Blessure aan ruiterspier, ervaringen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MarchaL

Berichten: 2848
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: Brabant

Blessure aan ruiterspier, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-04 13:38

Als zo'n kleine 6 maanden heb ik tijdens het rijden last van mijn ruiterspier. De ene keer was de pijn erger als de andere maar aangezien het rijden de laatste tijd alleen maar pijnlijker werd en ik er zelfs last van kreeg met lopen ben ik gister toch maar eens naar de huisarts geweest. Volgens de arts heb ik de spier een tijd terug eens goed verrekt waarna ik dus door ben blijven rijden. Als gevolg daarvan zit ik nu dus met een chronisch geirriteerde spier die helemaal verkrampt is Boos! De spier zal eerst weer opgerekt moeten worden, de komende tijd mag ik dus niet paardrijden en moet ik naar de fysio.

Ik vroeg me eigenlijk af of iemand misschien hetzelfde heeft gehad en hoelang deze blessure bij jullie heeft geduurd. Alvast bedankt voor de info OK dan!

DaphneL

Berichten: 3627
Geregistreerd: 16-06-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-04 14:22

PB Mickey eens, of zoek wat topics van haar, zij heeft er ook last van gehad..

Concorde

Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-04 14:42

Ik ben er zelf niet mee naar de dokter geweest, maar heb/had ook zoiets. Soms kon ik amper van mn paard afkomen (bij mij was t de rechterkant), deed echt heel pijn.
Ik heb een maand enkel op een springzadel gereden, en ze hebben me eigenlijk ook een andere manier van zitten aangeleerd, en nu ben ik er eigenlijk helemaal vanaf. Was ik zelf erg verbaasd over. Ik kreeg het niet zo in één keer, het kwam bij mij langzaam opzetten toen mijn beugels een stuk langer gingen met dressuren, ik had zoiets van 'ach, zal wel gewoon wennen zijn'. Maar op den duur had ik er altijd last van, ongeacht het zadel/beugellengte... Ik kreeg er vorig jaar oktober last van, het is nu 1 1/2 maand over.

LBLGypsyCobs

Berichten: 8886
Geregistreerd: 01-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-04 16:58

Waar zit die spier precies?

NienkeM

Berichten: 564
Geregistreerd: 20-05-04
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-04 17:42

Ruiterspier Verward Is dat een officiele benaming voor een bepaalde spier? Welke?

Mickey

Berichten: 34755
Geregistreerd: 25-02-01
Woonplaats: Daar waar mijn huis woont

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-04 18:26

Jeps ik heb er ook last van.
Rond carnaval heb ik een aantal weken niet mogen rijden.
Nu gaat het steeds beter en voel ik mijn spier bijna niet meer.
Het gaat om de adductoren Knipoog

Mijn tip. Neem echt rust, en luister heel goed naar je lichaam. Ik heb in eerste instantie ook door de pijn heen gereden, maar ik ben nu een half jaar verder en nog steeds moet ik opletten wat ik doe. Maar het komt nu steeds vaker voor dat ik achteraf denk: Hé , ik heb geen pijn gehad Haha!

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-04 18:28

NienkeMulder schreef:
Ruiterspier Verward Is dat een officiele benaming voor een bepaalde spier? Welke?


Wat ik ervan weet, is dat die spier uiteraard officieel geen ruiterspier heet, maar een 'normale' Latijnse naam heeft. Alleen wordt-ie in de wandelgangen 'ruiterspier' genoemd, omdat vooral ruiters er last van lijken te hebben.

muppetmayo

Berichten: 3393
Geregistreerd: 25-04-04
Woonplaats: moordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-04 19:09

het gaat om de adductoren?? in het bovenbeen? als iemand de latijnse naam wil weten dan kijk ik wel ff voor jullie Knipoog

muppetmayo

Berichten: 3393
Geregistreerd: 25-04-04
Woonplaats: moordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-04 19:12

ok ff opgezocht (handig die fysioboeken voor me opleiding Tong uitsteken) zijn het de adductor longus en brevis soms? Knipoog whaha

MarchaL

Berichten: 2848
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-04 08:50

Wellicht een beetje een laat antwoord maar ivm vakantie ben ik niet meer online geweest Knipoog Bedankt voor de antwoorden zover iig OK dan!

