Wat doe je als je een paard proef rijdt?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Wat doe je als je een paard proef rijdt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-02 09:06

Gisteren dus bij een eerste paard gaan kijken. Eerst de eigenaresse erop, die wilde in 15 minuten alles laten zien wat t paard beheerste. Toen mijn vriendin er op en toen ik.

Ik weet dan niet zo goed wat ik moet uitproberen, dus ik heb gewoon gestapt, gedraafd en gegaloppeerd, haltgehouden, achterwaarts en meer niet.

Wat zijn dingen die jullie standaard uitproberen wanneer jullie een paard kopen?

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-02 09:21

Sowieso achterwaarts. Je kan dan meteen merken of een paard last heeft van zijn rug. Een paard met rugproblemen wil niet graag achteruit. Verder kun je, als je weet wat de graad van africhting is, een paar pasjes wijken en stap-galop een keer proberen. Netjes halthouden en goed nageeflijk rijden (lukt niet altijd met proefrijden) en vooral of het dier braaf is en naar de hulpen luistert. Zelf op en afzaden en op stal zetten, zo krijg je een goede indruk over het karakter van het paard. Voetje laten geven etc. Succes ermee!!

Fitzroy

Berichten: 25105
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-02 09:26

Het ligt eraan op wat voor niveau het gereden paard zou moeten zijn.
Op het moment dat ze zeggen dat een paard Z-dressuur is, zou ik zeker een paaroefeningen meepakken om te controleren of hij dat wel echt makkelijk oppakt.

Voor de rest is het de eerste keer toch een kwestie van beetje stap draf en galop en voelen of hij fijn in de mond is en goed aan de hulpen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-02 10:10

Controleren of hij netjes en snel wil vertrekken op je been en of het paard goed nageelflijk is. Voor al veel overgangen rijden op de binnenhoefslag zodat je kunt controleren of hij echt recht blijft en niet zijn kont naar binnen gooit of zo.
Verder zou ik geen kunstjes gaan rijden voor een eerste keer, ook al zou het een Z2 paard zijn. Ik zou wel kijken of je zelf de voorhand en de achterhand ook afzonderlijk van elkaar kunt plaatsen of de voltes en de binnenhoefslagen en of hij zich daar ook weer mooi recht in maakt.
Paarden die last van hun rug hebben hebben problemen met de lengte buiging en verzameling. Voor een volgende keer moet je zeker testen in hoe verre hij dat aan kan. Een paard dat daar een zwak punt heeft komt meteen terug in tempo en gaat een klein beetje onregelmatig lopen.

Pluutje

Berichten: 5624
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-02 10:24

ik zou inderdaad niet meteen allemaal Z oefeningen gaan doen..
gewoon kijken hoe hij alles oppikt, hoe pakt hij stelling op(beide kanten!!) en het licht er verder natuurlijk heel erg aan wat jij van plan bent met het paard te gaan doen en hoe vaak je gaat kijken.
als je bijvoorbeeld 2 keer gaat kijken kun je de eerste keer misschien beter gewoon rustig aan doen, beetje proberen hoe het paard reageerd enzo en dan de tweede keer wat meer oefeningen en wat moeilijkere dingen proberen..
maar ja, zoals ik al zei het ligt heel sterk aan het paard..als het paard heel onwennig is omdat er al een hele tijd maar 1 bepaald persoon op heeft gereden en jij heel onwennig bent omdat je bolivia gewend bent(weet niet of je ook nog op andere paarden hebt gereden??)dan zou ik niet gelijk gaan changeren enzo..
nou, veel suc-6 en hou ons op de hoogte he!!

