nu nog beginnen met een deken???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Missy

Berichten: 6518
Geregistreerd: 02-09-01
Woonplaats: Vaassen

nu nog beginnen met een deken???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-02 20:08

Ik heb altijd gedacht dat je voor de winter aan een deken moest beginnen. Dus niet midden in de winter een deken opleggen(behalve als ie geschoren is dan)
Nu ken ik een meisje en die heb een haflinger. In de winter zit die haflinger altijd dik in de wintervacht enzo. Maar nu heeft ze sinds een paar weken een deken op. En ze heeft hem niet geschoren.
Kan dat wel, nu nog ff een deken opdoen. Want het wordt toch niet meer kouder(iig dat hoop ik niet)

Maaike

Berichten: 11864
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-02 20:10

ik zou het niet doen. het wordt nu alleen nog maar warmer (soms een koude dag ertussen maar echt vriezen niet meer). laat t beest lekker zn vacht kwijt raken, goed poetsen maar geen deken op doen

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-02 20:15

Ik sluit me aan bij Maaike. De temperatuur wordt zachter en aangenamer. Mijn pony staat nu af en toe zonder deken.....

Maar om nu nog aan een deken te beginnen is imo niet echt zinvol en zeker niet nodig. Wat is haar reden daarachter? Als haar pony met -3 zonder dek kan, kan hij met +4 zeker zonder deken!

Missy

Berichten: 6518
Geregistreerd: 02-09-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-02 20:17

haar reden was dat ze het fijner vondt
maja, als zij het harstikke koud heeft, heeft die pony dat nog niet...

Maaike

Berichten: 11864
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-02 20:19

inderdaad die pony heeft de hele tijd zonder deken gestaan dus kan dat nu echt wel lijden hoor!!! *is niet van suiker* hij heeft inmiddels vast een dikke vacht gekregen die m beschermt dus een deken lijkt mij niet nodig

SAKKIA

Berichten: 16666
Geregistreerd: 04-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-02 20:46

nou wat wel kan vind ik is een deken opdoen die niet zo heel erg warm is dat hij z'n haar wat sneller loslaat. Geen dikke winterdeken natuurlijk want als hij een dikke wintervacht heeft en je gaat er mee rijden en hij zweet veel duurt het lang voor dat ie weer droog is en zeal hij toch een deken op moeten hebben zweetdeken gaat 's nachts toch glijden!!! En als hij bezweet is en je zet hem zo terug krijgt hij het wel koud en dat is ook niet goed

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: Belgiƫ (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-02 21:08

Misschien kan het kind zelf een extra donsdekentje gebruiken, maar haar pony zeker niet. Tong uitsteken
Laat dat dier maar lekker uitruien. Al die losse haren onder dat deken zijn alleen maar vervelend. *LOL* Bovendien sluit het de vacht af. Het dier heeft nu een wintervacht die perfect is aangespast aan het klimaat. Leg er nu een deken bovenop en het is verstoord. Frusty

carlijn83

Berichten: 3514
Geregistreerd: 11-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-02 21:16

Die haf heeft de hele winter al zonder gelopen dus hij heeft voldoende vacht geproduceerd om zich warm te houden.
Deken is dus nu niet meer nodig.
Zeker niet nu t warmer en zachter wordt en ze aan het verharen gaan beginnen.
Als je je paard een deken op legt moet je hem dat in t najaar al opleggen. anders heeft t niet veel nut

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-02 22:33

De enige zin die het heeft is dat door de warmte de pony extra snel het haar los laat... Verder is het nu juist de tijd om de deken af te wennen...
Mijn pony heeft onder de voorjaarsdeken die hij de hele winter om heeft gehad inmiddels al bijna zijn zomervachtje... Ik vind het echter nog te koud om hem af te doen.

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-02 23:04

joyce B schreef:
De enige zin die het heeft is dat door de warmte de pony extra snel het haar los laat... Verder is het nu juist de tijd om de deken af te wennen...


Het ruien en vormen van winterhaar heeft veel meer te maken met de lengte van het daglicht. Zodra de dagen langer worden gaan ze in de rui. Door er nu nog een deken op te leggen gaan ze echter niet sneller verharen......

Miran

Berichten: 4451
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-02 23:08

Het lijkt me alleen maar problemen geven, hij zal het nu snel te warm hebben, dus loopt veel meer risico om ziek te worden.

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-02 01:34

wat niet kan is nog nooit gebeurd.. maar ja.. er gebeuren wel meer gekke dingen.

een mooie deken voor je verjaardag of zo.. dat moet toch even geprobeerd worden.

voor de rest.. weg met dat ding.

Marlene
Berichten: 30
Geregistreerd: 06-01-02
Woonplaats: Kaatsheuvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-02 21:26

Als het paard geen deken op heeft in de winter is die eraan gewend.
Zijn vacht wordt dikker, als het koud is.
Als je dan in een keer een deken oplegt??
Lijkt me niet echt logisch.
Dan is ie die temperatuur toch niet gewend?

Pugi

Berichten: 1205
Geregistreerd: 10-06-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-02 21:59

Heel erg onzinnig, dat arme beestje voelt zich doodongelukkig met een dik pak haar en opeens een deken op.
Een paard heeft het veel minder snel koud als een mens.
En een deken doe je toch niet op omdat het hem zo schattig/leuk staat lijkt mij.

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-02 13:44

De paarden bij ons op de manege zijn al behoorlijk in de rui, laat staan hoe dat is bij paarden met een wintervacht, en nu ook nog eens een deken op. Dat gaat toch ook verschrikkelijk jeuken??