Manen trekken, zielig of niet?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Crista

Berichten: 3020
Geregistreerd: 12-01-04
Woonplaats: Zoetermeer

Manen trekken, zielig of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-04 11:22

hey,

ik had een vraagje: vinden jullie manen trekken zielig of niet????

ik vind het wel zielig, mensen zeggen wel dat het dier er weinig van voelt maar dat geloof ik dus echt niet!!! zal ik bij hun eens een plukje haren met een kort rukje uit hun hoofd trekken, vinden ze toch ook niet fijn!!
En dan kunnen ze wel zeggen dat je aan de reactie van het paard kan zien of het pijn doet of niet maar ook dat geloof ik niet, de meeste paarden zijn het gewoon gewend en dus blijven ze altijd braaf rustig staan, ontdanks dat he pijn doet!! en je heb toch ook paarden die wel helemaal gaan flippen!

dus.........wat vinden jullie van manen trekken?

[edit, spelfouten verbeterd]

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-04 11:25

Ik vind het niet zielig
Mijn paard staat ook al sinds de eerste keer gewoon stil, hoef hem niet eens vast te zetten, staat gewoon met een hanglipje te suffen.

Maar sinds een hele poos trek ik de manen niet meer, maar snij ze.
Dit gaat veel sneller en dat is de rede dat ik het doe.

Kliko

Berichten: 3026
Geregistreerd: 19-01-04
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-04 11:40

Niet zielig!

anydale

Berichten: 3486
Geregistreerd: 22-08-02
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-04 11:52

Ja, me paard vind het dus echt niet leuk, daarom ben ik maar kaan knippen, dat gaat veel beter want zulke dikke manen heeft ze nou ook weer niet. En het ziet er niet geknipt uit! Lachen

Nerwen

Berichten: 16039
Geregistreerd: 02-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-04 11:53

Indd niet zielig, het schijnt ook dat paarden maar weinig zenuwen in de manenkam hebben, dus pijn zal waars. wel niet Lachen

En snijden is inderdaad sneller en makkelijker Lachen

Artemiss
Berichten: 1093
Geregistreerd: 17-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-04 12:10

Idd niet zielig. Lachen

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-04 12:13

Ligt eraan hoe het paard reageert, maar zielig of niet soms is het nodig.
Paarden met dikke manen kun je niet altijd snijden.

Tasmanian

Berichten: 198
Geregistreerd: 31-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-04 12:24

Niet zielig hoor. Ik bedoel, als die paardjes gaan schuren langs een paal o.i.d.... dat lijkt me toch ook niet helemaal geweldig aanvoelen als mens zijnde. blijkbaar hebben paarden daar niet zo'n last van. Dan zla het met manentrekken toch ook wel meevallen. Verward

Lest

Berichten: 1905
Geregistreerd: 10-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-04 12:31

Mijn pony vindt het heerlijk als ik haar manen trek. Ze gaat helemaal met haar hoofd omlaag en gaat bijna slapen. En ze is wel zo'n pony die het duidelijk laat merken als ze het niet leuk vind. Niet zieleg dus. Lachen

yolande

Berichten: 309
Geregistreerd: 04-08-04
Woonplaats: Egmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-04 12:32

Als ik een paard heb wat trekken vervelend vind dan doe ik het niet dan knip ik ze liever. Mijn huidige paard vind alle aandacht fantastisch inclusief manen trekken en bij haar doe ik het dus wel en vind ik het ook echt niet zielig! Wel let ik op dat ik niet te lang door ga en echt kleine plukjes per keer pak!

DiantaM
Berichten: 11274
Geregistreerd: 10-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-04 12:34

Zielig?Zielig voor de mensen bedoel je! Ik krijg er altijd ontzettende spierpijn van!! Haha, maar tegenwoordig doe ik het met een manentrekschaar, dat gaat een stuk makkelijker, en het resultaat is hetzelfde!!!

Branca

Berichten: 6138
Geregistreerd: 30-11-01
Woonplaats: ZO Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-04 12:35

Mijne moet er niks van hebben.. wordt wat autistisch ofzo.. Snijden gaat ook niet meer.. effe snel met schaar kan net.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-04 12:36

Waarom zou je ze trekken als er alternatieven zijn? Mijn paarden mogen gewoon hun bos houden, en als ze te lang worden gaat de schaar erin.

