Wacht ik te lang?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Babsiej

Berichten: 6236
Geregistreerd: 23-09-02
Woonplaats: Aan het eind van de wereld

Wacht ik te lang?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-04 23:01

Hoi!

Ik heb een haflinger van nu 2 jaar en 4 maanden... Hij staat nu lekker in een groep dag en nacht op het land, en dat wil ik eigenlijk nog even zo houden, ik haal hem wel af en toe eruit voor te poetsen, en laatst voor het eerst heel laag laten springen wat ie erg leuk vind maar verder niks. Nu hoor ik van alle kanten dat ik al kan beginnen met longeren, en dan met 2,5 erop... ik zelf had meer gedacht met 3 jaar longeren, en met 3,5 erop... Wat denken jullie?

Groetjes Barbara

DiantaM
Berichten: 11274
Geregistreerd: 10-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-04 23:02

LEKKER LANG WACHTEN!! Totdat hij lekker uitgegroeid is, en op zijn derde rustig beginnen met longeren>het kan wel eerder, maar zo is het beter voor het paard

Effy

Berichten: 1280
Geregistreerd: 05-05-04
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-04 23:04

Gewoon bij je eigen idee blijven! Je hebt geen haast en waarom zou je?

Kwanyin
Berichten: 18995
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-04 23:07

wat jij denkt. Beter wat later op een paard dan te vroeg. Als een paard 2.5 is, is hij nog volop in de groei, bij 3.5 zijn de meeste sterk genoeg om een ruiter te dragen. Laat je paard nog wat ravotten op de wei en dan heb je daarna nog meer dan 20 jaar als je geluk hebt plezier van hem Knipoog

isioma

Berichten: 1052
Geregistreerd: 27-07-03
Woonplaats: het diepe zuiden van Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-04 23:08

heel goed
de botten zijn nog hol op die leeftijd, ook al is het paard groot, het is nog niet sterk
beetje tutelen ermee, af en toe iets doen en verder wachten !!

qt_shetties

Berichten: 3385
Geregistreerd: 10-07-04
Woonplaats: Kudelstaart

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-04 23:20

Je paardje is op 5 jarige leeftijd volvassen en dus ook volledig uitgegroeid. Kris heb ik op 6 jarige leeftijd in gereden. En dat is super, ook beter voor je pony. Hij zal langer mee gaan, veel minder kans op zo'n lelijke doorgezakte rug en er zijn nog veel meer redenen waarom je zou wachten. 2,5 jaar om er dan al op te gaan is dus echt veel te vroeg!!!
Ik heb nu ook een twenter, die ben ik wel rustig aan, aan het longeren. Maar dat is 1x per week en dan rustig stappen. Gewoon dat ze toch wat beweging krijgt. Een paard waar je vroeg mee gaat werken, wordt ook vroeg oud. Ijslanders worden met 5 jaar ingereden en staan er om bekent dat ze lang leven!

KozieZ

Berichten: 7756
Geregistreerd: 11-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-04 23:23

Inderdaad, zoals de rest ook al zegt: je eigen plan volgen 3,5 is jong genoeg om erop te kruipen. Je kunt daarna nog lang genoeg rijden, dus lekker op de wei laten!

Babsiej

Berichten: 6236
Geregistreerd: 23-09-02
Woonplaats: Aan het eind van de wereld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-04 00:12

haha dat zijn snel heel veel antwoorden :d maar ik wil dus als ie 3,5 is echt langzaam gaan beginnen.....

sammetje

Berichten: 1654
Geregistreerd: 09-12-03
Woonplaats: nootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-04 00:26

Ik heb ook een haflinger. Zij is nu 3 jaar en 3 maanden. Ik heb er nu 3 keer op gezeten. We zijn het nu rustig aan het opbouwen zal maar zeggen. Ik ben met 3 jaar begonnen met longeren. Ik merkte gewoon aan mijn paard dat ze toe was aan iets nieuws. Dat longeren en ander grondwerk had ze wel even gezien. We doen het wel heel rustig aan, ik kruip nu 2x per week op haar rug, waarvan met 1 x les.

