paarden en honden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ninaricci85
Berichten: 12266
Geregistreerd: 02-02-01

paarden en honden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-02 23:18

als ik ga buitenrijden kom ik langs wel 20 erven waar ze honden hebben. nu is dat natuurlijk hun goed recht maar ze vliegen altijd op nina af. vaak zitten ze wel achter een hek maar het onverwachtse geblaf is voor nina al een rede voor een mega schrikreactie. ze heeft zowat serieus een trauma van die rothonden. ik zelf heb ook 2 honden die dus niet naar parden springen en blaffen. op het moment dat de erfhonden los lopen en ze op nina af komen krijgen ze dus echt een tik met mijn zweep. wat zou ik hier aan kunnen doen want ik ben bang dat ik straks niet meer naar buiten kan want ook ik vind het nu dus eng omdat ze zo bang is. ze is super verkeersmak verder, maar dit bezorgt haar echt trauma's. heeft er iemand tips?? ik geloof dat er weinig aan te doen is, ik waarschuw nina altijd van te voren want ik weet precies alle adressen waar ze zitten maar ja dat is niet voldoende.

batje

Berichten: 10560
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-02 23:26

Weet je wat het grappige is? Ik was er heilig van overtuigd dat mijn verzorgpaard bang voor honden was, dus elke keer als we langs het erf met honden kwamen was het drama.. Tot ik een keer van iemand hoorde dat hij daar nooit schrok.. Het was dus gewoon mijn angst waar hij ook nerveus en schrikkerig van werd..

Ik denk dus dat je niet alleen aan Nina's angst, maar ook die van jou moet werken.
Is er een erf met honden bij je in de buurt? Dan kan je misschien met haar voorbijwandelen en even blijven staan om ze rustig te bekijken.
Wat bij Fleur erg hielp was na een gesprekje met de eigenaar het erf op te lopen met haar. De honden waren vrij snel stil, en Fleur had door dat ze ondanks alle herrie die ze maakten niet eng waren. Ik ben ook niet bang meer dat ze schrikt dus lopen we nu erg relaxed langs alle 'enge' honden..

Veel succes, want het is inderdaad een erg vervelend probleem..

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-02 23:27

Wanneer de honden vastliggen, of achter hekwerk is er weinig aan te doen dan je paard de schikreactie af proberen te leren.

Wanneer ze loslopen is er wel degelijk wat aan te doen: Aangifte doen bij het politieburo ! en vertellen dat daar vandaag of morgen ongelukken van komen.
In een zelfde geval hier kregen de mensen eerst een waarchuwing. Na een volgend voorval opnieuw de politie ingeschakeld en sindsdien ligt de hond aan de ketting.

Bertus

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-02 10:02

Je moet je er zelf niet te veel druk over maken, en accepteren dat de pony wel een keer kan schrikken. Daar gaan jullie niet dood aan. MAar ga er zelf niet te veel ophef over maken. Ik weet dat het supper irri is, kan me er zelf ook aan ergeren. Maar je verandert er niets aan. Je moet er op staan dat je paard gehoorzaamt en toch accepteert. Verder niet te veel drukte er over maken. MAar die honden mogen je niet achteraan komen, want dan moet je inderdaad de politie erbij halen.

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Re: paarden en honden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-02 10:54

lonneke schreef:
......ik waarschuw nina altijd van te voren want ik weet precies alle adressen waar ze zitten maar ja dat is niet voldoende.



Als jij Nina waarschuwt, verkramp je zelf en signaliseer je haar al "oppassen, daar komt iets wat hééél eng is".
Als je het durft, laat haar dan eens langs zo´n hek met honden aan de lange teugel voorbij lopen, daarmee laat je haar al merken dat alles okay is. Als je dat eng vind, kan je ook proberen om een stuk voor zo´n hek met honden, af te stappen en er gewoon "rustig" voorbij te lopen. Als er dan weer zo´n keffer aan het hek staat, loop je er eens heen met je paard.
Je paard zal dan merken "Oh.. m´n baasje loopt er ook zo naar toe, niets aan de hand dus.." De honden zijn dan of meteen stil ("help... die is groter dan ik") of ze keffen nog harder *LOL* , maar je paard heeft al gauw in de gaten dat ze haar niets kunnen doen! Succes ermee!

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-02 17:40

lageveld schreef:
Wanneer de honden vastliggen, of achter hekwerk is er weinig aan te doen dan je paard de schikreactie af proberen te leren.

Wanneer ze loslopen is er wel degelijk wat aan te doen: Aangifte doen bij het politieburo ! en vertellen dat daar vandaag of morgen ongelukken van komen.
In een zelfde geval hier kregen de mensen eerst een waarchuwing. Na een volgend voorval opnieuw de politie ingeschakeld en sindsdien ligt de hond aan de ketting.

Bertus


Dit vind ik persoonlijk een tikje overdreven. Met alle criminaliteit van dien, heb je wel een aantal behoorlijke waakhonden nodig om je erf te beveiligen tegen allerlei gespuis. De honden zitten of achter hekken, of zitten vast, voor mij geen reden om aangifte te doen oid. Als ze wel loslopen, en je paard lastigvallen, dan zou ik aangifte doen, maar blaffende honden bijten niet, denk ik altijd maar.

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-02 18:28

Mijn paard heeft door een slechte ervaring met een hond, wat schrik gekregen van vooral donkere honden.
Ik zorg -aan de hand- dat ik ertussen sta en spreek de hond aan, van sommigen weet ik de naam.
Inmiddels ben ik al zo vaak langs gelopen dat de honden niet meer opkijken van ons.

Verder is hij wel hondmak als hij de hond kent (en weet dat die vriendelijk is) dan kunnen ze ook tussen zijn benen doorrennen, geeft geen sjoege.... zo ook een pup die zomaar de bak inrent Haha!

Laatst gingen echter een paar honden rennend en blaffend langs hem omdat 'hun baasje' thuis kwam, toen stond hij wel even dwars over het pad en dribbelen.....maar ook dat hebben we overleefd.

ninaricci85
Berichten: 12266
Geregistreerd: 02-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-02 22:41

bedankt voor al jullie tips. ik zal er zeker wel iets mee gaan doen. ga in elk geval goed oefenen. er zijn alleen erg veel erven met blaffenden honden. haar aan een losse teugel laten lopen zal ik niet zo snel doen. ze gaat er dan echt vandoor en ik weet niet of ze dan nog wil stoppen. maar ik heb in elk geval heel veel goede tips gehad. de meeste mensen ken ik dus ik ga zeker wel eens langs. ik hoop dat ik eens van dit probleem af kom want het is knap lastig. soms roep ik de honden ook wel bij naam. of zeg foei of juist lief tegen ze praten. als ze merken dat ik ze ken zijn sommigen wat rustiger. alleen die labrador gaat harder blaffen als ik hem aanspreek