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-04 12:45

Niet zielig!
De manen van een paard zitten in een vetlaag, wat dus anders is dan bij mensen. Daarom kan de vergelijking tussen mensen en paarden ook niet opgaan.
Verder is het verstandig om het na het werk te doen, het paard is dan warm en gaat het trekken makkelijker.

Inderdaad zijn er paarden die het niet prettig vinden, maar volgens mij komt dat meer door de bewegingen die je maakt en sommige paarden vinden dat gepiel bij hun hoofd gewoon niet prettig.

Ik trek eigenlijk bijna altijd en heb er ook nog nooit paarden gehad die het niet wilden. Bij de één doe het alleen even iets rustiger aan als ik merk dat ze wat schuw zijn.

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-04 12:47

Bij mijn ene paard vind ik het "zielig" (dat vind ik altijd zo'n groot woord Knipoog ) want die vind het echt verschrikkelijk.
Die andere vind het juist heerlijk en staat er bij te dromen.

Karamell

Berichten: 1299
Geregistreerd: 17-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-04 12:47

Niet zielig, al doe ik wel voorzichtig Lachen
De Fries haar manen trek ik niet, die van de forrester warm...en ik kreeg de indruk dat ie dat wel leuk vond, zeker met deze warmte

joelledsr

Berichten: 1641
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: ergens ver weg...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-04 12:54

Het wisselt per paard. Heb genoeg 3 jarige gezien die er niets aan vinden de eerste keer. maar ook een hoop al oudere paarden, die vaak een wat mindere ervaring ermee hebben, die compleet door het lint gaan. Dus misschien is dit weer eens typisch iets wat je kunt zoeken in de opvoeding en de eigenaar.

Poffer
Berichten: 1656
Geregistreerd: 25-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-04 12:57

ik vind het niet echt zielig..

Loena

Berichten: 391
Geregistreerd: 02-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-04 13:01

Ik vind het opzich niet zielig...Als het pijn doet bij een paard dan reageren ze wel hoor!
Alleen manentrekken bij Obsession........ dat gaat dus niet, die reageert er duidelijk op.. Of zij nou kleinzerig is.. weet ik niet..
Ik heb ook zo'n snijmes! Ideaal, harstikke scherp en je bent zo klaar!

Alleen is Obsession zo erg dat als ik vlak bij haar hoofd een plukje manen vastpak... dan denkt ze dus al dat ik ga manentrekken... en dan ben ik als ik niet goed uitkijk een paar tanden kwijt... Haha!

kiekje

Berichten: 116
Geregistreerd: 22-12-03
Woonplaats: hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-04 13:04

Ik vind het niet zielig.
Mijn vorige paard ging al recht overeind als je met een schaar of en kammetje aan kwam.
maar het paard wat ik nu heb heeft er niks van.
groetjes kiekje

Kwanyin
Berichten: 18995
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-04 15:51

niet zielig bij mijn paarden, hoewel evita wel serieus kan doen alsof het zielig is Haha!

Prima laat zich heel gemakkelelijk doen
Evita die doet ook geen 'lelijke' dingen, ze springt niet om ze ze stapt niet weg ofzo, maar die trien heeft wel het handig trukje gevonden om als je een kam in dr manen zet haar hoofd héélemaal scheef te gaan houden, een bijzonder komisch gezegd want het ziet eruit als "ik ben toch lieV hé Schijnheilig " en als je ook maar een beetje aan de manen terekt gaat ze met haar hoofd mee nog erger als je haar omsleurt, maar bijzonder lastig manen te trekken Haha!

unique

Berichten: 212
Geregistreerd: 04-10-01
Woonplaats: Lienden (gelderland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-04 15:59

Zeker niet zielig, ze voelen er echt bijna niets van!
De meeste jonge paarden (die zijn het dus niet gewend) blijven gewoon rustig stilstaan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-04 16:04

bovendien geeft een manenkam mee, kan je van je hoofdhuid niet zeggen..

DeSa
Berichten: 12885
Geregistreerd: 24-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-04 16:11

Alacairion schreef:
bovendien geeft een manenkam mee, kan je van je hoofdhuid niet zeggen..

idd

Buckje
Berichten: 19862
Geregistreerd: 22-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-04 16:52

niet ze voelen er niets van