zou jij dit doen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 15:10

Er zijn verhalen bekend van fokmerries die idd een amputatie kregen, het veulen ter wereld brachten, en aansluitend werden ingeslapen.

Ik zou het persoonlijk mijn paard nooit aandoen. Hij zal nooit kunnen leven als een echt paard, rennen zit er niet meer in...op dat moment zou ik haar uit het leven laten gaan.

Je suis Charlie.


Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 15:13


Je suis Charlie.


Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 15:15

Afbeelding

Dit zou ik dus niet doen....

Je suis Charlie.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 15:16

Staart is geen probleem, oren ook niet. Een paard kan heel goed leven zonder staart (kijk maar naar alle trekpaarden in Zeeland met gecoupeerde staart)

Je suis Charlie.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 15:26

Misser schreef:
Paard zonder staart lijkt me heel vervelend voor de vliegen...



Een paard zonder staart kan verder nog een paardwaardig bestaan leven. Kan rennen, lopen zonder pijn, af en toe een bok geven. In dit geval zou ik amputatie van de staart ook alleen maar goedkeuren als er een abces zou zijn, of verder geen andere genezing mogelijk is. Het couperen van staarten om kosmetische redenen keur ik in ieder geval niet goed.!

Je suis Charlie.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 15:36

RanouK schreef:
Als een paard zijn staart niet nodig had zou deze er al lang af gevolueerd zijn. Maar op een geamputeerde staart kan je nog steeds haar op laten zetten. Zoals ze bij mensen doen die lang haar willen, gaat ook bij paarden.


Nee, soms kan ook het opzetten van haar op een geamputeerde staart niet meer. Of, anders gezegd, het kan wel, maar heeft weinig functie. Het ligt eraan hoe hoog de amputatie zit. Ze hebben iig nog een klein stompje nodig met genoeg spierkrachte om bewegingen te kunnen maken.

Je suis Charlie.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 17:38

Ik zou ook voor de optie fokmerrie kiezen, mits de oorzaak van de kreupelheid niet erfelijk is bepaald. Hoewel HKO afhangt van verschillende factoren komt daar zeer zeker een deel erfelijkheid bij kijken. Met zo'n merrie moet je je twee keer afvragen of je daar wel mee moet fokken.

Je suis Charlie.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: boemel, Grassh0pper en 153 bezoekers