

Maris

Gerrie

Berichten: 4385
Geregistreerd: 18-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 19:40

Margreet schreef:
Misschien een domme vraag hoor, maar als je de boom breder maakt, kom je dan niet ergens een stuk leer te kort?! Ik kan me zo voorstellen dat de boel dan wel erg strak gespannen komt te staan. Leer rekt natuurlijk wel iets, maar het knapt er niet van op.



Het is geen domme vraag hoor Knipoog
En je komt ook geen leer te kort, het is een kwestie van breder zetten.
Zoals je van een smalle V-vorm een bredere V-vorm kunt maken.
er komt niets bij, er gaat niets af.

En zo gaat dat, en het kan bij de meeste zadels zo aangepast worden.
Je hoeft wegens het niet passen op een paard je vertrouwde zadel niet in te ruilen.
Van Triest uit Meppel kan het en Tom van den Brink uit Nijeveen ook.

Van Rijs en Fugers vast ook al heb ik er geen ervaring mee.

germie

Berichten: 25934
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 20:51

Margreet schreef:
Misschien een domme vraag hoor, maar als je de boom breder maakt, kom je dan niet ergens een stuk leer te kort?! Ik kan me zo voorstellen dat de boel dan wel erg strak gespannen komt te staan. Leer rekt natuurlijk wel iets, maar het knapt er niet van op.


Een boom versmallen of verbreden kan niet, je verprutst het zadel er mee. Ooit een keer zo stom geweest om dit te laten doen bij een grote bekende ruitersportzaak, zij zeiden dat het wel kon. Zadel moest smaller.
Het was een mooi kwaliteitszadel, merkloos, maar van de oudere garde, boom van metaal met hout.
Zadel was daarna scheef, maar dat was niet het ergste. De kussens waren achter ook te laag, omdat je het zadel voor smaller maakt gaat het kantelen. De zitting begon te bobbelen, en in het hout was spanning ontstaan, het zadel kraakte vanaf het moment van versmallen. Het zadel was dus wel weer bruikbaar op de pony, maar vraag niet hoe (als je het al bruikbaar wilt noemen). Ze zetten het zadel in een pers en maken het zo smaller.

Hoe wil je overigens een andere boom in een zadel zetten? alleen het boogje voor of volledig met lepel? De zitting is het eerste stuk leer wat op een zadel gezet wordt, dus dit kun je niet zo maar overzetten. Alleen het boogje aanpassen kan ook niet altijd. De metalen delen van het frame van de zitting zitten aan dit voorboogje vast vaak. Dan is een ander boogje erin ook niet te doen. Heb je een soort Wintecprincipe (daar kun je het boogje wel aanpassen), dan kan het misshcien wel, maar de achterkussens blijven dan onaangepast, dus kunnen te hoog of te laag worden.
Ik heb later nog eens bij een zadelmaker geinformeerd en die begint niet aan het rommelen aan een boom, het is het belangrijkste punt van een zadel. Hij heeft mij laten zien waarom je daar niet aan mag zitten, de achterkant/lepel is gemaakt van een vaak platte metalen bogen (soms over hout heen), vaak verend (Daaleman Knipoog bijvoorbeeld). Deze zitten aan de voorkant aan het voorboogje geklinkt (klinkt heel slap, maar zit er op een speciale manier aan vast). Dat voorboogje loshalen brengt het zadel uit het verband. Een nieuwe erin lassen zorgt voor spanning in het zadel en dus vaak scheefheid.
De lepel wordt als eerste bekleed bij de opbouw van een zadel, dus die wordt eigenlijk nooit vervangen, hooguit alleen het voorboogje voor zover ik weet (nou ja, ik lees in het topic dat Daaleman 350 euro vraagt voor een nieuwe boom, dus dan zou het wel eens een totale vervanging kunnen zijn, incl. het opnieuw bekleden van de lepel, en dan hou je een mooi zadel over).

Veel 'zadelmakers' zijn prutsers. Ga dus informeren, en bel vrijblijvend bijvoorbeeld Daaleman eens, of een andere bekende.

Als het zadel niet veel te breed of te smal is, dan kan het anders vullen van de kussens nog wel eens helpen.

Zorg dat je niet met een slecht zadel opgescheept wordt.

