zou jij dit doen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Hollander
Berichten: 263
Geregistreerd: 04-11-03

zou jij dit doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-04 15:03

ik las net een out artikel dat ik ooit heb uit geknipt..over mensen die iets van hun paard laten amputeren om het paard veder pijloos veder te laten leven.
stel het overkomt jou je paard heeft een blijvende pijn en je kunt het laten amputeren en hij heeft geen pijn meer en je hebt de ruimte om hem een lekker leven op wei te geven zou jij het doen?
Nu vroeg ik me dus af stel dat mijn paardje een verbrijseld been zou hebben en ik zou de keuse krijgen om zijn been te laten amputeren en hij kan nog lekker in het land lopen zou ik dat denk ik wel doen.
Ik ben zowie zo niet een persoon die alleen een paard heeft om te rijden..maar wat zouden mensen doen die in de sport zitten?
Heb je dit voor je paardje over en geld dit ook voor paarden met atrose of hoefkatrol onsteking?

zijn er mensen op bokt die in z'n situatie zitten en hoe ga je daar mee om?

Ik plaats deze topic omdat ik gewoon benieuwt ben waar de meeste voor zouden kiezen..

RanouK

Berichten: 3571
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 15:06

Een paard kan niet met 3 benen leven, dit topic is gewoon onzin..

Daphne18

Berichten: 229
Geregistreerd: 03-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 15:06

Dat zou ik echt nooit doen! De levenskwaliteit neemt zo veel af, dat ik hem denk ik een spuitje zou geven/laten slachten als ik voor zo'n probleem zou komen te staan... Een been amputeren lijkt me voor een paard geen optie. Het zijn en blijven toch vluchtdieren, als je een been amputeert lijk me dat dat een hele hoop stress op kan leveren bij zo'n beestje... En met eten, hoe houdt hij zijn evenwicht? Ik vind een dood paard minder zielig dan een paard wat nog jaren met 3 benen moet leven! Kortom, het lijkt me voor jezelf én voor het paard enorm onpraktisch, bovendien kost het waarschijnlijk een bom geld, dus ik zou het nooit doen

Daphne18

Berichten: 229
Geregistreerd: 03-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 15:08

RanouK schreef:
Een paard kan niet met 3 benen leven, dit topic is gewoon onzin..


Misschien wel zonder achterbeen...? Ja ik weet het ook niet hoor, maar ik heb wel vaak honden met maar 3 poten gezien!

RanouK

Berichten: 3571
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 15:08

Niet alleen dat, een paard kan niet alleen op 3 benen staan. Daarvoor weegt hij te veel, hij heeft het been nodig om zijn gewicht te ondersteunen.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 15:10

Er zijn verhalen bekend van fokmerries die idd een amputatie kregen, het veulen ter wereld brachten, en aansluitend werden ingeslapen.

Ik zou het persoonlijk mijn paard nooit aandoen. Hij zal nooit kunnen leven als een echt paard, rennen zit er niet meer in...op dat moment zou ik haar uit het leven laten gaan.

RanouK

Berichten: 3571
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 15:10

Daphne18 schreef:
Misschien wel zonder achterbeen...? Ja ik weet het ook niet hoor, maar ik heb wel vaak honden met maar 3 poten gezien!


Het paard staat op 4 vingers, een hond op 16 vingers.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 15:13


Hetja

Berichten: 2338
Geregistreerd: 12-03-04
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 15:15

Een been niet, maar zou hij bijvoorbeeld zijn staart kunnen missen? Mijn pony mist bijvoorbeeld een stuk oor (bevroren geweest, zegt men) verder is er niets met haar aan de hand, maar het moest er wel af. (schijnbaar) Het hoeft toch niet perse om een been te gaan?
Stel dat er iets met zijn staartwortel aan de hand is, dan moet het toch kunnen? Vroeg het me in ene af....

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 15:15

Afbeelding

Dit zou ik dus niet doen....

beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 15:16

ik zou het dan nogal beetje Egoistisch van die genige vinden,die zo'n paard met drie benen door de wei laat strompelen....

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 15:16

Staart is geen probleem, oren ook niet. Een paard kan heel goed leven zonder staart (kijk maar naar alle trekpaarden in Zeeland met gecoupeerde staart)

Exit13

Berichten: 7748
Geregistreerd: 29-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 15:17

Ik vraag me af of een paard met 3 benen zich echt prettig/veilig voelt. Waarom laat je het paard dan verder leven, voor het paard of voor jezelf?

Paard zonder staart lijkt me heel vervelend voor de vliegen...

Danielle_1

Berichten: 2696
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 15:22

Dit is echt belachelijk!
Komop zeg,voor mensen zijn er rolstoelen en krukken.
Zelfs voor honden en katten bestaat een soortgelijke constructie.
Maar een paard met een looptuig HAHAHA
Ik vind het dieronwaardig om hem te laten leven!
Deze beslissing heb ik ook moeten nemen toen ik een pony had(12 jaar terug)Haar pees was finaal doorgescheurd.
Maar van een eventuele amputatie was geen sprake/optie.
Dus in principe was er geen herstel meer mogelijk.
Er waren artsen die mij vertelden dat ik haar nog wel kon laten dekken!
Grrr!En dan???
Het arme dier verrekte van de pijn,kon niet eens meer op het been staan!!
En dan een veulen in haar laten groeien en nog meer gewicht op de overige drie benen!!!!
wat ben je dan een egoistisch wezen zeg!!
We hebben toen besloten dat het voor haar het beste was om haar leven te beeindigen Huilen Huilen Huilen

qt_shetties

Berichten: 3385
Geregistreerd: 10-07-04
Woonplaats: Kudelstaart

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 15:24

ik heb het op tv gezien bij een shetje die had een prothese (kunstbeentje) en die leek wel tervreden met z'n leventje, in de wei bij een kinderzieken huis (die kids hadden ook iets met amputaties ofzo) Maar ik weet niet of ik dat bij één van mijn pony's zou doen. Maar een staart of oortje..... dat kan geen kwaad

