wie heeft er een martingaal (geprobeert)?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

wie heeft er een martingaal (geprobeert) en werkte die?

ja, en het werkte om mijn paard onder controle te houden.
30 (66%)
ja, en het werkte niet om mijn paard onder controle te houden
2 (4%)
ja, het werkte, maar mijn paard verzon wat anders.
5 (11%)
nee...
8 (17%)

Totaal aantal stemmen: 45


Margriet7

Berichten: 780
Geregistreerd: 20-01-04
Woonplaats: noordholland

wie heeft er een martingaal (geprobeert)?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-04 16:24

heb jij welleens een martingaal geprobeert en werkte het op een buitenrit zodat je je paard onder controle hield? of ging je paard dan wat anders doen Verward ?
bij sommigen hoor ik namelijk dat een martingaal helemaal niet werkt en van iemand anders hoorde ik dat haar paard dan maar ging stijgeren als hij niet vooruit kon.
Laatst bijgewerkt door Margriet7 op 11-08-04 16:42, in het totaal 1 keer bewerkt

anydale

Berichten: 3486
Geregistreerd: 22-08-02
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 16:29

Euhm volgens mij is een martingaal er voor zodat je paard zijn hoofd niet te hoog kan brengen, en daardoor kan je hem dus beter onder controle houden. Ik rijd op buitenrit nooit met martingaal, maar als je paard de hele tijd loopt te steigeren ga je toch ook niet lekker op buitenrit? Verward

Ik gebruik een martingaal wel bij springwedstrijden, gewoon voor de zekerheid, want mijn paard doet zijn hoofd dan weleens ietsje te hoog

mhazyr

Berichten: 61
Geregistreerd: 06-07-04
Woonplaats: Berkel en Rodenrijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 16:37

Ik doe mijn paardje sinds kort ook een martingaal om. Juist vooral op buitenritten omdat hij heel erg de neiging heeft te druk te worden, zijn kop omhoog te gooien en het op een lopen te zetten.
De druk van de martingaal voelt hij alleen maar als hij zijn hoofd omhoog gooit en hindert hem verder niet. Voor mij is het een goed hulpmiddel...

Sjaan

Berichten: 8038
Geregistreerd: 19-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 16:38

Ik gebruik een martingaal, maar niet om mijn paard onder controle te houden, maar om hem beter onder controle te kunnen houden. Ik gebruik een martingaal zodat het paard het hoofd niet te hoog kan brengen. De martingaal heb ik niet eens strak zitten, meer aan de losse kant en dat helpt al perfect.

SplashIsLief

Berichten: 33030
Geregistreerd: 01-01-04
Woonplaats: Loon op Zand

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 16:39

Ik rijd splash buiten (en tijdens het springen) met martingaal, eigelijk al vanaf het begin en het helpt wel!
maar of het bij jou paard helpt? Dat is natuurlijk de vraag.

Margriet7

Berichten: 780
Geregistreerd: 20-01-04
Woonplaats: noordholland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-04 16:39

wow wat een snelle reacties OK dan!

anydale schreef:
Euhm volgens mij is een martingaal er voor zodat je paard zijn hoofd niet te hoog kan brengen, en daardoor kan je hem dus beter onder controle houden.


zei ik ergens dat dat niet zo is dan?! ik bedoel een paard zet zijn kop erop als hij ervandoor wil gaan, wanneer hij iets eng vind Knipoog

capopjekop

Berichten: 30653
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 16:45

ik heb er nog nooit meegereden, aangezien amber haar hoofd nooit omhoog doet maar eerder omlaag. zon martingaal heeft dan geen nut.

fancylover

Berichten: 2870
Geregistreerd: 06-04-03
Woonplaats: Opperdoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 17:13

k rij altijd met martingaal! alleen met dressuur les niet!! ik vind het ding gewoon fijn om omte hebben! want je weet maar nooit! bij Astrid (andere pony) helpt dat ding wel heel goed! ze doet nogal eens vervelend onder de buitenrit en gaat dan met dr hoofd omhoog! en de martingaal houd haar tegen! echt een heel handig ding! maar verder heeft het geen nut als je paard netjes met zn hoofd gewoon houd!

rona
Berichten: 2902
Geregistreerd: 30-09-03
Woonplaats: sittard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 17:36

Ik rij altijd met martingaal omdat mijn paardje graag de neiging heeft om dr hoofd omhoog te gooien waardoor ik geen controle meer heb.
Nu ze gewend is aan de martingaal gaat het een stuk beter en kan ik hem er af en toe ook aflaten Haha!

