Paard kopen..maar in dat opzicht weinig ervaring!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
babylonagirl
Berichten: 12
Geregistreerd: 05-08-04

Paard kopen..maar in dat opzicht weinig ervaring!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-04 17:34

Na er heel lang over nagedacht te hebben en alles afgewogen te hebben, heb ik toch besloten een paard te gaan kopen.

Alleen moet ik eerlijk zeggen, over dingen als voeding, goede stalling en dingen weet ik heel weinig af. Ik kan gewoon normaal rijden, een paard onder de hand houden, maar ben niet iemand die speciale dingetjes kan ofzo! Heb in totaal een jaar ofzo gelest!

Wat raden jullie me aan te doen? Boeken te lezen? Iemand die er wel veel verstand van heeft, te vragen me in het begin te helpen? Hoe hebben jullie al de dingen geleerd die erbij komen als je een paard hebt of er 1 verzorgt?

Heel erg bedankt voor de reacties alvast!

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-04 17:38

Zowizo een goed instructeur zoeken.......... zo iemand kan je ook helpen met dingen in de omgang.

Daarnaast koop een wat ouder doorgewinterd paard die jou je fouten kan vergeven, die wat geduldiger is als jij wat onhandig ben.

En inderdaad kan je wat boeken lezen over verzorging en die dingen eruit halen die op jou van toepassing zijn.

Maar een goede instructeur en een leuke pensionstal (waar men je wil helpen als het even niet lukt) zijn hele belangrijke dingen

veel succes met het vinden van een juist paard voor jou OK dan!

expresso
Berichten: 206
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: den helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-04 18:43

ik heb ook pas een paard gekocht, heb vroeger veel gereden ook wedstrijden enzo maar das echt al jaren geleden, dus ook veel vergeten. toch wilde ik mijn droom doorzetten en heb er nou ook een.
net als wat jij verteld ken ik alles goed met het paard maar zijn er veel dingen die ik nog moet leren. ik heb hem bij een goed pension staan waar men altijd voor me klaar staat. dus ik zou zeggen meis je red t best wel met de hulp om je heen.
groetjes

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-04 18:54

Ik ben er ook jaren uit geweest toen ik mijn paard kocht.

Maar gelukkig kwam ik op een stal terecht waar veel behulpzame mensen stonden, ik keek goed om me heen wie en wat deed en vooral hoe.
Boeken gelezen en internet afgespeurt en natuurlijk lid geworden van Bokt.

Toen het tijd werd voor het rijgedeelte heb ik er een instructrice bij gehaald en ach we hebben het gered Knipoog

Ylana

Berichten: 7900
Geregistreerd: 09-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-04 19:05

Maar wat als je er een tijdje uit geweest bent en je neemt een paard aan huis? Wat dan?
Maar eerlijk, zo moeilijk kan het toch niet zijn, of ben ik nou heel näief?

carola

Berichten: 8687
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-04 19:15

Ylana schreef:
Maar wat als je er een tijdje uit geweest bent en je neemt een paard aan huis? Wat dan?
Maar eerlijk, zo moeilijk kan het toch niet zijn, of ben ik nou heel näief?


Zo moeilijk kan het wel zijn. Wat als jou paard net wat anders is als in de 'boekjes'? Wat bij het (herkennen van) ziekten??? Er zijn zo veel kleine dingetjes die zo makkelijk zijn, maar niet in boeken staan. Dat is veel fijner om gewoon van anderen te horen. Zoals uitmesten. Heel simpel klinkt het, maar hoe doe je het nou het beste? Hoe gebruik je het minste strooisel, en wordt de stal het schoonste? En wat voor strooisel? Wat voor voer? Er zijn 10tallen soorten, en een goed voerschema is heel erg belangrijk voor je paard.
Ik heb nu zo'n 10 jaar een paard aan huis, na een jaar of 7 / 8 paardenervaring als manegemiepje / verzorgstertje. Nou... Soms wou ik echt dat ik op een pensionstal stond. Vooral in het begin, nu weet ik alles wel.
En bij een paard aan huis kan je nooit eens een dagje 'zomaar' weg. Altijd moet er verzorging zijn voor je paard.

Een jaar rijervaring is errug weinig (daar kom je nog wel achter Knipoog ), dus mijn tips:
- eerste jaar pensionstal
- min. 1 x per week les van een GOEDE (lees: niet goedkope) instructeur
- paard van minimaal een jaar of 10, met veel (wedstrijd)ervaring, met een rustig karakter en die ook in het bos / buiten rustig is.
- overschat jezelf vooral niet, en geef ook aan dat je echt een kalm paard nodig hebt. Misschien rij je nu wel op de 'wildste' manegepaarden, maar een eigen paard is toch altijd heeeeeeel anders. Een eigen paard krijgt veel minder beweging, en heeft dus heel wat energie over. Ook is het toch vaak een ander 'type' paard.