Kijk naar je eigen paard, maar ga er niet op voordat ie 3 is, maar ik zie dat je dat ook niet van plan bent! Tong uitsteken

Caira
Berichten: 26061
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-04 07:46

hihi zoals ik al eerder zei: let gewoon niet op de mensen die dat zeggen! Het is jouw paard!!!

Balte

Berichten: 3550
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: provincie Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-04 08:53

Ik had hetzelfde idee en nam mijn toen dik 2.5 jarige merrie mee om stilaan te laten beleren. Toen ik ze de eerste keer in de longeercirkel zag, vond ik ze nog een echte baby. Wel groot maar nog zo smal!
Dus niet meer luisteren naar andere mensen en de merrie weer op de weide gezet. In maart van dit jaar werd ze drie en ja hoor, ze begon helemaal uit te zetten en paard te worden. Ik dus blij dat ik gewacht had.
Daarna ondervond je ook dat ze mentaal klaar was voor een nieuwe uitdaging.
Ze staat nu sinds twee weken op een manege hier vlakbij en we zijn rustig begonnen. Weeral tegen de stroom in geroeid want iedereen is maar bezig: zadel erop en hoofdstel eraan, goed moe maken en er direct op, je mag ze niet te sterk laten worden.
Maar wij doen lekker onze eigen zin en bouwen rustig op. Eergisteren gingen we aan de slag met leunen op de beugels en het zadel laten bewegen. Dat ging zo vlot dat ik er even later gewoon opzat. Mijn merrie heeft nog op niks angstig gereageerd en is super braaf, dus wij houden onze langzame aanpak gewoon rustig vol en tegen dat we goed en wel aan het werk zijn is ze 3.5. Als alles dan goed aangeleerd is en ze kan los (dus van de longe) in de bak lopen met ruiter in stap, draf en galop dan gaat ze weer voor enkele maanden de weide op om alles te laten bezinken.

qt_shetties

Berichten: 3385
Geregistreerd: 10-07-04
Woonplaats: Kudelstaart

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-04 23:51

Irish lady, met jou ben ik het totaal niet eens! Als iemand geen verstand heeft van paarden en dan een twenter koopt en daar lekkere bosritten mee gaat rijden, dan is dat toch super fout????? Als je echt van je paardje houd, dan denk je toch eerst aan de gezondheid van je paardje en niet aan je eigen pleziertje?

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-04 08:00

2,5 en 3 jaar erop kan wel, maar dan moeten ze wel een (lange) rustperiode er tussen hebben. Wij beleren met 3 jaar en rijden ongeveer een paar weken door tot ze alles goed kennen en dan terug in de weide met soort- en leeftijdsgenootjes. Als ze 4/5 jaar zijn mogen gaan ze weer aan de slag!

Caira
Berichten: 26061
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-04 10:30

qt_shetties schreef:
Irish lady, met jou ben ik het totaal niet eens! Als iemand geen verstand heeft van paarden en dan een twenter koopt en daar lekkere bosritten mee gaat rijden, dan is dat toch super fout????? Als je echt van je paardje houd, dan denk je toch eerst aan de gezondheid van je paardje en niet aan je eigen pleziertje?



uh ja en dat is ook precies wat ik al eerder tegen haar gezegd heb! Dus dat ze niet moet luisteren naar de mensen die zeggen dat ze nu al moet beginnen! Als je niet snapt hoe ik iets bedoel, vraag het dan, maar begin niet meteen op me in te hakken!

