Hoe komt het dat schimmels steeds witter worden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Marloez
Berichten: 6531
Geregistreerd: 05-05-04

Hoe komt het dat schimmels steeds witter worden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-04 11:26

Tja, de titel zegt het al, en dan bedoel ik met name appelschimmels.
Elke winter krijgt mijn ponytje een dosis wit haar erbij Haha! en nu worden haar manen dus ook steeds witter.
Naarmate ze ouder word dus.
Op ten duur zal ze wel helemaal wit zijn, het is algemeen bekend bij schimmels. Maareh.. hoe komt het eigenlijk? Waardoor wordt dat veroorzaakt..?
Misschien een beetje domme vraag maar ik zat daar zo ineens aan te denken Clown

DubbelFun

Berichten: 88674
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-04 12:00

Schimmel is eigenlijk geen kleur zoals zwart, maar eerder een genetisch foutje.
De schimmel'kleur' moet je vergelijken met wat bij mensen ook voorkomt, nl. het natuurlijke verouderingsproces van het haar. Ook bij oudere paarden vind dit plaats. De haarzakjes maken gewoon geen kleur meer aan, waardoor het haar wit wordt.

Schimmels hebben echter in hun genen 'iets' zitten waardoor dit natuurlijke vergrijzingsproces versneld plaats vind. Dus ipv op oudere leeftijd, kan dit al tussen het 2e tot 8e jaar gebeuren.

Een gelijksoortig proces gebeurt bij roan's met dit verschil dat dit zich bij deze paarden jaarlijks herhaald.
Schimmels worden ook wel onveranderlijk 'wit' genoemd; de kleur veranderd maar 1x en daarna niet meer.
Roans zijn veranderlijk wit; met elke wisseling van het haarkleed ontstaat de oude basiskleur die weer veranderd als het haar ouder wordt. Meestal is een roan 's winters anders van kleur dan 's zomers.

Een schimmel zal wel altijd een donkere huid hebben en houden.
Ook hebben schimmels mede vanwege dit genetisch foutje meer last van melanomen.

Marloez
Berichten: 6531
Geregistreerd: 05-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-04 12:04

heel erg bedankt voor de uitgebreide reactie! Maar ik dacht dat cremello's en genetisch foutje hadden Verward
en... wat zijn melanomen..? Blond

DubbelFun

Berichten: 88674
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-04 12:23

Melanomen zijn gezwellen, meestal rond de anus en geslachtsorganen die in beginsel niet kwaadaardig hoeven te zijn. Echter in 2/3 van de gevallen wordt het uiteindelijk wel kwaadaardig. Het is in feite een vorm van huidkanker.

Cremello's/Perlino's/Smokey Black is geen genetisch foutje, maar het samenkomen van 2 'verdunners', van beide ouders 1. Heb je 1 verdunner dan krijg je een valk of een palomino (afhankelijk van de basiskleur: zwart of vos).

Cremello's/Perlino's/Smokey Black is dus de homozygote vorm van het Creme-gen (CC).

indiaan
Berichten: 90
Geregistreerd: 18-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-04 12:24

Men gebruikt verkeerde was middel

Marloez
Berichten: 6531
Geregistreerd: 05-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-04 12:49

indiaan schreef:
Men gebruikt verkeerde was middel

Verward

Marloez
Berichten: 6531
Geregistreerd: 05-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-04 12:50

Sugarmiss schreef:
Melanomen zijn gezwellen, meestal rond de anus en geslachtsorganen die in beginsel niet kwaadaardig hoeven te zijn. Echter in 2/3 van de gevallen wordt het uiteindelijk wel kwaadaardig. Het is in feite een vorm van huidkanker.

Cremello's/Perlino's/Smokey Black is geen genetisch foutje, maar het samenkomen van 2 'verdunners', van beide ouders 1. Heb je 1 verdunner dan krijg je een valk of een palomino (afhankelijk van de basiskleur: zwart of vos).

Cremello's/Perlino's/Smokey Black is dus de homozygote vorm van het Creme-gen (CC).

komt zoiets vaak voor..? Scheve mond
En kan je het voorkomen..?
Ohjee nu word Marloez bang Haha!

Hanneke84

Berichten: 3144
Geregistreerd: 10-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-04 13:40

Mijn schimmel wordt juist al donkerder, die krijgt vliegenschimmel stipjes Haha!
En al meer grijze haren op haar achterbenen.
Afbeelding

Lenn

Berichten: 5331
Geregistreerd: 17-04-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-04 13:42

haha Vaan wordt ook al zo'n sproetenkop maar dat zie je van een afstand gelukkig toch niet.

Marloez
Berichten: 6531
Geregistreerd: 05-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-04 13:45

Dusty krijgt ook allemaal sproetjes, op haar hoofdje en schouders Haha! Het heeft wel wat vind ik Lachen
MiZzLoVe word jou schimmel donkerder..? Verward
Glimt wel mooi trouwens Haha!

DubbelFun

Berichten: 88674
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-04 14:08

Marloez schreef:
komt zoiets vaak voor..? Scheve mond
En kan je het voorkomen..?
Ohjee nu word Marloez bang Haha!

Gebruik de zoekfunktie eens op het woord melanoom / melanomen. Er is al heel veel over geschreven.

Bang worden is niet nodig, wel altijd oplettend blijven en als je het niet vertrouwd de DA er naar laten kijken.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-04 14:10

Melanomen kun je niet voorkomen....helaas...

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-04 15:19

Sugarmiss schreef:
Schimmels hebben echter in hun genen 'iets' zitten waardoor dit natuurlijke vergrijzingsproces versneld plaats vind. Dus ipv op oudere leeftijd, kan dit al tussen het 2e tot 8e jaar gebeuren.

Klopt, maar ze kunnen ook met 1 jaar al vrijwel wit zijn.

imaran
Berichten: 7
Geregistreerd: 02-07-04
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-04 15:35

Mijn oude ijslander was stralend wit, maar toen hij op leeftijd raakte kreeg hij allemaal sproeten en die sproeten waren dezelfde kleur die hij als veulen had..

Hanneke84

Berichten: 3144
Geregistreerd: 10-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-04 15:52

Marloez schreef:
Dusty krijgt ook allemaal sproetjes, op haar hoofdje en schouders Haha! Het heeft wel wat vind ik Lachen
MiZzLoVe word jou schimmel donkerder..? Verward
Glimt wel mooi trouwens Haha!


Naja donkerder, toen ik haar kocht was ze wit met een sproetje boven haar oog, en grijze manen en staart.
Nu heeft ze al bruine haren door haar staart en manen heen, krijgt ze vliegenschimmel stipjes/sproetjes, en op haar achterbenen komen al meer grijze haren Verward
Had hier vorig jaar een topic over, zal hem even opzoeken.

http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?t=134588

Alleen de foto's doen het niet meer.