Nat hooi -> minder voedingswaarde?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
carola

Berichten: 8686
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Nat hooi -> minder voedingswaarde?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-02 16:20

Wegens ziekte van Snoop moeten mijn beide paarden nu nat hooi (dat is makkelijker als de een droog geven, en de ander nat). Het hooi moet minimaal 8 uur weken. Maar verminderd de voedingswaarde dan niet heel erg? Moet ik daarom ook meer hooi gaan voeren, of niet?

Natuurlijk krijgen ze naast het hooi ook nog brokken en musli.

Mikey
Berichten: 1090
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Goor/Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-02 16:26

Ik dacht dat dan alleen het stof uit het hooi ging en de voedingswaarde hetzelfde bleef, maar zeker weten doe ik het niet.

carola

Berichten: 8686
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-02 16:34

Dat dacht ik zelf ook, maar ook ik weet het niet zeker meer. Volgens mij heb ik namelijk ooit ergens gehoord dat de voedingswaarde zal verminderen.

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-02 16:41

Volgens mij verminderd de voedingswaarde idd na zo'n lange tijd weken. Als voorbeeld kan je natuurlijk het kopje thee nemen. Wij hebben ook 2 paarden die geen droog hooi meer krijgen (is op dit moment als voorzorg). Wij weken het 5 a 10 minuten, op het moment dat ze ziek waren werd het 15 minuten geweekt. Vraaag het eens na bij de DA, die zal het wel precies kunnen zeggen.

Rena
Berichten: 203
Geregistreerd: 12-02-01
Woonplaats: loosdrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-02 20:20

Hoi. Ik voer mijn paard ook nat hooi. Dit i.v.m. stofallergie. Ik doe het de ene dag in het water zetten en de volgende voer ik het dan. Mijn paard krijgt net zoveel hooi als ze op eet. En ze is er niet magerder of minder goed uit gaan zien. Ik denk als je gewoon goed voer naast het hooi geeft dat dit zorgt dat ze toch al hun vitamines en zo binnen krijgen. Ze zeggen inderdaad dat de voedingsstoffen uit het hooi gaan. Mij dierenarts raadt ook aan om het hooi 's morgens nat te maken voor 's avonds. Succes

Maaike

Berichten: 11864
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-02 20:32

een paard van mn werk kreeg ook nat hooi ivm gevoelige luchtwegen. 's morgens nat maken en laten weken tot einde van de middag deden wij altijd. het lijkt mij wel dat de voedingswaarde wat vermindert, maar zeker weten doe ik het niet hoor

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-02 20:34

Mijn theorie weet je inmiddels.

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-02 22:53

en wat is die Margreet? Want ik weet hem nog niet Haha!

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-02 08:44

De voedingswaarde halen ze voornamelijk uit eiwitten. Die zijn niet/slecht oplosbaar in water dus het zal denk ik wel meevallen met dat verminderen in voedingswaarde.
Aan de andere kant wordt nat hooi weker, makkelijker te kauwen en misschien ook wel weer makkelijker te verteren waardoor ze er weer meer uit halen.
Dus netto zal het denk ik niet of nauwelijks uitmaken.
(maar dat is dus mijn theorie he, gebaseerd op mijn logica en beperkte kennis, misschien klopt het wel van geen kanten!)