Uitloop: zand, snippers, kunststof, rubber ......?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
astridh

Berichten: 2635
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: nh

Uitloop: zand, snippers, kunststof, rubber ......?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-02 16:01

We hebben buitenboxen die aan een (heel) klein stukje weide grenzen. Nou wil ik daar graag een soort uitloop van maken zodat de paarden vanuit de box naar buiten kunnen. Totaal is het ca 8 x 10 meter voor 2 boxen.
In eerste instantie dacht ik aan zand maar nu komt mijn altijd praktische echtgenoot met het probleem dat dat van de zomer gaat stuiven (het waait hier nog al) vandaar dat we eigenlijk wat anders willen. Ik heb al zitten denken aan rubber bestrating maar dat gaat nog al in de papieren lopen (aanschaf al fl.100,-- / m2 geloof ik), wie heeft andere ideeen en/of ervaringen?

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-02 17:25

Nadeel van snippers e.d. onafhankelijk van het materiaal is dat je bij een uitloop veel mest zult krijgen en dat dat te makkelijk vermengd. Je gooit het spul misschien weg, of de mest verzamelt er tussen. Dan is een vlakke bodem van steen, rubbertegels of zand toch wel het makkelijkst.
Steen is hard, ze kunnen er niet op rennen of liggen, maar met vrieskou makkelijk sneeuw en ijsvrij te maken en te houden en nooit ongelijk. Rubbertegels geen persoonlijke ervring mee, zand kan inderdaad stuiven maar dat hangt ook af van het type zand wat je hebt. Bepaald soort zand blijft stevig ook als het lang droog is, en stuift dardoor veel minder en dat is met sproeien te verhelpen. Nadeel is dat de plek waar de paarden vaak staan vaak toch wel wat soppig wordt als het lang regent.
Ik zelf zou darom kiezen voor een combinatie van bestraring vlak om de stal van een paar meter en de rest van de uitloop een goede soort zand.
Maar ja, zo ver ben ik nog niet...

Romy

Berichten: 912
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Zaandam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-02 17:26

Rubber wat ze vroeger in een koeien stal gebruikte is misschien een goeie oplossing. Dat ligt nu ook een voor mijn stal (en erin) Niet duur, en wel zo praktisch, ik had eerst ook een uitloop van zand, maar omdat ze hier natuurlijk ook in poepen en plassen werd dat 1 grote bende, de eerste 2 jaar is het wel te doen, maar omdat het zo klein is vervuild het toch langzaam, dus toen hebben we het nog een tijdje met stenen geprobeerd, wel gemakkelijk schoon te houden, maar niet echt prettig voor je paard. Nu inmiddels sta ik ergens anders en daar heeft ze gewoon een hele grote uitloop (weiland) tot haar beschikking, en voor de ingang van haar stal hebben we nu dus van die rubberen matten... Ben er zelf heel tevreden over...