mijn pony is zo gespannen wat kan ik eraan doen??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
diana
Berichten: 2205
Geregistreerd: 21-09-01

mijn pony is zo gespannen wat kan ik eraan doen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-02 12:08

de laatste tijd is hij zo raar aan het doen he,
hij is onzettend gespannen terwijl hij dat in het begin dat ik hem had niet was(heb hem nu een half jaar)
toen kon je alles met hem doen,dat was ook leuk om te doen.
maar nu vorige week een ongeluk gehad,een behoorlijke,heb nog steeds last van m,n nek.
omdat hij er in een bokigge rengallop er vandoor ging.
in de bak heel kijkerig heel gespannen,en schrikt overal van.
zelfs met poetsen als hij een geluidje hoort spring hij boven op m,n tenen Boos!

als ik van stap in draf wil,voel ik hem al laden om te gaan bokken enz,terwijl hij daarvaoor al is gelongeert.
ik weet niet wat het is maar ik vind het zo niet meer leuk.
wat kan ik eraan doen,het vertrouwen gaat weg Huilen

araber

Berichten: 2054
Geregistreerd: 09-11-01
Woonplaats: ergens op deze wereld!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-02 12:15

ik zelf heb ook een heel erg nervouse pony, maar ik zou zeggen blijf rustig laat je angst niet merken, en doe rustig met je bewegingen en hulpen. Blijf in 1 tempo rijden, en doe gewoon makkelijke oefeningen totdat die het vertouwen terug hebt kunnen winnen. Ook help het misschien om eens in de stal te zitten met eten ofzo, zodat die weer aan je gezeldschap went ( terwijl die aan het eten is) Zo dat hij merkt dat je niets doet en je weer begint te bertrouwen. Het zal je veel gedult kosten en vooral niet boos worden, maar rustig blijven anders lukt het nooit.
En misschien moet je onder het poetsen is z'n massahandschoen proberen zodat die zich gaat ontspannen.
veel succes

diana
Berichten: 2205
Geregistreerd: 21-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-02 12:19

ja dat doe ik ,ik blijf rustig.
maar als ik ook normale oefeningen doe gaat hij bokken of steigeren/
de vorige eigenarese heeft mij vertelt dat hij vroeger is mishandelt mischien heeft dat ermee te maken.

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-02 13:28

Tijdens jullie ongelukje heeft het zelfvertrouwen van deze pony duidelijk een klap gehad...dat moet je tijd gunnen...
Vraag de eerste tijd geen moeilijk dingen van je pony, zoek geen dingen op waar het van kan schrikken. Doe erg rustig aan tijdens buitenritten en geef de pony regelmaat in zijn dag.

Geef hem weer het vertrouwen in jouw, dat als jij er bent dat alles wel goed komt. en ga niet op hem rijden wannneer je zelf stijf bent of ergens een pijntje hebt, want onbewust zal dat zeker invloed hebben op de manier waarop jij in het zadel zit, ook daar kan zo'n pony dan onzeker van worden....

diana
Berichten: 2205
Geregistreerd: 21-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-02 13:38

maar dat ongeluk is daardoor gebeurt,omdat hij zo gespannen is ,snap je??
maar bedankt voor de tips. Knipoog

Jet

Berichten: 11997
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-02 00:43

Kan het niet er in zitten dat het naar het voorjaar loopt? Sommige pony's en paarden hebben daar erg veel last van, die worden rond deze tijd erg vervelend. Als je een mogelijkheid hebt om hem een paar uur per dag los te gooien, eventueel met anderen, wordt het misschien beter. Ook zou het natuurlijk aan zijn rug of tanden kunnen liggen, dat kan een goede paardendierenarts voor je bekijken. In elk geval snap ik best dat je er zo bang van wordt, wat ik met mijn eerste paard wel deed, was om deze tijd van het jaar een martingaal om. Je hebt iets meer te vertellen dan zonder en je hebt wat houvast aan die riem om zijn nek. Mij hielp dat echt, en ik wist na een paar jaar ook precies wanneer ze begon te klooien en wanneer het weer over was ( als ze weer een paar keer in de wei was geweest in het voorjaar). Veel succes in elk geval!