Esther

Berichten: 4144
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-02 10:37

Ik zou gewoon ook wat stappen, draven en galopperen. Wat simpele oefeningen, voltes enzo. Kijken hoe hij aan de hulpen staat, of hij zich niet gruwelijk vasthoudt, of hij wil ontspannen. Als je eerst de eigenaar laat rijden dan kan die wel laten zien wat voor knopjes erop zitten. Vaak is het zo dat je dat er de eerste keer toch niet uitgereden krijgt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-02 11:18

Ik wil sowieso altijd eerst al zelf poetsen en opzadelen. Als het paard al gepoetst is, heeft 'ie mazzel, want dan gebeurt het dus lekker nog een keer. Je kunt dan goed zien of het paard vriendelijk is, geen problemen heeft met aanrakingen etc etc. Ik voel dan meteen een beetje onopvallend de hele rug af om te zien of het dier de rug niet wegdrukt en de spieren soepel zijn.

Ook zadel ik zelf op, omdat ik meteen wil zien of het paard ook daarbij rustig en vriendelijk blijft.

Daarna vraag ik de eigenaar om het dier zelf voor te rijden, omdat ik meerdere malen gehoord heb dat een paard erg braaf was, en vervolgens ging 'ie uit z'n panty als er een voet in de beugel gezet werd Haha! In dat geval bedank ik voor de koffie en stap ik in m'n auto....

Ik kijk goed wat de eigenaar doet met losrijden. Moet het paard met grove hulpen in de krul getrokken worden (is voor sommige mensen het idee van losrijden) of wordt 'ie rustig en fijn losgewerkt, en gaat het paard makkelijk lekker rond lopen.

Daarna wil ik het zelf graag even voelen. Ik singel dan even na (kijken of 'ie niet naar je hapt) en stijg lomp op. Dus m'n tenen in z'n buik en flink aan de linkerkant hangen. Klinkt misschien niet aardig voor een eerste kennismaking, maar ik wil immers weten wat voor vlees ik in de kuip heb.
Daarna rijd ik met een losse teugel weg en ga ik het dier rustig aan 'oppakken'.

Dan ligt het aan het niveau van het paard wat we gaan doen. Bij elk niveau controleer ik sowieso eerst de basis; is het paard aan het been, is 'ie nagefelijk, en is de lengtebuiging aan beide kanten in orde. Dit controleer ik gewoon op grote voltes, die ik daarna kleiner ga maken. Paar slangevoltes om te kijken of stelling en buiging goed om te zetten zijn. Ook wat overgangen om te kijken of het paard op zit gereden is en je niet te veel teugel of spoor nodig hebt. Achterwaarts hoort er ook bij; een paard dat stijf is in de lendenen gaat niet goed achterwaarts en zal niet gaan "zitten"

Bij een paard dat verkocht wordt als (toekomstig?) dressuurtopper, zal ik ook een pasje wijken, appuyeren en een galopwissel rijden. Veel wannabees leren hun paard een "wissel" maar het paard valt uit elkaar en/of springt achter niet goed of te laat over.

Al met al ben ik dan wel een uurtje bezig.

Als het overigens gaat om een groen paard dat pas licht aangereden is, dan doe je er veel minder lang over. Dan kijk je meer naar de basisgangen (ook los) en kijk je even of de basis er netjes ingereden is.

Pffff, flink verhaal, en dan heb ik nog de helft niet echt gehad.... Ik wil trouwens na het proefrijden (als ik er dan nog steeds een goed gevoel over heb) ook nog zelf afverzorgen, om nogmaals de rug en benen te bekijken.

Ethelate

Berichten: 21120
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-02 11:47

Probeer eens alles wat je kunt en kijk hoe heet paard reageerd.
let goed op hoe hij reageerd op de hulpen en op allerlei omstandigheden..
Vraag of je er mee langs de weg mag wandelen, kijken hoe hij op het verkeer reageerd en zadel zelf op/af en borstel hem eens. Zo krijg je een indruk van het paardje!

En ga dan een keer ¨onverwachts¨ langs, en zorg dat je er zelf als eerste op zit, ... zelf van stal halen enzo...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-02 12:01

Ethelate schreef:
en zorg dat je er zelf als eerste op zit ...