Martie

Berichten: 2392
Geregistreerd: 17-06-04
Woonplaats: Zuid-oost Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-04 11:57

Inderdaad, lekker kalm aandoen en je pony niet forceren.
Je kan best longeren als jullie dat leuk vinden, je pony wordt er soepel en gehoorzaam van en hij krijgt vast een beetje conditie. Enkele balkjes draven als hij wat ouder is vinden ze ook vaak leuk. Veel overgangen maken hem goed aan de stemhulpen wat bij het inrijden weer heel handig is. Zelf heb ik mijn pony ingereden (dus vanaf eerste zadelmak maken) toen hij ruim 3,5 was (dus vierjarig). Het eerste half jaar heb ik niet doorgezeten in draf en pas na een aantal maanden begon in met korte galopstukjes toen ik voelde dat hij goed in balans en ontspannen was. Het eerste jaar heb ik ook niet gesprongen en voordat ik daarmee begon eerst heel veel balken gedraafd voor zijn evenwicht. Veele mensen vonden dit overdreven maar ik heb er nooit spijt van gehad. Ik weet natuurlijk niet zeker wat de directe relatie is geweest maar zijn rug en benen zijn heel lang goed en sterk gebleven.

_Margarita_

Berichten: 2332
Geregistreerd: 02-06-04
Woonplaats: Opperdoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-04 14:37

blijf lekker bij je idee!!
op deze manier heeft je paardje lekker de tijd om jong te zijn, en zo'n half jaar kan veel uit maken wat betreft zijn spieren, hij word er alleen maar sterker, waar je later in de jaren veel profeit van kunt hebben!

Georgette

Berichten: 11632
Geregistreerd: 20-03-03
Woonplaats: Hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-04 14:39

Trek je niets van anderen aan! Ten eerste is het jou paard en niet die van hun! In mijn ogen is het ook beter als je met wat licht longeerwerk begint op zijn derde jaar.

ikke

Berichten: 37539
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-04 14:52

Je kunt hem al wel in opleiding nemen in het hand- en grondwerk. Gewoon een paar keer per week korte tijd met hem "werken" vijf minuten per keer of zo.
Mijn Welsh-Cob is nu ook 2,5 en die krijgt nu zijn opleiding in dingen-niet-eng-vinden, netjes meelopen aan de hand en meer van dat soort zinvolle zaken. Deze herfst wil ik hem dingen-op-rug-mak hebben, zodat hij mijn slaapzak kan dragen als we op wandeltrektocht gaan, in de winter.
Voordeel als je nu rustig aan begint en alles stap-voor-stap opbouwd, dat je je paard helemaal niet meer in hoeft te rijden als hij 4 is, je stapt dan op en rijdt weg, min-of-meer *LOL* het vormt een volgende stap in maffe-dingen-doen-mijn-baas-is-immers-knettergek. Hulp van een ervaren, braaf paard, waar hij de kunst van kan afkijken werkt heel goed.

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-04 14:59

Haflingers zijn juist laat volwassen, ik vind jou tijdschema niets langzaam hoor! Hij ziet er misschien al best volwassen uit maar de echte groei is van binnen, en het skelet en de pezen zijn nog *lang* niet klaar met groeien.

Wat Ikke beschrijft kan je wel doen, zolang je het maar een beetje speels houd.

Revanches

Berichten: 25680
Geregistreerd: 18-06-03
Woonplaats: *Ergens in de Achterhoek!!!!*

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-04 15:43

Tulandro schreef:
LEKKER LANG WACHTEN!! Totdat hij lekker uitgegroeid is, en op zijn derde rustig beginnen met longeren>het kan wel eerder, maar zo is het beter voor het paard

Ben ik het helemaal mee eens!!geef je haf de tijd!!!!dan heb je er strax aleen maar meer plezier van!!! haastige spoed is zelden goed Tong uitsteken duzz gebruik je geduld!!

Je bent opsich al heel goed bezig door te poetsen en te verzorgen!!! OK dan!

succes!!

joske_vuran

Berichten: 947
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Horst

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-04 15:54

Kijk naar de bouw van je paard. Op 2,5 jarige leeftijd is hij echt nog niet volwassen. Je kunt met 3 jaar beginnen, maar als je je paard dan nog niet genoeg volgroeit vind zou ik nog gewoon even wachten. zo heb je er later veel meer plezier van! Haha!