Eigen paard, dure, tijdrovende hobby??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 13:34

Paardrijden deed ik al voor ik een vriend had.
Dus als het hem toen niet beviel, had hij het toen maar uit moeten maken.
Maar na 13 jaar heeft hij dat nog niet gedaan Haha!

En idd het is een dure hobbie, maar de hobbie van mijn vriend is ook niet zo goedkoop, motorrijden

prompter

Berichten: 11095
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 13:36

Duur en tijdrovend ja (tijd: min. 3 uur per dag en dan hoef ik niet eens zelf te voeren en uit te mesten, geld: ik heb twee paarden volpension staan Scheve mond), maar oh wat is het de moeite waard Lachen!

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 14:05

rockey schreef:
ja paardrijden vind ik een erg dure sport, gelukkig betalen nu mijn ouders alles nog, maar later zal ik er toch echt wel zelf voor moeten gaan werken, maar dat wil ik ook, ik wil niet afhankelijk blijven van hun, een financiële steun is altijd handig, dat als het niet goed gaat, ik altijd hun nog heb, maar paardrijden is erg duur, als je al ziet wat de stalling per maand kosten, en dan nog de lessen door de week, en dan de wei, dat is dat is bij ons dan al zo'n 650 euro in de maand, en dan zit er dus nog geen hoefsmid, en dierenarts kosten bij, en als je dan ook nog eens de spullen erbij gaat rekenen, die je er voor nodig hebt, kom je toch op een heel bedrag uit.. Scheve mond



hihihihi, die 650 euro is al mijn halve netto maandsalaris!!! Dan moet je een goede baan krijgen wil je dat kunnen missen Knipoog En tegelijk ook nog voor je zelf kunnen zorgen (eigen huishouden e.d.)
Dan mag je in je handen knijpen met zulke ouders!!!
Mijn kosten liggen toch wel een stuk lager gelukkig... (maar wij gooien het geld op 1 hoop en dan krijg ik een deel stalgeld voor het paard en een deel zakgeld, net als dat mijn vriend een deel vaste lasten voor zijn autohobby krijgt en ook zakgeld)

Bij ons thuis was er vroeger nooit geld. Dus ook geen geld voor paarden, kleding en dure lessen. Ik werkte op stal voor mijn lessen en het rijden.
Alle stallen uitmesten met soms wel stront van een paar dagen (als ik geen tijd had om elke dag te komen) dat op een hoop was geschoven Scheve mond Door weer en wind. Met de hand water geven in emmers, alle paarden loslaten en als er tijd over was nog even rijden. In de weekenden lesgeven en buitenritten begeleiden.

Toen ik ouder werd redde ik dat niet meer met school en hield het op.

Met Andrew verzorgen had ik geen kosten, behalve later les. Omdat ik toen studeerde was dat al moeilijk genoeg om te betalen (10/12 gulden per half uur van meisje dat Z reed) En de grote opluchting kwam toen ik ging werken en nog steeds samenwoonde met mijn vriend. Als we niet alle twee werkten en de kosten konden delen zou ik niet zoveel kunnen lessen en de wedstrijden met bijkomende kosten kunnen betalen.
Geld is nu geen probleem, maar het gaat wel hard van mijn rekening af Knipoog

Het grootste probleem is nu het tekort aan tijd...
Altijd rennen, vliegen en draven. Van Moenira (in Houtigehage) naar Andrew, en als de vakantie straks voorbij is eerst werken, eten(koken) en de dagen proberen te verdelen tussen Andrew en Moenira, want alleen op mijn vrije dagen lukt het me om ze alle twee echt helemaal te doen.
Mijn vriend vind het niet geslaagd dat ik het zo druk heb, maar is opgelucht dat er nu in elk geval 1 paard minder is (Aranka is weg)
Ook ik trek het niet zo goed omdat mijn werk vrij intensief is. misschien toch nog maar een halve dag minder werken vanaf de kerstvakantie of zo... Tong uitsteken Haha!

Huishouden schiet er vaak bij in bij mij, vooral op de zaterdagen dat ik een wedstrijd heb. Daarom maar iets minder vaak op wedstrijd vanaf nu. (gaf een erg ontevreden vriendje Schijnheilig )
Ook plannen we samen bewust onze avondjes samen. Mijn vriend is ook vaak 's avonds weg om te klussen aan de auto's (eigen of van vrienden) dus we hadden eerst wel dat we het net verkeerd hadden gepland en hij thuis was als ik weg was en andersom Schijnheilig

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 14:26

Eigen paard ik zeker een dure en tijdrovende hobby. Zat er aan te denken om geen nieuw paard meer aan te schaffen als zorro weg gaat. Maar ben bang dat ik het zo ga missen het zorgen voor. Echt eigen paard is goud waard Haha!