Eh.... heb ik niet zulke goede ervaringen mee. Ben het wel vaker tegengekomen dat een paard gepresenteerd werd als 'heel braaf' en op het moment dat de ruiter de voet in de beugel zette of in het zadel ging zitten vond er een soort van ontploffing plaats Haha!
Ik laat voor m'n eigen veiligheid liever eerst de eigenaar even plaatsnemen... hihi!

Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-02 17:38

Maar jongens....eh meisjes, hier komt dus het probleem van mijn andere topic naar voren: ik kan het meeste niet! Ik kan echt niet beoordelen of het paard z'n achterhand en voorhand netjes onafhankelijk van elkaar opzij kan zetten, of de lengtebuiging goed is, of hij goed verzameld.

Vandaar dus ook mijn vraag in die andere topic of er iemand mee wil gaan die er wel verstand van heeft.

Silvia

Berichten: 3271
Geregistreerd: 23-02-01
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-02 19:03

In eerste instantie doe ik net als Sonja: Zelf poetsen (hoeven uitkrabben!!) opzadelen, eigenaar eerst laten rijden en dan zelf erop.
Heb ik serieus interesse in het paard en heb ik het gevoel dat het klikt dan kom ik na een paar dagen terug met iemand (meestal instructrice) die meer verstand heeft van rijden dan ik. En die persoon moet weten wat ik allemaal (aan)kan (en nog belangrijker wat ik niet kan Knipoog )
Die andere persoon gaat dan echt het paard uitproberen, of hij goed aan de hulpen is enzo en ook wat van het paard vragen.
Want Manon, net als jij kan ik een paard ook niet echt beoordelen. Ze kunnen mij eigenlijk vanalles wijs maken. Sterkte en succes met zoeken!!

#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-02 20:19

wat sonja zei is inderdaad iets dat ik vaker hoor van mensen. (voet in de beugel en *perongeluk* even prikken en lomp zijn).
Eventjes het paard narren (al is het maar 5 seconde) om te zien hoe hij erop reageerd. Niet dat je een keer perongeluk hem prikt met je teen, en hij jou meteen alle hoeken van de bak laat zien!.

Verder is het heel erg belangrijk om zelf alles met het paard te doen. Zelf van stal halen, poetsen, opzadelen, en meenemen naar de bak. Laat altijd eerst de eigenaar, of in ieder geval iemand die bij het paard hoort erop. Zo kan je zien hoe het paard tot nu toe is gereden, en hoe het paard reageerd op sommige dingen. Heel erg banketstaaf, maar laat perongeluk iets vallen of stamp een keer op de grond, of klap in je handen om te kijken hoe het paard daarop reageerd. Als hij meteen aan de kletter gaat weet je meteen dat hij niet echt braaf is.

Verder met rijden moet je rijden hoe jij wil rijden Verward hihih, dus als jij geen changementjes kan rijden, ook niet oefenen, want dan weet je ten eerst nooit of een paard het goed doet en ten tweede krijg je als je de hulpen niet weet, er nooit een goede changement uit. En als jij het niet belangrijk vind, waarom zou je het oefenen?

Vraag ook altijd even of je hem buiten langs de weg mag stappen, en als het mogelijk is een klein stukje het bos in ( al is het maar 500 meter). Zo kan je zien of het paard verkeersmak is en hoe hij zich in het bos gedraagd.


