Hoeveel mag deze auto trekken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
irvyarabier

Berichten: 329
Geregistreerd: 13-08-03
Woonplaats: weesp

Hoeveel mag deze auto trekken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-04 10:16

wij hebben een mazda 626 wagonAfbeelding
<--- is niet precies dezlfde
hij weegt zelf 1195 en een 1.8 motor maar kan nergens vinden wat hij dan precies mag trekken

Morris

Berichten: 3445
Geregistreerd: 04-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 10:18

de RDW bellen, kunnen ze aan de hand van je kenteken het gewicht doorgeven

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 10:19

Staat op het kenteken............ iig niet meer dan 1000 kilo

Asciugamano
Berichten: 5849
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 10:21

gijsenkim schreef:
Staat op het kenteken............ iig niet meer dan 1000 kilo


Zou je denken? Wij hebben een golf die van zichzelf veel lichter is en toch 1200kg mag trekken. Ik zou het iig even opvragen. Bij oudere auto's kan het zijn dat het niet op het kenteken staat nl.

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 10:21


KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 10:25

Ik denk dat de golf wat zwaarder is...

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 10:32

Als er op de papieren niet staat hoeveel hij mag trekken, mag je er dus ook niets mee trekken. Als er een trekhaak onderzit, dan is hij er 'illegaal' door een klusser eronder gezet. Dus, ga je met deze auto wat trekken en je wordt aangehouden gaat het je dus flink wat geld kosten, en als je ook nog een ongeluk veroorzaakt of betrokken bent in een ongeval kan jij naar je centen fluiten, sterker nog, je mag er zelf voor dokken!! Helaas pindakaas, je mag met deze auto dus niets trekken.

ikke

Berichten: 37527
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 10:41

Eleonoor schreef:
Als er op de papieren niet staat hoeveel hij mag trekken, mag je er dus ook niets mee trekken. Als er een trekhaak onderzit, dan is hij er 'illegaal' door een klusser eronder gezet. Dus, ga je met deze auto wat trekken en je wordt aangehouden gaat het je dus flink wat geld kosten, en als je ook nog een ongeluk veroorzaakt of betrokken bent in een ongeval kan jij naar je centen fluiten, sterker nog, je mag er zelf voor dokken!! Helaas pindakaas, je mag met deze auto dus niets trekken.

Last van klokken en klepels? Bij vrachtwagens geldt tegenwoordig dat de trekhaak geregistreerd moet zijn. Bij auto's als bovengenoemd werd vaak geen inlegvel aangevraagd omdat het toen nog geld kostte om het kenteken te laten wijzigen en zonder registratie mag je gewoon 750kg trekken, daar is niks illegaals aan. Zo-wie-zo is het niet illegaal om zelf een trekhaak te monteren!

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 10:44

Ja dat klopt, echter, denk dat de vraag is of er een trailer erachter gehangen kan worden. En ja, vele hebben een trekhaak er zelf onder gehangen en dus niet het extra papiertje aangevraagd. Voor een vouwwagen of fietsenrek geen probleem, is een ander verhaal voor trailer trekken MET paard.

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 10:44

Eleonoor, dat hoeft niet zo te zijn hoor, van die "illegale" trekhaak. Mijn vorige auto had een trekhaak die er keurig door de dealer onder gezet was en ook bij de RDW was bekend dat de auto was voorzien van een trekhaak en konden me precies vertellen wat ik er mee mocht trekken, in de papieren stond alleen niets. Papiertjes opgestuurd naar de RDW, trekgewicht geregistreerd in de papieren en klaar is klara, niks illegaals aan.
In hoe verre het niet toegestaan is om meer dan 750 kg te trekken als het niet in je papieren staat weet ik niet. In mijn geval waren de gegevens wel gewoon bekend bij de RDW, lijkt mij dat dat zwaarder weegt dan de papieren, al heb ik het voor de zekerheid wel gewoon in orde laten maken, was toch gratis.

