cornage

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
lazy
Berichten: 443
Geregistreerd: 26-07-04

cornage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-04 14:51

He hebben jullie hier ervaring mee?
Kun je gewoon rijden zonder dat het paard hier last van heeft?
En mag je paard ook naar keuring (KWPN) en kan het ster worden?

Careano

Berichten: 5414
Geregistreerd: 09-05-04
Woonplaats: Wales

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 14:52

volgens mij wordt je paard afgekeurd als hij cornage heeft en hij heeft er volgens mij ook last van..

Hillebill
Berichten: 937
Geregistreerd: 04-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 14:56

mijn paard heeft ook cornage, ik rij wel gewoon met hem (springen) Echt last heeft hij er niet van. Je hoort hem de ene keer meer "hijgen" dan de andere keer. De dierenarts vond het niet erg genoeg om hem te opereren want dan kon het erger worden.
Naar de keuring gaat geloof ik niet maar dan moet je even navragen. Het is een vernauwing aan de stembanden, niet iets erfelijks. Mijn paard is een afstammeling van Calvados x Ramiro. Beiden hebben geen cornage. Maar rijden kan je gewoon doen. IK heb alleen wel bij mijn paard nat hooi. I.v.m. stof.

Gitta
Berichten: 1970
Geregistreerd: 01-10-01
Woonplaats: Zwijndrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 18:51

Mijn vorige paard had ook cornage en idd hoorde je hem de ene keer meer dan de andere keer maar echte hinder had hij er niet van.
Ik zie hier staan een vernauwing van de stemband mijn dierenarts zei dat het een verlamming aan de stemband was zou het eens opzoeken want ben nu toch wel nieuwsgierig . Je kunt er in ieder geval gewoon mee rijden mits het niet te erg is keuring zou ik niet weten moet je idd navragen.

Gitta
Berichten: 1970
Geregistreerd: 01-10-01
Woonplaats: Zwijndrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 18:55

Dit heb ik er over gevonden het verschilt dus nogal en het is dus idd geen vernauwing maar een verlamming!!

Cornage is een verlamming van een of beide stembanden. De stembanden liggen in het begin van de luchtpijp. Ze kunnen de luchtpijp afsluiten, iets wat bijvoorbeeld gebeurt bij het inslikken van voedsel. Als dit niet zou gebeuren zou de kans van het zich verslikken (eten of speeksel in de luchtpijp) toenemen.

Bij in- en uitademing worden de stembanden zo ver mogelijk opengetrokken en zijn als een V in het strottenhoofd te zien. Raakt een stemband verlamd (de linker meest) dan kan hij niet meer sluiten en ook niet meer helemaal gaan openstaan. Het gevolg is dat de stemband met snel langsstromende lucht gaat trillen. Dit gebeurt vooral bij heftige inademing. Er is dan een hoogtonig geluid te horen.



Last

Of een paard last heeft van cornage is een vraag waar al lang over gestreden wordt.

Als het dier er last van heeft, zal dat dus wel vrij beperkt zijn. De baas heeft er in elk geval wel last van want bij elke inademing bij stevige arbeid is het bijgeluid te horen.



Oorzaak

De oorzaak van cornage is een beschadiging van de zenuw die de stemband stuurt.. De redenen van deze beschadiging kunnen zijn:

Teveel rek op de zenuw (grote paarden die de nek erg strekken

Beschadiging van een zenuw tengevolge van het doormaken van droes.

Mogelijk kan de zenuw ook beschadigd raken bij sommige vergiftigingen (lathyrus)

Een cornage operatie bestaat uit het vasthechten en daarna laten vergroeien van de stemband met de zijkant. De stemband(en) kunnen dan niet meer mee trillen met de langsstromende lucht. Anderszins kan het paard zijn stemband(en) natuurlijk ook niet meer gebruiken. In Nederland is deze operatie verboden, behalve als het paard hierdoor nodeloos lijden bespaard blijft. Een geopereerd paard mag niet meer verkocht worden.

Leiden, augustus 2000

H. Vestjens.