Wat heeft ze nou?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Navy

Berichten: 4501
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Voorthuizen

Wat heeft ze nou?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-02 09:41

Een kleine maand geleden kreeg Navy ineens bultjes op de plekken waar het zadel ligt. Omdat ze vorig jaar last had van schimmel in ongeveer dezelfde periode, dacht ik dat dat het dit keer ook weer was. Dus heb ik r gewassen met Imaverol. Helaas hielp dat niet, en werden die bultjes kale plekken. Hele plukken vielen er tegelijk uit als ik erover aaide of wreef. Nog een keer met Imaverol en de dierenarts erbij gehaald.. Ja, waarschijnlijk schimmel, in erge mate. Helaas kon ik inmiddels niet meer rijden, door die klae plekken, vooral op d'r rug. Dus weer Imaverol gewassen.. en nog een keer en nog een keer.. Het werd alleen maar erger. Nog een keer de dierenarts erbij, waarcshijnlijk een allergie voor Imaverol, dus gestopt met Imaverol. Ging langzaam aan weer iets beter, en ben toen (na 2 weken) weer langzaam aan gaan rijden, en toen ging het plotseling over! Helaas, na anderhalve week vallen er weer plukjes uit (maar dit keer geen bultjes, en wel mindere mate). Heb toch ook de dekens gewassen.. Maar, toen zei een vriendin van me dat het er wat mee te maken kan hebben dat ik de dekjes niet vaak genoeg was, en dat dit een reactie daarop kan zijn. Ze is geschoren, dus dat ze daar gevoeliger voor zou kunnen zijn is niet raar. Heet iemand een idee wat het is, en wat ik r aan kan doen? Wil d'r niet nog es 2 weken laten staan, want dan verslechterd ze helemaal, eet te weinig, vermagerd, en heeft er geen lol in dan. Ze heeft dat rijden echt nodig.
Groetjes

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-02 10:03

Mijn zeer simpele oplossing: veearts bellen en hem/haar een monster laten nemen van de huid en laten testen wat het is. Niet zelf verder klussen maar overlaten aan de deskundigen.
En dekjes, die was ik ook na 3 a 4 keer gebruiken, geschoren of niet geschoren paard. Wel opletten dat je geen wasverzachter gebruikt!

Navy

Berichten: 4501
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Voorthuizen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-02 15:03

Ja, kijk, daar zit t m al.. Ik doe echt wel langer met mijn dekjes.. Zeker 2 weken, en in de winter langer.. Misschien erg schandalig...
Bedankt 9in elk geval,
Groetjes

xThalyx

Berichten: 4097
Geregistreerd: 30-11-01
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-02 16:03

mijn pony had ut ook dat er plukjes haren uitvallen maar dat was meer heel erg verharen!! maar hij werd dus kaal!!
wat ik ging doen is om de zoveel tijd, meestal 3 dagen een andere shabrakje er onder leggen en na het rijden even het shabvrakje controleren of er geen haren onder zitten want dat gaat ook ontzettend jeuken en schuren!
mijn pony had dus ook ontzettende jeuk!! telkens, nu nog steeds, als ik het zadel of zijn deken er af haal gaat hij krabbelen!!
weet ook niet wat hij heeft maar begint al minder te worden.
ik dacht eerder dat hij een soort allergie had voor dekens en shabrakje op zijn rug maar he gaat gelukkig al weer iets beter!
ik hoop dat je hier wat an heb en ik hoop dat het beter gaat

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-02 17:42

Klinkt mij in de oren als schurft (besmettelijk!). Maar inderdaad laat de dierenarts monsters nemen en uitzoeken wat het is!