martingal

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
siccootje
Berichten: 1205
Geregistreerd: 16-01-04
Woonplaats: noord-holland

martingal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-04 18:43

Waarvoor dient een Martingal? Waarvoor helpt dat?
Zijn er ook nog gevolgen? Als je een Martingal gebruikt kan je hem later dan makkelijk af doen of moet je er altijd mee rijden?

[/i]

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-04 18:45

Martingaal helpt eigenlijk alleen met springen, het zorgt ervoor dat het paard zijn hoofd niet helemaal omhoog gooit. Verder vind ik het persoonlijk onzin.

Er zijn geen gevolgen, als je hem maar niet te strak vast maakt.

Crista

Berichten: 3020
Geregistreerd: 12-01-04
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-04 20:15

ik gebruik hem altijd met buitenritten voor het geval dat....(heb het namelijk 1 keer gehad toen ik nog zonder reed) en je hoeft lang niet altijd met te rijden hoor, je kan hem afdoen wanneer je maar wilt!

muiszje

Berichten: 3104
Geregistreerd: 04-01-04
Woonplaats: Am*dam!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-04 21:16

en martingaal dient ervoor dat als het paard zijn hoofd omhoog gooid nogsteeds bestuurbaar blijft voor de ruiter.

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-04 21:16

Martingaal helpt het beste tussen de oren voor de ruiter/amazone Knipoog

siccootje
Berichten: 1205
Geregistreerd: 16-01-04
Woonplaats: noord-holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-04 21:34

hoebedoel je

fancylover

Berichten: 2870
Geregistreerd: 06-04-03
Woonplaats: Opperdoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-04 21:37

LuvdaTossa schreef:
Martingaal helpt het beste tussen de oren voor de ruiter/amazone Knipoog

dat is dus echt niet zo hoor! we hebben een pony die zonder martingaal gewoon onbestuurbaar is! want dan doet ze haar hoofd zo hoog zodat je gewoon geen contact meer heb met de mond! dus een martingaal is zeker geen onzin hoor!

Ayasha
Blogger

Berichten: 57933
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-04 23:01

LuvdaTossa schreef:
Martingaal helpt eigenlijk alleen met springen, het zorgt ervoor dat het paard zijn hoofd niet helemaal omhoog gooit. Verder vind ik het persoonlijk onzin.

Er zijn geen gevolgen, als je hem maar niet te strak vast maakt.

beetje laat maar ok.
Martingaal werkt niet alleen bij springen.
Hij grijpt in wanneer je paard zijn hoofd zodanig hoog houd dat je em zonder niet meer zou kunnen sturen. dus niet alleen bij het springen, ook bij buitenritten etc...
dus het werkt niet alleen tussen de oren van de ruiter/amazone...
rijd zelf met een martingaal. En doe hem in de weide er vaak af tenzij ie echt hevig is, dan gaatie sneller zijn hoofd omhoog gooien en wegcrossen, de martingaal zorgt er dan voor dat ik hem tenminste op een volte kan zetten Verward

Effy

Berichten: 1280
Geregistreerd: 05-05-04
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-04 23:09

Ik rijd nooit met een martingaal... Onzin... Ik vind dat een martingaal het contact met de mond van je paard vermindert. Hoe los je dat ding ook doet, er blijft naar mijn idee altijd een knik in je teugels zitten. De letterlijke en figuurlijke 'kink in de kabel' Knipoog

Met springen en buitenritten kan ie handig zijn als je echt een rennerig en onbestuurbaar paard hebt, maar verder gewoon lekker zonder.

bakkabouter

Berichten: 5298
Geregistreerd: 01-03-03
Woonplaats: Antwerpen - Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-04 23:14

ik rijd op straat met martingaal,als er wat zou gebeuren heb ik iig toch wat meer te zeggen

Annem84

Berichten: 3049
Geregistreerd: 02-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-04 23:33

volgens de divoza:
De Martingaal is bedoeld voor paarden, die de gewoonte hebben het hoofd omhoog te brengen, waardoor het contact met het paard verloren gaat. Bij een juiste hoofdhouding heeft de martingaal geen inwerking. Het paard houdt bij het juiste gebruik van de martingaal de benodigde halsvrijheid, wanneer deze te kort is gegespt worden echter de onderhalsspieren ontwikkeld.

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-04 09:06

Een martingaal zorgt er inderdaad voor dat je paard zich niet aan je teugels kan ontrekken, vooral tijdens springen nuttig. Wanneer je paard gewoon netjes afbuigt heb je er geen last van. Ik rijdt soms met en soms zonder en merk totaal geen verschil, dus geen kink in de kabel. Met springen komt hij me daarentegen weleens goed van pas.

_10_

Berichten: 7295
Geregistreerd: 11-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-04 09:44

Voor buitenritten gebruik ik altijd een martingaal. Meestal heb ik hem niet nodig, maar het wil soms weleens voorkomen dat hij in galop ineens de kolder in zijn kop krijgt, dan ben ik altijd maar weer blij dat ik die martingaal om heb Tong uitsteken