Heel veel succes in ieder geval, en altijd, in geval van twijfel, niet schromen om iemand anders te raadplegen!

Ineke2

Berichten: 33118
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-04 19:19

Ylana schreef:
Maar wat als je er een tijdje uit geweest bent en je neemt een paard aan huis? Wat dan?
Maar eerlijk, zo moeilijk kan het toch niet zijn, of ben ik nou heel näief?

Je bent heel naïef als je dat denkt
Mijn eerste pony was er 1 van nog geen 2 jaar oud. Heel fout eigenlijk, ik had maar een paar jaar manege ervaring en wel verzorgpony's gehad (o.a. ook een veulen mee helpen opvoeden en beleren e.d.) dus ik dacht dat het wel zou lukken...

Nou als er iets is wat me zwaar is gevallen, is dat het wel! Ik heb hem overigens nog steeds en ben nu bezig hem in te rijden/beleren met hulp van een instructrice...Gelukkig heeft hij wel een erg goed karakter, een dondersteen, maar wel eerlijk Lachen
Hij is wel meer dan een jaar weggeweest naar de opfok, in die tussentijd heb ik nog een pony gekocht. Een oude leerpony die veel gedaan had in de dressuursport. 1 waar ik veel van leren kon en nog steeds kan

Als je er een tijd uit bent geweest raad ik je aan om eerst een tijdje een bijrijd paard te zoeken. Dan kom je in contact met mensen in de buurt (kun je om hulp vragen eventueel) en waarschijnlijk een instructrice of iig mensen die weten waar je een goede kunt vinden.

babylonagirl
Berichten: 12
Geregistreerd: 05-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-04 19:49

Okay dank jullie wel! Ik zit wel met het punt dat een pensionstal vaak gewoon een stuk duurder is, vooral hier in de randstad! Maar ik wil idd wel zorgen dat er altijd iemand in de buurt is, als het misgaat. Vooral voor het paard.

En les? Ik vraag me altijd echt af of dat nodig is! Ik bedoel ik kan gewoon rijden en hem houden enzo, is het dan echt nodig nog te lessen? Ik heb niet echt behoefte aan dressuur enzo! Ben gewoon gek op rustig buiten te rijden, lekker in de natuur!!

En een mak paardje was ik wel van plan;) Vooral omdat dit mn eerste is! Nou hartstikke bedankt:)

Ineke2

Berichten: 33118
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-04 19:57

babylonagirl schreef:
En les? Ik vraag me altijd echt af of dat nodig is! Ik bedoel ik kan gewoon rijden en hem houden enzo, is het dan echt nodig nog te lessen? Ik heb niet echt behoefte aan dressuur enzo! Ben gewoon gek op rustig buiten te rijden, lekker in de natuur!!

Tuurlijk heb je wel les nodig! Fouten sluipen er zo in hoor, terwijl je dat zelf dan niet eens in de gaten hebt. (ja als het te laat is)

Zelfs Anky heeft nog les....

En dressuurmatig rijden hoeft echt niet op topniveau hoor, maar iedereen heeft dressuur nodig. Hem op de goede manier laten halhouden bijvb is al een dressuurmatige oefening...en stel dat het paard straks denkt: "hey dat is leuk in het bos vrrrroem, lekker hard en ik luister niet meer"...daar zit je dan... een instructrice kan dus ook dit soort problemen oplossen en eventueel voorkomen, omdat ze je fouten ziet.

Bovendien kan een goede instructrice vaak al problemen oplossen voordat ze er zijn (eh staat er een beetje raar, maar iig bedoel ik voorkomen is beter dan genezen, zoiets Knipoog )
Laatst bijgewerkt door Ineke2 op 06-08-04 20:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Alet

Berichten: 5512
Geregistreerd: 05-08-03
Woonplaats: Yde

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-04 20:00

Haha, sorry, ik moet even lachen om je opmerking over les nemen Haha!
Ik rijd al vanaf mn 8e en neem nog steeds les! Je eigen paard is anders dan een manegepaard en er sluipen altijd foutjes in je rijtechniek...
Het rijdt een stuk prettiger als je dmv les je paard echt door krijgt!
En btw, goede les hoeft echt niet duur te zijn! Ik krijg priveles met Sikiley en echt goed les ook, ze heeft alleen geen diploma's wat ook de prijs drukt. Ze kan mij alles duidelijk uitleggen en ziet meteen waar de fout ligt; dikke prima en goed te betalen!