RanouK

Berichten: 3571
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 15:24

Als die mensen toch zo graag een paard willen redden, laat dat paard toch gewoon inslapen. Door een nep been aan ene paard te hangen gaat hij echt niet gelukkig worden. Hij kan er zo nog een breken.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 15:26

Misser schreef:
Paard zonder staart lijkt me heel vervelend voor de vliegen...



Een paard zonder staart kan verder nog een paardwaardig bestaan leven. Kan rennen, lopen zonder pijn, af en toe een bok geven. In dit geval zou ik amputatie van de staart ook alleen maar goedkeuren als er een abces zou zijn, of verder geen andere genezing mogelijk is. Het couperen van staarten om kosmetische redenen keur ik in ieder geval niet goed.!

Hetja

Berichten: 2338
Geregistreerd: 12-03-04
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 15:26

Maar die trekpaarden heb nog wel een zogenaamd stompie, ja toch, zou ook echt de hele staart wortel verwijderd kunnen worden, of zouden ze dan evenwichts problemen kunnen krijgen. (waar je allemaal wel niet over na kan denken....)

Een staart jaagt niet alleen de vliegen weg hoor, hij kan toch ook, zeg maar, zijn huid laten trillen om ze te verjagen en hij heeft dan nog vier benen om ze mee weg te jagen plus dat er genoeg andere middelen zijn (niet dat ze allemaal werken) vliegenspray, vliegendeken e.d.....

Hetja

Berichten: 2338
Geregistreerd: 12-03-04
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 15:27

Ik bedoel ook als het paard er een pijnlijk blijvend of steeds terug komend iets aan de staart heeft.....

RanouK

Berichten: 3571
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 15:28

Hetja schreef:
Maar die trekpaarden heb nog wel een zogenaamd stompie, ja toch, zou ook echt de hele staart wortel verwijderd kunnen worden, of zouden ze dan evenwichts problemen kunnen krijgen. (waar je allemaal wel niet over na kan denken....)

Een staart jaagt niet alleen de vliegen weg hoor, hij kan toch ook, zeg maar, zijn huid laten trillen om ze te verjagen en hij heeft dan nog vier benen om ze mee weg te jagen plus dat er genoeg andere middelen zijn (niet dat ze allemaal werken) vliegenspray, vliegendeken e.d.....


Als een paard zijn staart niet nodig had zou deze er al lang af gevolueerd zijn. Maar op een geamputeerde staart kan je nog steeds haar op laten zetten. Zoals ze bij mensen doen die lang haar willen, gaat ook bij paarden.

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 15:31

Nee ik zou het niet doen. Elke dag worden koeien en paarden geslacht om voor ons vlees te voorzien. Je kan beter een ander paardje een goed leven geven denk ik dan. Er zijn zoveel paardjes die nog een goed plekje zoeken bij een goede eigenaar.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 15:31

No way, dat wordt toch echt afmaken hoor. Je kunt niet ieder dier in leven houden.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 15:36

RanouK schreef:
Als een paard zijn staart niet nodig had zou deze er al lang af gevolueerd zijn. Maar op een geamputeerde staart kan je nog steeds haar op laten zetten. Zoals ze bij mensen doen die lang haar willen, gaat ook bij paarden.


Nee, soms kan ook het opzetten van haar op een geamputeerde staart niet meer. Of, anders gezegd, het kan wel, maar heeft weinig functie. Het ligt eraan hoe hoog de amputatie zit. Ze hebben iig nog een klein stompje nodig met genoeg spierkrachte om bewegingen te kunnen maken.

Mist

Berichten: 9487
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 16:17

[MD] amputatie paardenbenen nu mogelijk !

Mijn hoefsmid heeft een paar jaar geleden klinics gegeven in Amerika, tussendoor heeft hij ook de ranch van deze persoon bezocht. De paarden konden idd wel "uit de voeten" stappen en galoperen dan, draven ging in veel gevallen niet, maar ze liepen wel in een "kudde" zeg maar.

Exit13

Berichten: 7748
Geregistreerd: 29-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 17:15

Cassidy schreef:
Een paard zonder staart kan verder nog een paardwaardig bestaan leven. Kan rennen, lopen zonder pijn, af en toe een bok geven. In dit geval zou ik amputatie van de staart ook alleen maar goedkeuren als er een abces zou zijn, of verder geen andere genezing mogelijk is. Het couperen van staarten om kosmetische redenen keur ik in ieder geval niet goed.!


Mijn opmerking was ook niet bedoeld in de zin van; als ie met z'n staart geen vliegen meer weg kan slaan, kan ie beter dood zijn. Maar meer dat het wel een beetje vervelend is.