irvyarabier

Berichten: 329
Geregistreerd: 13-08-03
Woonplaats: weesp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-04 10:45

hmm bedankt allemaal mijn moeder heeft nu wel een paar keer een trailer van 550 kg getrokken met een fries erin en dat ging makkelijk maar wou eigenlijk weten of we geen 2 paards kunnen trekken met een pony van 1.28 en 1.53 dus eigenlijk zou ze die fries ook niet kunnen trekken Scheve mond Verward

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 10:47

nope de fries had niet getrokken mogen worden

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 10:48

Zelfs met die Fries erin is het gekkenwerk! Die 2-paards kan al helemaal niet, een beetje trailer weegt leeg al zeker 700 kg (als het niet meer is) en die 2 pony's samen zijn echt wel meer dan de 300 kg die je nog over houdt.

De auto zal het misschien best van z'n plek krijgen (of het veilig is laat ik even in het midden...), maar je bent als je te zwaar trekt niet verzekerd en dat kan heel vervelend uitpakken als er wat gebeurt!

vannie
Berichten: 362
Geregistreerd: 10-11-03
Woonplaats: aalmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 10:51

je moet ook naar het totaal laatvermogen kijken wat er in de trailer mag

stel je auto mag 1300 kg trekken
en de trailer heeft een totaal laatvermogen van 2000kg
de trailer zelf weegt 700 kg en je paard 500kg
nou dan is dat al zamen 1200 kg

dan zou ik er niet mee weg gaan want dat zou ik link vinden want dat is geen rijden.
je auto houd het dan allemaal maar net en in een nood geval ben je de klos dan gaat de trailer er met de auto vandoor
helaas zie je op wedstrijden vaak genoeg auto's de de trailer net aan mogen trekken
ik vind het gevaarlijk je weet nooit wat er onderweg allemaal kan gebeuren
ja recht toe recht aan dat lukt altijd wel ,
maar zo gauw je een keer een noodstop moet maken of moet uitwijken dan word het wel anders

bel het rdw hou je kenteken papieren van de auto en de trailer erbij en vraag het aan hun wat zij er van vinden of bel dan ook nog voor de zekerheid een trailerbedrijf op en vraag het daar dan weet je het zeker wat je mag doen en dan nog van iemand die er echt verstand van heeft

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 10:53

Ik vind het jammer dat er een hoop mensen zijn die zomaar even een trailer achter een auto hangen. Paard erin zetten en hoppa even van A naar B rijden.......... zonder bij de gevaren stil te staan......... Los van het feit of het wettelijk gezien mag is het verstandig om er even bij stil te staan wat de gevolgen zijn van een te lichte auto met een te zware niet stilstaande last. Op zich is een vaste belading die niet beweegt nog redelijk te doen, maar als jij met je lichte autotje over de grote weg 80 rijd en je paard verstapt dan wil je niet weten hoe groot de gevolgen kunnen zijn........... want jouw lichte autotje houd het dan echt niet meer!

irvyarabier

Berichten: 329
Geregistreerd: 13-08-03
Woonplaats: weesp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-04 10:55

oke maar nou nog iets we werden ook aangehouden door politie en die ging alles onderzoeken enz... en toen zeiden ze er niks van alleen dat het allemaal klopte

vannie
Berichten: 362
Geregistreerd: 10-11-03
Woonplaats: aalmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 10:56

ja die kunnen ook niet alles weten

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 10:59

De politie heeft geen verstand van paarden, die hebben geen idee van het gewicht van zo'n dier en de impact ervan op je auto.
Dat het op papier blijkbaar allemaal mag is prettig, dat scheelt weer een boete, maar dat betekent nog niet automatisch dat het veilig is....
En reken maar dat de verzekering WEL weet wat het allemaal echt weegt en het tot op de bodem uit zoekt....

irvyarabier

Berichten: 329
Geregistreerd: 13-08-03
Woonplaats: weesp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-04 11:00

oke dat word dus voortaan een auto huren:-s

Asciugamano
Berichten: 5849
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 11:01

irvyarabier schreef:
oke maar nou nog iets we werden ook aangehouden door politie en die ging alles onderzoeken enz... en toen zeiden ze er niks van alleen dat het allemaal klopte


En was de trailer toen leeg, stond er 1 paard/pony in of meer?
Btw G&K, de golf weegt 1000kg.

