Hoe voeren jullie wortelen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Hoe voeren jullie wortelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-02 19:57

Ik heb voor Lois deze week 20 kilo wortelen ingeslagen Vingers aflikken . Ik heb hem eigenlijk nog nooit wortelen gevoerd omdat hij ook al muesli van me krijgt. Maar nu zat ik me af te vragen of jullie de wortelen gewoon in zijn geheel aan het paard voeren of dat jullie ze netjes in kleine stukjes snijden?

wodan

Berichten: 2343
Geregistreerd: 24-10-01
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-02 19:59

zeker niet in kleine(ronde) stukjes snijden daar kan je paard in stikken. Gewoon een hele wortel voeren en als je paard nog jong is zou je hem door de helft kunnen snijden,maar zeker niet in rondjes.

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-02 20:00

Gwwoon in zijn geheel, dan maken ze er zelf wel passende stukjes van.
Als jij ze gaat sbijden heb je kans dat ze te klein zijn en dan kannie zich er in verslikken.
En als je ze in zijn geheel geeft heefttie nog wat te doen ook.
Viv

carola

Berichten: 8685
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-02 20:06

Gewoon door de brokken of musli heen in z'n geheel. Dan leren ze meteen goed kauwen!

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-02 20:30

Wij voeren ook veel wortelen en voederbieten. Gewoon in zijn geheel, hebben ze direct wat te doen. Lekker knauwen en knabbelen.
Udinde heeft er wat moeite mee, met die grote dingen en sleept ze vervolgens door de hele wei, door de blubs en door de bosjes Haha! voor ze ze opheeft. Is een beetje zonde, dus ik snijd ze in stukjes. Het zijn hele grote, dus hij gaat eerst door de midden en soms wel in vieren voordat ik er plakjes van snijd. Gaat ook prima!

Eilandje

Berichten: 2825
Geregistreerd: 05-01-02
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-02 22:52

Normaal moet je die in de lengte doorsnijden (hebben ze mij toch altijd geleerd vroeger) (dus niet in schijfjes), maar ik geef ze meestal gewoon in hun geheel...

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-02 12:00

Eilandje schreef:
Normaal moet je die in de lengte doorsnijden (hebben ze mij toch altijd geleerd vroeger) (dus niet in schijfjes), maar ik geef ze meestal gewoon in hun geheel...


Wij sneden de dikkere wortelen ook altijd in de lengte in tweeën. Normale grootte wortelen kun je gewoon in zijn geheel geven. Je moet ze inderdaad goed schoonmaken, omdat zand koliek kan veroorzaken, en maak er zeker geen rondjes van, die kunnen in de slokdarm blijven steken en verstikking veroorzaken.

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-02 12:07

Ik borstel ze schoon met een schrobborstel en dan gaan ze in zijn geheel in zijn voerbak. Appels snij ik wel altijd 1x door, omdat ik bang ben dat Imker erin zal stikken als hij een hele appel per ongeluk doorslikt...

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-02 12:45

Reddy007 schreef:
je moet ze heeeeeel goed schoonmaken
want met zand eraan kan dar geloof ik koliek veroorzaken!

gewoon 1x door midden breken als ze erg groot zijn
ze kunnen zelf wel stukken maken! dat is geen probleem, hebben ze wat te doen!
gewoon 1 wortel geven bij elke x dat je voert, zo doe ik het tenminste


Ahhhh dat doen mensen bij ons op stal ook ?? Die staan wortels te krabben echt heeeeeel vaag (sorry Knipoog ) Ze halen de hele sschil eraf?? Die hoeveelheid zand wat erop zit kan echt geen kwaad. Wist je dat als je paard op het land staat nog meer zand binnen krijgt. Ga je dan ook iedere sprietje wassen ?? Toen ik dat eens tegen mensen bijop stal zei keken ze me aan van :"Echt waar zit er tussen gras ook zand ???" Tja stadsmensen he Lips are sealed .
Als je wortel zwart is van het zand is het een ander verhaal dan veeg je het er een beetje af.