Odess

Berichten: 2827
Geregistreerd: 28-05-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 17:46

Als ik op concours spring rij ik altijd met martingaal omdat ze dan heel opgefokt is en soms als ik buiten rij en ze erg druk is. Verder probeer ik altijd zonder te trainen, je moet het ook zonder kunnen.

Monster

Berichten: 9515
Geregistreerd: 04-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 18:04

ik gebruik nooit hulpteugels.
een vriendin van me, had hem nodig om haar paard beter bij zich tekunnen houden op buitenrit, dat gaat goed, ze wilt hem altijd wel zo snel af(zodra het paard dus over een tijdje gewent is buiten te lopen) maar het duurt nog wel even Scheve mond

La_Vie

Berichten: 3186
Geregistreerd: 23-10-03
Woonplaats: Tussen Hoorn en Enkhuizen ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 18:17

Ik reed vroeger altijd buiten met martingaal.
Nu niet meer want lady deed in plaats van haar hoofd omhoog dan haar hoofd naar beneden en dan heeft een martingaal geen nut meer.

KozieZ

Berichten: 7756
Geregistreerd: 11-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 18:21

Als er met Prisca echt gesprongen wordt, dan heeft ze een martingaal om. Dat werkt goed. Soms ben ik te lui om hem daarna van mijn hoofdstel af te halen en rijd er dan ook nog een dag of wat mee. Je hebt er geen last van...

Wat er in de vraag staat over omhoog komen omdat je paard niet naar voren kan, snap ik niet helemaal. Hij kan alleen zijn hoofd niet zo hoog tillen als hij zou willen, kan er gewoon mee lopen hoor, het is geen rem of zoiets...

Concorde

Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 20:08

Ik sprong er eerder nog wel mee, want de mijne maakte zich alsnog sterk. Voor dressuur is het me zowieso nix waard omdat het je enkel maar een vertekend beeld geeft van hoe (slecht) je je aanleuning werkelijk voor elkaar hebt. Ik spring nu ook zonder, een andere manier van trainen bleek de oplossing, de martingaal zit me nu enkel maar in de weg Schijnheilig

Olevalover

Berichten: 1726
Geregistreerd: 21-05-04
Woonplaats: Oss

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 20:13

Tja nou jullie het zeggen, volgens mij is het een soort mode geworden op springwedstrijden..ook als mensen het helemaal niet nodig hebben en hunpaard het hoofd gewoon draagt, doen ze met de wedstrijd wel ineens hun mooiste martingaal om...(val me niet aan..er zullen vast ok mensen bij zijn die hem wel echt nodig hebben hoor en niet alleen "voor de sier"dat ding omhangen..)

Soph12

Berichten: 4076
Geregistreerd: 24-06-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 20:58

ik heb ook een martingaal voor springwedstrijden en buitenrijden.. mijn pont brengt zijn hoofd erg hoog dan en daardoor gaat het springen minder.. hetzelfde in het bos.

Naomi21

Berichten: 2493
Geregistreerd: 05-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 22:07

ik rijd met een martingaal tijdens de buitenritten. mn paardje wil dan nog weleens echt hoog gaan lopen met zn hoofd en de martingaal geeft dan net wat meer contact/controle om hem weer te laten ontspannen...

Mirkim

Berichten: 6142
Geregistreerd: 01-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 00:40

Mirk krijgt op buitenrit standaart een martingal om. Dit, omdat hij nogal leuk vind om zijn kop erop te zetten en keihard te gaan rennen. Martingal houd hem nog ietsje tegen...