AnitaB
Berichten: 73
Geregistreerd: 15-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 14:44

Eigen weilanden kosten erg veel extra tijd vooral, maar natuurlijk ook geld. Wij laten ons weiland een paar keer per jaar bloten (mestplekken wegmaaien e.d.) en dat kost al zo'n 100 euro per keer. Af en toe onkruidspuiten als het weer te erg wordt, kantjes onder afrastering glad houden, sloten schoonhouden (verplicht) enz. Volgens mij kan je het beste een vriendelijke boer zoeken die nog een oude varkensstal of i.d. heeft staan en de je voor een klein bedrag stalling en weidegang biedt. Ook moet je iemand zien te vinden die je helpt bijv. tijdens vakanties e.d. Alhoewel je vakantie er toch bij in zullen gaan schieten als je paarden hebt. Bij mij tenminste wel.

Nerwen

Berichten: 16039
Geregistreerd: 02-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 15:08

Het is een dure en tijdrovende hobby, dat zeker, maar je krijgt er veel voor terug wat betreft je paard.
Een sociaal leven heb ik ook bijna niet. Een middagje naar een vriendin gaat bijna niet omdat ik ook nog een paard heb wat verzorgd moet worden. Mijn vriend heeft geen problemen met paarden en dat ik zoveel weg ben. Hij besteedt ook veel tijd aan zijn hobby's, dus ja..
Duur is het zeker ook, al word ik gesponsord door mijn ouders, dus dat scheelt.
Ik zou de paarden absoluut niet kunnen missen

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 15:41

Tijdrovend? Duur?

Het is ook maar net wat je er zelf van maakt.
Elke hobby kost geld en tijd.

Ik heb mijn paarden bij een boer staan waarom:
1 Het is goed koop
2 Mijn paarden hebben geen luxe nodig
3 ik heb die luxe niet nodig dus geen anky dekjes en pikeur rijbroeken voor mij

Tijdrovend? Als ik een dag geen zin heb laat ik ze lekker staan, ze lopen de hele dag buiten dus wat is daar verkeerd aan.
Uitmesten doen we om de beurt en ik heb daarvan 1 dag in de week!

Iemand had het hier over 650 euro in de maand daar ben ik 3,5 maand voor onder de pannen incl hoefsmid en voer met een haflinger en een fjord.

Verder heb ik de laatste 3 jaar nogal wat tegenslagen gehad zowel prive als bij de paarden waardoor ik erg erg weinig plezier in had , ik heb daarom ook veel momenten gehad waarop ik echt wou stoppen. Maar helaas het zit te diep allemaal Haha!

rona
Berichten: 2902
Geregistreerd: 30-09-03
Woonplaats: sittard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 16:51

Het kost tijd en geld maar ik heb het er voor over.
En ik moet er zeker dingen voor laten maar dat liever dan geen paardje Haha!

Suusiej
Berichten: 2755
Geregistreerd: 14-05-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 17:16

Ik vind het idd duur en alles, daarom heb ik ook verzorgponys, en dat bevalt me meer dan prima!

Karamell

Berichten: 1299
Geregistreerd: 17-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 18:37

Mwa, wij hebben het geluk dat we in een landbouw streek wonen dus hooi is hier niet duur, soms zelfs gratis in ruil voor hun mest...
Traktors enzo om land te onderhouden hebben we niet nodig, met dank aan de lieve boeren die helpen...
Omdat onze merrie allergisch is, moeten we nu wel hooi bijkopen (ander hooi was zelfs na soppen nog te stoffig)maar we wonen in een paardenstreek, dus meeste dingen voor paarden zijn echt niet zo duur...
Alleen smid, ontwormspuiten en dierenarts...

Zo zijn paarden eigenlijk niet zo duur, toch niet duurder dan een kat/hond die van Whiskas/pedigree leeft hoor *LOL*
Maar wat je minder betaalt aan geld betaal je wel meer in tijd...

boemel

Berichten: 8405
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 21:02

Het is inderdaad duur en tijdrovend, maar ik zou niet zonder kunnen.
Ik ben er per maand echt ruim over de € 300,00 aan kwijt. En soms steekt dat best even. Dat geld zou ik ook kunnen sparen. Maar ja, wordt je daar nu gelukkiger van? Haha!

Ik hoef niets te laten qua geld, omdat we beiden een redelijk salaris hebben en verder geen kinderen of hoge hypotheek hebben.

Qua tijd vind ik het soms best wel moeilijk. Ik wil genoeg tijd kunnen besteden aan mijn paard, maar ook aan de huishouding, mijn werk, mijn vriend en aan kennissen/familie en vrienden.