Ylana

Berichten: 7900
Geregistreerd: 09-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-04 20:20

Ik heb al ruim 14 jaar rij ervaring!
Heb 3 verzorgpony's en 2 verzorgpaarden gehad. En 1 eigen paard.
Ik ben van plan om straks in ieder geval 2 keer per week een prive instructrice te nemen.
Bij twijfel over ziekte word direct de dierenarts gebeld (doe ik nu al bij mijn honden, ik ben liever voorzichtig dan spijt later.)
Over het gebruik van stro dat moet je gewoon leren. (Naar geld hoef ik niet te kijken. Klinkt arrogant, niet zo bedoeld)
Het voer schema neem ik gewoon over van de opfokstal waar ik ze vandaan haal. Ook welk merk voer enz.
Ik heb ong een drie kwart jaar geleden nog een eigen paard gehad (die ik door omstandigheden heb moeten verkopen) dus ik ben er ook weer niet zo lang uit.
En...wanneer ik iets echt moet weten vraag ik het toch ook aan bokt! Haha!

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-04 21:58

Les zou ik zeker blijven volgen, je rijdt een jaar op een manege en dat is toch heel wat anders dan op een eigen paard rijden.
Hoe braaf het dier ook is.

Daarbij zoals gezegt sluipen de fouten er snel in, en de basis bij houden vind ik iig erg belangrijk.
Een instructrice die bij je wensen past is zo gevonden, en zeker niet iets waar je op moet beknibbelen.

Ilse1983
Berichten: 2
Geregistreerd: 15-03-04
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-04 22:16

Wat leuk dat je een paardje wilt kopen! Ik heb nu sinds 8 jaar ook mijn eigen paardjes, en was 12 toen ik mijn eerste knollie aan huis kreeg... Zelf reed ik toen al 6 jaar bij de manege, maar echt ervaring met ene verzorgpony had ik niet. Mijn ouders hadden trouwens ook geen ervaring met eigen paarden. We kochten hem en 2 weken later stond hij achter bij ons in de tuin... heerlijk! lekker de hele dag bezig zijn! en wat ervaring betreft, je leert snel genoeg hoor! wij hadden om zijn voedings schema gevraagd, en die namen we eerst gewoon over en die pas je vanzelf wel aan, als je ziet dat ie dikker of magerder wordt.. desnoods kan je ook altijd bij een speciaalzaak om advies vragen. ikzelf heb erg weinig problemen gehad, heb dan ook wel erg geluk met mijn paardje! Hij heeft dan ook altijd bij ons thuis gestaan, of verderop op een weiland dus ik kan je niets vertellen over de voordelen van een pensionsstal. En over uitmesten, ja dat leer je heel snel! je hebt echt niet iedere dag de tijd om de stal stralend schoon te maken, dus efficient werken is van groot belang! ik doe nu 3 stallen in 20 minuten.. helemaal uitmesten en opstrooien.. (lopen ze bij mij wel altijd overdag op het land..)
ik denk dat lessen, zeker in de begin periode, wel belangrijk is. Je moet elkaar nog leren kennen, en een instructeur/trice kan je helpen met van alles. En over ziektes, de dierenarts is er altijd voor advies, maar als ik jou was zou ik wel een boek lezen over de algemene ziektes en symptonen, is wel zo handig dat je niet bij ieder zuchtje al op je achterste benen staat Knipoog veel geluk en succes met het zoeken!

Exit13

Berichten: 7748
Geregistreerd: 29-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-04 22:59

babylonagirl schreef:
En les? Ik vraag me altijd echt af of dat nodig is! Ik bedoel ik kan gewoon rijden en hem houden enzo, is het dan echt nodig nog te lessen? Ik heb niet echt behoefte aan dressuur enzo! Ben gewoon gek op rustig buiten te rijden, lekker in de natuur!!



Haha! Ja je hebt les nodig... 1 jaar les stelt niks voor, dat zeg ik echt niet om je af te kraken, maar het is zo. Zeker 1 jaar manegeles niet...

Ik vraag me wel af wat je onder 'gewoon rijden' en 'ik kan hem houden' verstaat?

Ecudes

Berichten: 5228
Geregistreerd: 17-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-04 23:04

Les is het allerbelangrijkste wat er is. Echt niet iets om op te gaan lopen besparen!

Ik zie hier genoeg (zoekt een beter woord, maar goed) kneuzen ( Lips are sealed ) rondrijden die het zelf allemaal wel even zullen oplossen (of met slechte instructie). Binnen een half jaar wil paardlief niet meer braaf zn rondjes lopen, maar begintie leuke truukjes te verzinnen. Paard krijgt niet (of niet juist) op zn donder en hop, weer een verpestte knol erbij.

Kendra

Berichten: 8730
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-04 23:09

babylonagirl schreef:
En les? Ik vraag me altijd echt af of dat nodig is! Ik bedoel ik kan gewoon rijden en hem houden enzo, is het dan echt nodig nog te lessen? Ik heb niet echt behoefte aan dressuur enzo! Ben gewoon gek op rustig buiten te rijden, lekker in de natuur!!