Gerrie

Berichten: 4385
Geregistreerd: 18-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 21:47

In jouw bovenstaande bewering kan ik me helemaal niet in vinden!


Wat denk je dat een Van Triest en andere vakmensen de meeste tijd doen in hun werkplaats?? Zadels verbreden!!

Je verprutst alleen je paard met een te smal zadel.. Boos!

Ik zelf ben op zoek naar een gebruikt zadel (Passier) die ik, als ie me aanstaat pas laat maken op mijn paard.

Om nogmaals te benadrukken dat het geen verprutserij van je zadel is de volgende uitleg via e-mail uit de Passierfabriek:

Es ist wichtig zu wissen, dass alle Sattelhersteller verschiedene Kopfeisen verarbeiten. Von daher sind die Maße auch alle unterschiedlich. Passier hat jedoch veränderbare Kopfeisen und wir können den Sattel also auch so verändern, dass er auf Ihr Pferd passen würde.

Ik hoop hiermee dat jouw fabeltje uit de wereld geholpen is..

Coby
Moderator Informatief
May the horse be with you!
The one and only

Berichten: 15449
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Jubbega

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 21:56

Ik ben het toch met het verhaal van Germie eens. Mijn zadel is ooit eens ´verbreed´door een heel grote zadelmakerij. En volkomen verknald. De boom was inderdaad verbreed, maar daardoor wat de complete binnenkant op zo´n manier ontzet dat dit dure zadel naar de vuilnishoop kon. Een bevriende zadelmaker heeft er nog een hoop mee proberen te doen, maar er was geen redden meer mogelijk.
Ook is buigen en buigen niet goed voor een boom, het levert alleen maar zwakke punten op, die op een gegeven moment kunnen breken.

Gerrie

Berichten: 4385
Geregistreerd: 18-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 22:09

Een zadel eens verprutst wil niet zeggen dat alle zadels die verbreed worden prutswerk is.

Heb je geen schadevergoeding gekregen oid??

Coby
Moderator Informatief
May the horse be with you!
The one and only

Berichten: 15449
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Jubbega

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 22:22

Gerrie schreef:
Een zadel eens verprutst wil niet zeggen dat alle zadels die verbreed worden prutswerk is.

Heb je geen schadevergoeding gekregen oid??


Nee...ze wilden het zadel nog wel eens onder handen nemen om het iets beter te maken. Maar de boom was al verknald, een nieuwe boom zou er niet in komen. Dus had het in mijn ogen geen nut om ze er weer mee te laten prutsen. Geen schadevergoeding omdat ik dit aanbod heb afgewezen.

Gerrie, inderdaad niet alle verbrede zadels hoeven prutswerk te zijn. Maar ik geloof er heilig in dat toch degelijk het verband uit een zadel wordt gehaald wanneer je alleen de boom gaat verbreden. Ook geloof ik dat de boom hierdoor zwakker wordt. Dit heeft niets te maken met de kwaliteit van de zadelmaker.

Gerrie

Berichten: 4385
Geregistreerd: 18-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 22:33

Het verband wordt niet uit een zadel gehaald als ie binnen de limiet blijft..
En dat is waar een vakman je ook eerlijk in zou moeten voorlichten.

Het is gewoon een feit dat de zadelindustrie nog niet meegaat met de veranderende paarden waar de zadels op komen te liggen...
Een medium boom is voor de KWPN paarden vaak nog te smal..

Kom je met een mediumboom aan (bij een echte vakman) om te verbreden gaat ie echt niet uit zijn verband.

Vraag maar na

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-04 19:34

Nou moeten jullie me niet zo laten schrikken hoor Heb ik net van Triest gebeld....... .
Gelukkig heb ik ook al een aantal heel positieve verhalen gehoord.

Groetjes,

Maris

Jetta

Berichten: 3987
Geregistreerd: 19-01-02
Woonplaats: Aan de rand van de stad

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-04 21:37

Het verschil tussen verprutsen en passend vermaken is de echte vakman M/V

Gerrie

Berichten: 4385
Geregistreerd: 18-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-04 22:17

En daar heb ik niets meer aan toe te voegen OK dan!

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-04 15:52

Maar wie zijn er dan echte vakmannen/vrouwen (?) in Nederland ?

Groetjes,

Maris