Ik ben 1x per week minder gaan rijden en 1x per week gaan sporten met een goede vriendin. Verder is het vaak haasten en rennen.
Als ik eenmaal op stal ben, doe ik altijd wel rustig aan. Ik wil niet dat mijn paard de dupe wordt van mijn gehaast. Ik rijd nu 4x per week en soms als ik wat eerder uit het werk ben 5x. Verder komt mijn paard wel dagelijks buiten.

Ecudes

Berichten: 5228
Geregistreerd: 17-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 22:19

Ik betaal alles nog niet zelf, maar mijn ouders zijn inderdaad elke maand een aardig bedrag kwijt.
Toch hoeven de kosten echt niet hoog te zijn. Wij zijn nu op stal € 180,- per maand kwijt + mn lessen (ong € 10,- per maand) + wormenkuur. De smid is gratis.
Ok, als ik was gaan voetballen waren ze minder kwijt, maar vooruit, ik ben helemaal gelukkig.

Tijdrovend? Ja dat zeker!
Maar tijd heb je niet, tijd maak je.
Ik kom meestal rond 15.00-16.00 uit school, zie dan mn vriend tot een uur of 17.00, vervolgens eten en snel naar stal. Dan ben ik daar meestal wel 2 uur bezig, dus dan is het 20.00 als ik weer thuis ben. De rest van de tijd is om huiswerk te maken (ja, dat kan door slechte planning en een boktverslaving tot 01.00 duren) of te msn-en ofzo.

Pascha

Berichten: 4289
Geregistreerd: 20-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 22:23

Maar wat als je geen paard meer had? Wat moet je DAN al die tijd gaan doen..... Knipoog

nielsforever
Berichten: 719
Geregistreerd: 16-06-04
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 22:33

Ik heb mijn paard aan huis staan.We hebben{mijn man en ik}expres een huis in het noorden van het land gekocht speciaal voor de paarden.{toen had ik er nog twee}Ik ben met een paard zo'n beetje gemiddeld 250 euro per maand kwijd.Maar ik moet wel alles zelf doen.De bak bij houden,het weilandje,de omheining ed.Met die 250 euro heb ik het nog niet gehad over de trekker die ik nodig heb en de onkosten daarvan,en natuurlijk het materiaal voor de bak en de wei en de schuur en de stallen.Er komt echt heel veel bij kijken.Ook met vakantie's en als we eens willen blijven slapen bij familie,kan niet zomaar.
Maar ik vind het echt de moeite waard.Ik kan mijn scheetje echt niet meer missen.Ik hou van hem,echt wel!!En mijn man moet niet klagen.Die is vrachtwagenchauffeur,die is altijd van huis dus die heeft er geen last van.Maar als je het echt wil moet je er veel voor opgeven maar je krijgt het ook dubbel zo hard weer terug.

xxappiexx

Berichten: 5505
Geregistreerd: 19-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 22:46

Het is idd een dure hobby, vooral als je nog gewoon student bent en een paard hebt wat de oren van je kop vreet Haha! ik zit zo snel alweer op de bodem van de voerton dat ik af en toe echt denk dat er nog een paard mee eet..en de balen stro en hooi vliegen me ook om de oren..elke week een nieuwe vliegendeken is ook nix gekd dus daar ben ik maar mee gestopt... Clown en omdat t ook nog eens zo'n slungel is die het elk onbewaakt moment voor elkaar krijgt d'r hoofdtel aan flarden te scheuren (kieffer Verdrietig ) wat je dan weer kan laten maken ben je ook niet goedkoop uit... Scheve mond Maar goed ik heb het er echt voor over en kan beslist nooit meer zonder! OK dan!

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 23:00

eehum nou voor ons is het heel simpel, Gammon is geen hobby, die hoort gewoon bij het gezin, net als de rest van onze huisdieren. Lachen

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 23:03

RanouK schreef:
Een van de nadelen van een paard hebben is dat je geen tijd hebt voor vrienden. Ik kan bv. niet naar feestjes want ik moet vroeg uit mijn bed om 's morgens de paarden eten te gaan geven. Maar ik ben toch geen fuifbeest. Haha! En je hebt heel erg veel kosten, je kunt niet denken voor wat allemaal.


natuurlijk wel.... gewoon uit het feesten weg doorgaan naar je paard om te voeren en dan op bed Haha!

wyko

Berichten: 2044
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: Eerbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 23:13

Je kan het zo gek maken als je zelf wilt natuurlijk.
Ik moet wel zeggen dat het soms best tijdrovend is, maar dan heb je wel wat!
Ik kom zeker niet in de buurt van de 300 euro, ik heb een makkelijk paardje, heeft niet veel nodig, staat het gehele jaar buiten. Dus als ik een dagje niet kan, is het zo op te lossen met de boer waar hij staat.
In de zomermaanden als het lang licht is gaat er erg veel tijd in zitten, dan lekkere lange ritten maken, maar dan in de wintermaanden houd ik tijd over. Het is dan vroeg donker en als ik dan uit mijn werk kom, dan is het al donker, dus van rijden komt dan doordeweeks niet veel.
Verder vind mijn vriend het ook leuk, hij gaat zich er steeds meer in verdiepen en hij gaat ook vaak mee als we aangespannen gaan rijden, dus daar heb ik ook geen problemen mee.

