trailervraagjes

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
ikke

Berichten: 37527
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-02 00:27

Niet om te zieken hoor, maar dit is al topic nr zoveel over dit onderwerp en de regels zijn de laatste tijd niet echt veranderd.
Als jij omslaat met een 1 1/2 paards trailer, dan zou je eigenlijk je rijbewijs in moeten leveren en het nooit meer mogen halen want je moet er wel erg woest mee rijden alvorens zo'n ding omgaat.
Begrippen:
Totale massa: eigen gewicht plus laad vermogen volgens de papieren
Ledig gewicht: eigen gewicht volgens de papieren
Laadvermogen: wat er maximaal in kan
De regels voor rijden met B-rijbewijs:
Het ledig gewicht van het trekkend voertuig moet hoger zijn dan de totale massa van de trailer.
De optelsom van de totale massa van het trekkend voertuig plus de totale massa van de trailer mag samen niet hoger zijn dan 3500kg.
Het gaat er hierbij om hoeveel erin mag volgens de papieren, niet om wat er op dat moment in staat.
In alle andere gevallen heb je B-E-rijbewijs nodig.

Ergens in de buurt van Borger zit een kerel die trailers opknapt en ze dan voor een redelijke prijs verkoopt.
Pas op voor Westfalia trailers met die stalen wielkasten over de lengte van de trailer, voor die wagens zijn veel onderdelen niet meer verkrijgbaar. Ik heb er onlangs eentje gekocht en heb daar behoorlijk bot mee gevangen. Gelukkig zijn de delen die vervangen moeten worden nog wel in de handel, maar worden niet meer bijgemaakt.

It will never be perfect. Make it work. --Live--

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info



ikke

Berichten: 37527
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-02 01:08

lageveld"]
[quote="odis schreef:
......
Als je met dezelfde combinatie aangehouden wordt maar dan met BE-rijbewijs, dan kijken ze naar het gewicht van de trailer + het gewicht wat er totaal in STAAT + het gewicht van de auto.
......
quote]

Is dit wet of praktijk ???
Ik ben onlangs aangehouden (met BE rijbewijs) rijdend in een VW Golf met een lege autoambulance erachter. Totaal dus zeker niet meer dan 3500 kg en een lege autoambulance is veel lichter dan de auto.

Volgens de heren mocht dit niet (!) maar vlg mij waren ze niet erg zeker Knipoog Vlg hun matsten ze mij.
Vervolgens kreeg ik wel een fikse prent omdat ik er niet het goede nummerbord achter had gemonteerd. Frusty

Bertus


Het is wet. Op het moment dat ze je een prent hadden willen geven voor de combinatie had je gelijk een weging kunnen eisen en waren ze op hun bek gegaan. Dat met het kenteken is ook waar en kost behoorlijk wat (in 2001 fl 120,00)

Overigens kolpt het voorbeeld 2 van Odis alleen als het laadvermogen van de bus onder de 800kg blijft. Het laadvermogen doet mee in de optelsom!!

Bestaan er eigenlijk nog wel een-paards trailers? Ik ken ze inderdaad wel van vroeger, maar zie ze al jaren niet meer rondrijden. What ever, gewoon nooit aan beginnen, gewoon voor een 1 1/2 paards gaan.

It will never be perfect. Make it work. --Live--

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Googlebot en 89 bezoekers