Trouwens, die auto mag 1000kg trekken, die trailer weegt 550kg. Hoe zwaar is een gemidelde Fries? misschien kan het (theoretisch) net.
Of het verstandig is is een ander verhaal.
Laatst bijgewerkt door Asciugamano op 10-08-04 11:09, in het totaal 1 keer bewerkt

MadDonna

Berichten: 79
Geregistreerd: 26-07-04
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 11:03

irvyarabier schreef:
wij hebben een mazda 626 wagon[image]
<--- is niet precies dezlfde
hij weegt zelf 1195 en een 1.8 motor maar kan nergens vinden wat hij dan precies mag trekken


Hij mag 1000 kg trekken, geremd. Dus met een aanlooprem op de aanhanger en 550 kg ongeremd.

Hier mag je dus nooit een trailer mee trekken. Zoals al eerder gezegd wordt er altijd uitgegaan van een volle trailer.

Gouden regel (mijn regel dan)

1500 kg - 1 paards trailer
1750 kg - 1.5 paards trailer
2000 kg - 2 paards trailer

En dan zijn er nog grote verschillen, de LandRover Freelander met benzinemotor, van een kennis van ons die krijgt een volgeladen 2 paardstrailer nauwelijks van zijn plaats terwijl onze Nissan X-Trail dat met gemak kan (diesel motor)

In het algemeen kan vrijwel elke moderne auto-motor veel meer trekken dan geschreven in het kenteken, maar een auto moet gewoon zwaarder zijn dan een volle trailer, dit om te voorkomen dat een trailer de auto wil inhalen.

Marco

irvyarabier

Berichten: 329
Geregistreerd: 13-08-03
Woonplaats: weesp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-04 11:03

er stond 1 paardje in van 1.50

MadDonna

Berichten: 79
Geregistreerd: 26-07-04
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 11:05

irvyarabier schreef:
er stond 1 paardje in van 1.50


Als er 2 paarden in kunnen van 2 meter, dan gaan ze daar vanuit bij de berekening.

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 11:08

Goede regel Marco voor de 1 en 1,5 paards trailer. Echter, voor de twee paard zal ik het toch laten verhogen tot 2200 kg. Veel nieuwe trailers wegen zelf al zo'n slordig 900 tot 1000 kilogram, en dan nog twee paarden op van 600 kg en dan niet de zadelkamer volhangen..... kom je al snel op 2200 kg. Vervelende is hierbij dat de trailermakers dit ook over het hoofd zien. Ik heb dure trailer gezien met papieren waardoor er met een luxe 2-prds trailer eigenlijk maar een paard geladen mag worden , of twee ponies. Vele hebben uiteindelijk maar een laadvermogen van 800 tot 1000 kilogram, en dat lukt dus niet met twee paarden!!! Heeft iemand dat wel ooit gezien???

Er is nog zoveel onduidelijkheid in de trailer wereld, wie mag wat en hoeveel trekken? Papieren zijn onduidelijk, advies van zowel politie, RDW, verzekeringen en trailerverkopers spreken elkaar vaak tegen. Zorg er dus altijd voor dat je aan de 'safe' side zit, het gaat tenslotte ook om de veiligheid van het paard wat je aan het vervoeren bent!!

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 11:08

sflj schreef:
Btw G&K, de golf weegt 1000kg.


en daar trek jij gewoon een paard mee?????????

hmmmmm had jou verstandiger ingeschat Bloos! Clown