Toe ik mijn pony kocht was hij al gepoetst en ik heb geholpen met opzadelen. Hoofdstel indoen ging moeizaam omdat hij zijn hoofd omhoog deed, maar verder ging het prima. Eerst werd hij even gelongeerd omdat de vrouw last heeft van reuma en op dat moment niet kon rijden. Dat ging een beetje met bok-boem. Toen met behulp van iemand opgestegen, even flink gewiebeld en *perongeluk* met mijn voet in zijn buik geprikt. Hij deed een stapje opzij, verder niks.
Eerst even gestapt, en gekeken hoe hij reageerde op alles.
Daarna aangedraafd. Beetje naar beneden gevraagd, en kleine oefeningen zoals wijken, schouderbinnenwaarts, volte's openenen etc.
Ook op beide handen een paar rondjes gegalopeerd,dat ging wat moiezamer, hij was een beetje drammerig, maar wel goed terug te rijden.
Daarna even over de weg gestapt om te kijken hoe hij reageerde op verkeer, toen weer zelf afgezadeld, zelf gevoerd (ook belangrijk, kijken of hij voedernijd heeft) en geknuffeld.

Probeer zelf zoveel mogelijk te doen wat jij met een paard zou willen doen!! wil je veel knuffelen met een paard, knuffel hem dan plat.

Veel succes en ik hoop dat je er wat aan hebt!!!

Ethelate

Berichten: 21120
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-02 20:22

Sonja"]
[quote="Ethelate schreef:
en zorg dat je er zelf als eerste op zit ...


Eh.... heb ik niet zulke goede ervaringen mee. Ben het wel vaker tegengekomen dat een paard gepresenteerd werd als 'heel braaf' en op het moment dat de ruiter de voet in de beugel zette of in het zadel ging zitten vond er een soort van ontploffing plaats Haha!
Ik laat voor m'n eigen veiligheid liever eerst de eigenaar even plaatsnemen... hihi!
[/quote]

Euh, ik bedoel daar de 2e x als je gaat kijken!
Als het HET paardje wordt, dan zul je er toch vaak opklauteren! En als je dan steeds de eigenaar er bij moet halen....

Dat bedoel ik dus!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-02 22:05

ik wil weten hoe het paard op mij reageert, niet wat voor kunstjes er allemaal al opzitten. Ik rijd dus veel overgangen en kijk of hij echt flitsend kan en wil vertrekken. Verder wil ik een paard kunnen (be)werken, dus ik let er op hoe hij reageert als hij iets niet snapt: raakt hij in paniek of blijft hij wachten op mijn hulpen. Verder is het belangrijkste dat het gewoon goed klikt tussen jou en het paard.

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-02 23:16

Hoi Manon,

Je zegt dat je zelf al die hulpen niet goed kent. Nou, wij ook niet. Wat wij hebben gedaan: eerst degene erop die er altijd op reed. Die heeft dus netjes alle knopjes en kunstjes laten zien. Toen wij erop. Ik heb gewoon netjes linksom en rechtsom gestapt en gedraaft en grote voltes gereden. Vervolgens nog wat gegalopeerd. Daarna aan de hand paard uitgestapt (liep mevrouw naast met te snuiven, toen de eigenaar er naast liep liep ze meteen rustig). Ik had dus gezien hoe ze deed bij iemand die ze kende en vertrouwde en hoe ze zich gedroeg als ik erop zat. Het gevoel was goed. Ik had wel mijn instructeur meegenomen die ik heb gevraagd naar een oordeel. De inschatting was dat wij wel overweg zouden kunnen met het paard qua karakter en ach, die knopjes, daarvoor hebben we les.
Belangrijkste is dat het gevoel goed is.

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-02 23:26

Sonja schreef:
Ik singel dan even na (kijken of 'ie niet naar je hapt) en stijg lomp op. Dus m'n tenen in z'n buik en flink aan de linkerkant hangen. Klinkt misschien niet aardig voor een eerste kennismaking, maar ik wil immers weten wat voor vlees ik in de kuip heb.


En zet 'm ook eens een keer wat minder subtiel op de rem (hoe snel sta je stil van uit galop? En hoe?) en rij eens wat 'ruwer' weg. Pikt 'ie dat of word je gelanceerd? Lijken me voor een "semi-beginner" (vind je het erg als ik je zo noem?) toch ook handige dingen om te weten. Dat je er niet gelijk naast ligt als je een keer je evenwicht verliest en per ongeluk de teugels pakt, kan gebeuren tenslotte en een vergevingsgezind paard is dan wel fijn.

Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-02 23:55

Ik voel me zeker niet beledigd door het woord semi-beginner. Ik noem mezelf altijd gewoon beginner Haha!

1 jaar manegeles en 2 jaar een paard. Mmm dat is toch maar een klein deel van: een mensenleven is te kort om goed te leren paardrijden.

carlijn83

Berichten: 3514
Geregistreerd: 11-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-02 23:59

Ik wil ze ook graag zelf opzadelen e.d krijg je een goede indruk hoe het paard in de omgang is.
Ik zie graag wel dat ze ff onder het zadel gereden worden voor ik er op ga. ZO kan ik ook zien hoe ie loopt, hoe ie reageert, hoe zn gangen zijn, hoe ie in de rug en achterhand is.
Met t rijden: de gangen, controleren of ze goed aan de hulpen zijn, o f ze actief van achteren naar voren lopen, controleren of ze de oefeningen beheersen op t niveau waar men zegt dat ze lopen. pasje achterwaarts, is soort controle op de rug.
Ik ben er nu dus ook aardig mee bezig, ik ben ook aan t kijken voor een ander paard.

Kendra

Berichten: 8729
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-02 00:08

Manon 2 schreef:
Maar jongens....eh meisjes, hier komt dus het probleem van mijn andere topic naar voren: ik kan het meeste niet! Ik kan echt niet beoordelen of het paard z'n achterhand en voorhand netjes onafhankelijk van elkaar opzij kan zetten, of de lengtebuiging goed is, of hij goed verzameld.


Waarschijnlijk kun je dat wel goed zien als iemand anders er op zit, dan zit het er in ieder geval in. Wat ik belangrijk vind is bijvoorbeeld ook of een paard een beetje 'zit'. Sommige gooien zo hoog op of hebben bv. een hele lompe galop, daar kun je haast niet op blijven zitten. En als je veel wilt buitenrijden, kun je bijvoorbeeld vragen of ze een stukje (alleen) naar buiten willen gaan. Dan kun je zien hoe 'cool' het paard is. Maar je hebt gelijk, iemand meenemen is handig. Succes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-02 01:54

Behalve alle goede adviezen wil ik je nog iets meegeven: let heel erg goed op je gevoel. Als het je eigen paard gaat worden, dan moet het goed voelen, vertrouwd vooral. Daarmee bedoel ik dat je met vertrouwen op dat paard kruipt en niet met tigduizend twijfelgedachten. Het niveau van het paard maakt dan niet zoveel uit, juist het gevoel dat hij (zij?) je geeft is belangrijk.
Zelf wilde ik nevernooitmeer op een jong onervaren paard, echt niet. Totdat ik dus met mijn laarsjes aan naast mij eigen paard stond, we keken elkaar aan (zogezegd) en ik wist dat het goed zat, vol vertrouwen klom ik erop. Tot op de dag van vandaag ben ik nooit bang voor hem geweest, wel bezorgd op allerlei manieren, maar nooit bang.
Het tegendeel ken ik ook hoor, een paard waar je toch op kruipt terwijl je een stemmetje in je hoofd hoort piepen dat je dat beter niet kunt doen. Die situatie heb ik ook in gezeten en dus erg veel van geleerd.
Een kriebelig paard kan heel vertrouwd over komen, terwijl een afwezige sukkel opeens als een duveltje uit een doosje zich ontpopt als engerd, van die dingen zul je nooit zeker zijn en vooral je gevoel kan je daarbij helpen.
Heel veel plezier met kijken en ik hoop dat je de ware vind. Om te 'testen' vooral ook dingen uitproberen die jij leuk vindt om te doen terwijl je rijdt.