Ik geef ze gewoon heel hoe groot of klein ze ook zijn. Goede bezigheid en goed voor zijn tanden. Met stukjes heb je juist de kans dat ze erin stikken.

Voer de wortels wel op in een week anders zijn ze slecht e verrot is ook zonde. Bij ons verdwijnen de dan de container in terwijl de nog best te eten zin voor een paard (tenzij helemaal zwart) vaak gaan ze dan lekker naar de Manegepaarden en pony´s. Hun paarden zijn namelijk te goed voor vieze wortels Verward .

Merel Blom

Berichten: 1317
Geregistreerd: 21-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-02 12:58

ik heb per week 3 zakken van 20 kilo voor 7 paarden

dan gooi ik alle wortels per zak in een kruiwagen en rijd langs de stallen. Meestal krijgen ze 2 grote handen.
Mijn wortels zijn al schoon en hebben een normaal formaat. Afbijten moeten ze maar leren.
De paarden die van spelen houden krijgen de grote, degene die wat minder kan afbijten de kleinere

Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-02 14:31

Als ze redelijk schoon zijn, dan gewoon in een emmer en omkiepen in de voerbak of op de grond. Ik deed met een zak van 20 kg 1 week. Aan het begin van de winter zijn er nog wel eens ongewassen penen, die schrob ik wel schoon want dat zijn gewoon modderkluiten.

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-02 14:36

Ik heb per 14 dagen 20 kg wortelen voor 2 paarden, komt neer op iets mee dan een kilo per dag per paard.

Ik voer ze gewoon zoals ze uit de zak komen, ze worden nagenoeg schoon aangeleverd (gelukkig Knipoog !). Ik snij er niet meer aan maar controleer wel op rotte plekjes, die snijd ik er wel af als het te erg wordt (aan het einde van de 14 dagen wil dat nog wel eens).

Ik voer ze als aparte maaltijd, toevallig als laatste om 10 uur savonds. Ik meng ze niet door de brokken ofzo...maar weet wel zeker dat mijn dames de wortelen lekkerder vinden dan de brokjes Vork

Valerie

Berichten: 8604
Geregistreerd: 23-10-01
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-02 15:47

wij geven gewoon hele wortels!!
Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-02 10:15

Bedankt voor jullie reacties allemaal. Ik gooi ze ook altijd in zijn geheel in zijn voerbak en zo te zien krijgt hij het prima weg. Een vorig stalgenootje van me sneed de wortelen allemaal in kleine damschijven imv slokdarmverstopping, ik begrijp nu dat dat slokdarmverstopping alleen maar in de hand werkt.

Monica

Berichten: 3253
Geregistreerd: 05-10-01
Woonplaats: Jirnsum

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-02 10:50

als ik een wortel voer heb ik de wortel in m'n hand en dan moet het paard gewoon afbijten! anders gooi ik hem gewoon in z'n geheel in de voerbak, als het een grote wortel is doormmidden!
snap je ut nog? *LOL*

Spinky
Berichten: 6
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: A'dam/Almere Stad

wortels

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-02 15:58

Hai di hai.
Mijn dochter geeft haar paard alleen maar een wortel en meestal ook nog een appel in het geheel omdat zoals je al aan de andere antwoorden ziet het niet goed is als je ze klein snijd. De wortel moet je eigenlijk alleen geven zodra ze braaf is geweest en niet elke keer want dan gaan ze lui in hun werk worden. Ze denken oh ik krijg toch wel een wortel dus doe ik wat ik wil en das nie goed. Je geeft al musli en dat is al goede bijvoer. Zo krijg je een betere verstandhouding met jouw paard/pony en luisteren ze ook beter naar je. Succes. Vingers aflikken Lovers Vork

Miran

Berichten: 4451
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-02 19:44

Ik gebruik zelf 20 kg per twee weken. Ik gaf net wat wortels, waaronder een hele grote (15 bij 40 cm ofzo), en heb naar aanleiding van dit topic eens gekeken hoe ze dat deed, maar ze had er helemaal geen moeite mee. Gewoon hap, wortel doormidden.