Citaat:
zijn het de adductor longus en brevis soms?

Volgens mij wel ja. De dokter kende de benaming ruiterspier overigens ook want hij gebruikte hem zelf ook Tong uitsteken Volgens mij is de echte naam inderdaad degene die jij geeft maar mijn dokter schrijft zo onduidelijk dat ik het niet met zekerheid kan zeggen Haha!

Citaat:
Mijn tip. Neem echt rust, en luister heel goed naar je lichaam. Ik heb in eerste instantie ook door de pijn heen gereden, maar ik ben nu een half jaar verder en nog steeds moet ik opletten wat ik doe. Maar het komt nu steeds vaker voor dat ik achteraf denk: Hé , ik heb geen pijn gehad


Aangezien ik er inmiddels ook alweer een klein half jaar mee loop denk ik dat ik nu inderdaad beter eens rust kan nemen. Het rijdt de laatste tijd zoiezo echt niet fijn meer, ik heb al moeite om mijn been eraan te houden... Hoelang heb jij overigens zelf rust gehouden en ben jij hiervoor ook naar de fysio geweest of op een andere manier behandeld?

banish

Berichten: 965
Geregistreerd: 09-03-01
Woonplaats: Leiderdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-04 09:55

Ik heb zelf ook ziets, maar bij mij is geen "ruiterspier" genoemd.
De fysiotherapeut (waar ik na een paar maanden last naar doorverwezen was) constateerde eerst isschias. Die heeft ze weggekregen en toen bleef een kramperig gevoel over wat van mijn heup/lage rug doorstraalt naar mijn hele been en ook in mijn kuit en wreef zit een kramperig gevoel.
Dit duurt al ongeveer een jaar!!!
Met rijden en vooral op voltes bij wat meer "benenwerk" heb ik er last van.
Ook met het overzwaaien van mijn been met opstappen (ik stap nu via een hek op Lachen ) voel ik het.
ook als ik stilsta voel ik de kramp opkomen. Dus met poetsen bijvoorbeeld. En als ik langzaam naast mijn paard loop (hij sjokt nogal als hij waneld Lachen ) voel ik het ook opkomen.

Zijn dit de symptomen van die ruiterspier?
En zijn er oefeningen voor?

Ik heb geen fysiobehandelingen meer over ( ik werd tot voor kort elke week behandeld) en ik ben nu al naar het ziekenhuis geweest voor bloedonderzoek (reuma) en foto's (heb nog geen uitslag).
Ik wordt er behoorlijk moedeloos van, want het duurt dus echt al 12 maanden....

HHD_Foto

Berichten: 4437
Geregistreerd: 14-04-02
Woonplaats: N.W. Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-04 10:08

Banish: wat jij hebt is nog steeds ischias, dat gaat ook alleen maar met rust over. Pijn in de ruiterspier zit aan de binnen en voorkant van je lies.

Ik heb er dus ook last van gehad, fysio, oefeningen en een paar weken rust hebben het opgelost. In de topics van Mickey vind je veel tips: [VvdD] Paardrijverbod... (ruiterspier) + update

banish

Berichten: 965
Geregistreerd: 09-03-01
Woonplaats: Leiderdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 16:32

Helaas, was het maar isschias...
Ik heb net de uitslag van de foto's binnen.
Er zijn onderin mijn rug 2 wervels verplaatst ten opzichte van elkaar.
Dit zou kunnen komen door bijvoorbeeld een val, maar ook door een rugziekte. Het lijkt er op de foto's op alsof het verder dreigt te gaan. De wervels zijn aangetast, ze vertonen verstijving / slijtage.
Verder onderzoek is nodig om verder uitsluitsel te geven, zij zal alle gegevens doorsturen naar Jurgens, zodat ik bij hem verder kan.
Fysiotherapie gaat in ieder geval zeker niet helpen.

Verdrietig

Ik dank jullie iig voor het meedenken.