Maar ik zou het zeker niet meer kunnen missen!

Marrepar

Berichten: 13162
Geregistreerd: 23-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 23:15

Het kost veel tijd.. mijn ouders betalen alles, behalve overbodige middeltjes en troep Knipoog

Ze staat aan huis, dus stallingskosten hebben we niet..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 23:22

Het kost wat, maar dan heb je ook wat Knipoog

Ik heb enkele maanden bewust gekozen om te verhuizen omdat ik 3 paarden heb. 2 daarvan staan nu nog in de opfok waar ze weinig kosten. Maar over 2 jaar moeten ze op stal en als ik er 3 op een pensionstal heb, dan word dat te gek. Laat ik zo zeggen.............dan kan ik gewoon echt niets meer doen Haha!
Wel staat in de planning er 1 te verkopen zodat ik 2 over houd. Dat vind ik echt zat.

Inmiddels ben ik qua wonen wel duurder uit, maar als ik de boel bij elkaar optel ben ik nog steeds minder kwijt dan dat ik vroeger was met een pensionstal. Voeren doe ik wel redeljk duur. Ze staan op zaagsel en dat is niet goedkoop. Maar ik ben stukken goedkoper uit dan vroeger.

Qua tijd: Tja ik doe het samen met de buren, dus ik kan gerust een weekendje weg. En zij net zo goed ook. We verdelen het werk, en dat gaat echt prima!

Gitta
Berichten: 1970
Geregistreerd: 01-10-01
Woonplaats: Zwijndrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 23:42

Hetzelfde heb ik ook weleens bedacht ik geef een flinke bak geld uit aan een hobby en mijn wederhelft niet plus idd de tijd die erin steekt.
Ben het ook snel vergeten ik had ook al een paard voordat hij me leerde kennen dus hij wist (of weet het in ieder geval nu Clown ) waar hij aan begon.
Verder geloof ik niet dat hij er blij mee is als ik mijn paardje weg zou doen denk dat hij geen leven meer heeft dus nee heb besloten dat ik het niet sneu vindt paarden horen bij mijn leven en dus ons leven dat weet en begrijpt hij.

gucci_girl
Berichten: 3925
Geregistreerd: 05-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 00:03

en dit is nou precies het onderwerp waar ik al 2 jaar over denk ofzo
ik mag en wil een eigen paard maar zou ik het redden met de tijd?
geldgebrek zou ik niet krijgen omdat me ouders dan meebetalen
als ik fulltime ga werken red ik het dan allemaal? ik wil een eigen paard.. ik wil me vrienden vaak genoeg blijven zien.. ik wil uitgaan en een vriend hebben.. zou het allemaal samen gaan? Dat spookt dus altijd door mijn hoofd.. maar is het niet zo dat je 2 uur op stal bent ofzo? rijden/mesten voeren hoef ik niet te doen waar ik me paard neer wil zetten.. als je het zo bekijkt heb je volgens mij best veel tijd over.. maarjah ik zal het wel mis hebben..

wyko

Berichten: 2044
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: Eerbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 00:09

als het donker is heb je genoeg tijd voor je vrienden.
Dan kan je toch niet rijden.

Sprintje

Berichten: 2144
Geregistreerd: 31-03-03
Woonplaats: Emst

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 00:23

Tijdrovend
duur
klagende partner

Ik heb ruim een jaar geleden wel twee dagen zonder paarden gezeten, toen heeft mijn vent me gesmeekt snel iets te gaan regelen Haha!
Hij werd helemaal gek van mijn ADHD ontwenningsverschijnselen zo na werktijd (ik verveelde me de pleurus Tong uitsteken ). Hij was dan gewend om rustig alleen thuis te zijn tot ik klaar was bij de paarden, en dat vindt hij stiekum wel lekker rustig Schijnheilig

Inmiddels vindt hij het allemaal wel steeds leuker worden, en heeft hij het soms zelfs over "ons"paard OK dan!

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-04 01:04

wyko schreef:
als het donker is heb je genoeg tijd voor je vrienden.
Dan kan je toch niet rijden.


Ja hoe doen jullie dat in de winter? Je kan m toch moeilijk de hele dag in zijn hokkie laten staan?