Let daar dan ook op bij de aankoop............veel paarden vinden alleen naar buiten helemaal niet leuk, dus die droom van lekker rustig in de natuur wegdromen kun je alleen maar waarmaken met een paard dat dat ook gewend is en dat voldoende vertrouwen in jou heeft om het ook leuk te vinden! En juist daarom zou ik idd wel les nemen - je bent meestal sneller met een paard vertrouwd in de bak dan bij de weg en in het bos! Zo kun je 't een beetje opbouwen.

Alet

Berichten: 5512
Geregistreerd: 05-08-03
Woonplaats: Yde

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-04 10:14

oh, maar er zijn ook paarden die daar heel erg van kunnen genieten hoor! Maar afwisseling is altijd wenselijk.
Ik bedenk me net; juist als je graag lekker naar buiten wilt, is het belangrijk dat je je paard goed aanvoelt en les kan daar zeker bij helpen!
Sikiley is in de bak bijvoorbeeld zo makkelijk als wat, komen we echter buiten dan weet mevrouw de rem niet meer... En zulke dingen los ik dan op met mijn instructrice, die gaat dan ook mee naar buiten etc.

marjoleinie

Berichten: 1521
Geregistreerd: 20-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-04 10:24

neem altijd les, fouten sluipen er zo door, je let ff niet op en het neemt de overmacht *LOL*
Ik zou nog wat jaartjes wachten en lekker op een pensionstal rond neuzen OK dan!

RanouK

Berichten: 3571
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-04 11:52

Wij hebben ook al snel paarden gekocht, maar mijn vader weet wel veel over paarden. En we stonden 3 jaar op een pensioenstal.

carola

Berichten: 8687
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-04 13:47

Echt zeker weten les nemen hoor!!! Juist als jij recreatief wilt rijden (hoe ga je dat doen in de randstad???), dan is les heel belangrijk. Zonder les gaat het paard jou enorm in de maling nemen, en heb je binnen de kortste keren geen controle meer. Als jij een heel braaf paardje koopt, dan is dat geen garantie dat ie zo blijft. 99% van de paarden gaat je op een gegeven moment enorm uitproberen, en probeer dan maar eens wat in te brengen tegen 600 kg of meer, zonder goede les. Reken op 25 euro per les, dus zeg maar 100 euro per maand. ZEKER niet op bezuinigen!

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-04 13:51

Je kunt bv ook je paard 2 maanden op een pension stal neerzetten voor de eerste start.

In die 2 maanden, kun je wat les nemen, dingen leren en dingen vragen van je mede stalgenoten.

Leren doe je snel hoor, helemaal met een eigen paard.
Om ziektes te herkennen moet je je eigen paard ook goed kennen. Dat houd in niet alleen rijden maar ook eens een uurtje kijken hoe hij zich in de wei met anderen gedraagt.

Gelukkig zijn er tegenwoordig ook goede boeken over paardenziektes.

En ja wat dat les nemen betreft als je lekker door de bossen wil banjeren zou ik niet elke week les nemen, misschien om de week en ander 1x in de maand.Gewoon om geen fouten te ontwikkelen en om een betere band met je paard te krijgen.

expresso
Berichten: 206
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: den helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-04 20:16

een pensionstalling hoeft echt nie duurder te zijn hoor.
ik betaal 150 euro in de maand alles inclusief dus stalling voer uitmesten ze doen alles voor me en ik ken altijd om hulp vragen. dus ik denk niet dat een pension altijd duurder is dan zelf bij huis je eigen paard hebben.
succes

expresso
Berichten: 206
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: den helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-04 20:16

wat de les betreft, ik heb op t moment ook geen les. ik wil eerst zelf mn paard goed leren kennen en gebruik maken van de ervaring die ik al heb, en als ik op t punt kom dat ik denk van nou nu wil ik toch wel wat verder en ier loop ik vast dan ben ik toe aan les.

Blackje
Berichten: 7118
Geregistreerd: 12-02-03
Woonplaats: In de wolken..........

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-04 21:21

ik zou iemand die er verstand van heeft vragen mee te gaan en je te helpen. en natuurlijk laten keuren door de DA!
succes

Kendra

Berichten: 8730
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 11:05

expresso schreef:
wat de les betreft, ik heb op t moment ook geen les. ik wil eerst zelf mn paard goed leren kennen en gebruik maken van de ervaring die ik al heb, en als ik op t punt kom dat ik denk van nou nu wil ik toch wel wat verder en ier loop ik vast dan ben ik toe aan les.

Volgens mij ben je dan te laat............