Is mijn dressuurproevenboekje verouderd, en zo ja....

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Is mijn dressuurproevenboekje verouderd, en zo ja....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-02 20:07

Ik heb een dressuurproevenboekje, waarvan ik vermoed dat ie overdatum is Lachen
Het is een klein mapje, voorop Anky en onderaan een gele baan met reclame van Hatog Lucerne.
Dit boekje is al aardig oud en aangezien ik in geen jaren ook maar een wedstrijdje van dichtbij gezien heb, zal deze wel passé zijn Verward

Zou iemand zo lief willen zijn om in dat geval proef B9 voor mij in te scannen?
Dan weet ik in ieder geval wat er van me gevraagd wordt volgende week en kan ik misschien nog wat dingetjes oefenen.

Fitzroy

Berichten: 25109
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-02 20:16

Dat is idd het oude boekje Jantiea.
Volgens mij kun je die proeven ook ergens downlaoden van internet.

Weet alleen ff niet waar.

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-02 20:21

Iemand die wel weet waar?
Ik houd me aanbevolen!!

Sjaan

Berichten: 8038
Geregistreerd: 19-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-02 20:33

www.knhs.nl als je daar ben aangekomen moet je even op www.knf.nl klikken en daar kun je de proefjes downloaden! Haha! Tong uitsteken

Sjaan

Berichten: 8038
Geregistreerd: 19-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-02 20:34


Nimber

Berichten: 26552
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-02 20:35

geen idee maar ik type 'm wel ff voor je over Lachen
kun je printen.ik kort arbeidsdraf etc wel af met gewoon a. draf
lichtrijden tenzij doorzitten wordt gevraagd
a-x binnenkomen in arbeidsdraf
tussen X-G halthouden en groeten.
voorwaarts in draf c rechterhand
K-X-M v. handveranderen enkele passen middendraf daarna a.draf
E-B-E grote volte
F-X-H v. handveranderen in M.draf daarna a.draf
B afwenden en in A.stap overgaan
B-x-E halthouden enkele seconden stilstaan
voorwaarts in A.draf doorzitten
E linkerhand
tussen a-F A.galop links
B-E-B grote volte
tussen H-E draf
F-X-H v. handveranderen op de diagonaal een overgang maken naar de stap daarna a. draf doorzitten
tussen F-A A.galop rechts
E-B-E grote volte
tussen M-B draf
A-X-A grote volte halsstrekken
tussen A-K teugels op maat
tussen K-E stap E-M v. hand veranderen
tussen H-E a. draf
A afwenden
tussen D-X a. stap tussen X-G halt en groeten
voorwaarts in stap C rechterhand CMBA in vrije stap rijbaan verlaten

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-02 20:55

Kimmie, bedankt voor het overtiepen, ik print hem uit!
Het ziet er naar uit dat het dingen zijn die we nog wel eruit kunnen persen. De galop is een struikelblok, maar we doen gewoon of onze neus bloed *LOL*

Maar de volgende dingen:

F-X-H v. handveranderen op de diagonaal een overgang maken naar de stap daarna a. draf doorzitten

Dit is gewoon op de diagonaal een overgang stap maken en dan weer aandraven Verward Dit tussen F en H, maakt dan niet uit hoe snel je dit doet?

tussen M-B draf
A-X-A grote volte halsstrekken
tussen A-K teugels op maat

Als ik bij A aankom laat ik beetje bij beetje mijn teugels vieren (zoals ik al bij Laura las Haha! ) of moet ze bij A al haar hals gestrekt hebben voordat ik de volte inga? Maar hoe laag moet/mag het hoofd komen. En moet de neus eruit? Mag ze helemaal languit gestrekt, met de hals in het verlengde van haar rug zeg maar?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-02 21:12

FXH vhv en overgangen:
Je gaat bij F de diagonaal op, die wending maak je eerst netjes af, dan ga je 3 pasjes doorzitten om je overgang voor te bereiden en te rijden, je stapt een stuk, hoelang maakt niet uit, maar lang genoeg om netjes tactmatig te stappen, dan draaf je weer aan, vroeg genoeg om je wending bij H netjes uit te rijden. Het stapstuk hoeft niet te lang, als je maar rustig de overgangen voorbereid.

AXA grote volte halsstrekken. Deze oefening begint bij A, dus als je de volte opstuurt, laat je haar zakken. Het is de bedoeling dat ze minimaal de neus tot boeghoogte laten zakken, maar het liefst tot de knieen. Je blijft licht contact houden, teugels losgooien is niet de bedoeling trouwens, je paard moet de teugels uit je handen kauwen. Tussen A en K maak je de teugels weer op maat, want je hebt ze wel langer laten worden.
Wat de volte betreft, zorg dat je de hoeken niet inrijdt en daar dus ook de hoefslag niet volgt, maar ook de stukken voor en na A 2 kwart voltes rijdt, oftewel, je volte moet rond zijn en als je de hoeken meepakt, dan zijn ze dat niet Lachen.

Veel succes!

Nimber

Berichten: 26552
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-02 21:16

F-XH v. handveranderen ik stel 'm recht en maak dan de overgang naar stap (zo ongeveer precies tussen F en X vervolgens stap ik tot een stuk over de X zodat ik tussen de X en de H weer wegdraaf.
soms zie je mensen die 2/3 passen stappen en wegdraven.
persoonlijk vind ik dat te gehaast en ik heb wel eens gezien dat de jury ook liever meer stap wou zien.

Ik laat 1 pas voor A de hals al uitschuiven zodat hij 2/3 passen na A mooi zijn hals strekt en ik wacht met opmaat maken ook tot vlak voor A omdat ik in de B altijd wel een hoek nodig had om 'm netjes op maat te nemen zondat dat de neus weggedrukt werd