Verder rij ik er nooit mee...

Titsia

Berichten: 3078
Geregistreerd: 07-05-03
Woonplaats: Kuringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 01:23

heb ook een tijdje met een martingal gereden, maar vond niet dat het ding hielp. Mijn paard houd altijd zijn hoofd hoog, en deed dit nog steeds met martingal ook al zette ik hem kleiner. Het enige wat hij er wel mee heeft afgeleerd was om zijn hoofd hoog omhoog te zwieren.

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 01:57

Ik rij buiten ook met martingaal. Nuala flikt nog weleens dat ze haar hoofd de lucht en gooit en gaat. Dit gaat het tegen, is sinds ik er mee rijd nooit meer gebeurd.

Farjen

Berichten: 7985
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Oost-Vlaanderen, Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 02:16

Ik wil het misschien ook wel eens proberen met Armani.
Hij loopt bijna de hele tijd lekker ontspannen, maar toen ik deze week alleen ging wandelen (was wel de eerste keer) durfde hij soms zijn hoofd hoog houden, maar hij heeft nog nooit iets om gehad, ik ben bang dat hij er misschien zich tegen gaat verzetten..

Daphne_Oxo

Berichten: 69
Geregistreerd: 23-05-04
Woonplaats: Veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 09:52

Hij Werkte in het begin wel.. Hij bleef daardoor wel beter voorwaarts.. Omdat ie z'n hoofd d lucht in gooide.. en ik meer controle had..
Later was ie het zat dat ie z'n zin niet kreeg.. En begon ie dus wel te steigeren.. Tik met de zweep.. Deed ie het waar.. Dus ik alleen maar voorwaarts rijden..
Nee.. Nee.. Dacht meneer.. We gaan het nu anders om doen.. We gaan in z'n achteruit..

En serieus we hebben de hele weg naar huis Achteruit gestapt.. Als ik hem omdraaide.. Begon ie weer.. Echt gevaarlijk steigeren he..

Ik kon drijven en doen.. Tikken en doen.. Dan ging ie zijwaarts ja..
Etterbak..

Maar nu heb ik hem onder controle..!

Debbieremi

Berichten: 246
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Voorburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 10:53

mhazyr schreef:
Ik doe mijn paardje sinds kort ook een martingaal om. Juist vooral op buitenritten omdat hij heel erg de neiging heeft te druk te worden, zijn kop omhoog te gooien en het op een lopen te zetten.
De druk van de martingaal voelt hij alleen maar als hij zijn hoofd omhoog gooit en hindert hem verder niet. Voor mij is het een goed hulpmiddel...



Bij mij ook. Anders ben ik voortdurend bezig om te zorgen dat ik geen gebroken neus eraan over houd Haha! . Ik heb geen gevechten meer met hem met die martingaal.

Pascha

Berichten: 4289
Geregistreerd: 20-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 11:47

Ik heb een martingaal met borsttuig. Ook voor mijn paard, maar op advies van instructeur ook voor mezelf.... Er zit nl. zo'n lederen stukje over de schoft, waar ik me aan vast kan grijpen als ik de balans verlies... Haha!
Zo ernstig is het niet dat ik constant er bijna afval hoor Lachen maar mijn paard is heel gevoelig in de mond, en als ik te veel steun op de teugels na een sprong, dan vind ze dat niet echt fijn.....
Bevalt prima!! En als het niet nodig is, dus op momenten dat het paard zijn hoofd goed heeft, werkt hij toch ook niet! Paard heeft er geen last van, dus ik zie het probleem niet!!

napoleon

Berichten: 4078
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 11:52

Ik rij altijd met martingaal buiten maar moet zeggen dat als mijn paard echt vervelend wil zijn hij dat prima kan met martingaal om Boos!

Soms werkt dat ding perfect maar op andere dagen gaat hij gewoon "pullen" om harder te kunnen, of hij steigerd zo half om half als de martingaal inwerkt, of hij gaat hangen op de martingaal..........

Het heeft bij ons dus niet helemaal het beoogde effect