Welke hoofdstel raden jullie me aan?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Youko

Berichten: 3021
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Hong Kong

Welke hoofdstel raden jullie me aan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-02 14:39

Gisteren heeft Avalon mijn tweede Kieffer Salzgeber hoofdstel verrot getrokken Boos! . Aangezien dit de tweede is van Kieffer, ben ik van plan om over te stappen naar een ander merk, ik zoek nu dus een sterke hoofdstel voor de wedstrijden (als het ervan gaat komen). Het mag van mij best duur zijn, als de kwaliteit maar goed is. Welke raden jullie me aan? Ik dacht zelf aan BR en Passier, maar zijn het ook sterke hoofdstellen? Ik heb tot nu toe alleen maar Kieffers gehad, maar dus geen goede ervaringen mee gehad...

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-02 15:01

Stübben is erg goed, onverslijtbaar.
En dan zou ik er eentje nemen met een gedeeld kopstuk, dus allemaal losse riempjes. Is niet gelijk je hele hoofdstel aan gort als er toch 1 riempje stuk is, kun je het makkelijker laten maken.

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-02 15:03

Even een vraagje op welke manier trekt hij hem dan kapot ??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-02 15:20

Prisca schreef:
Even een vraagje op welke manier trekt hij hem dan kapot ??

je haalt me de woorden uit mijn mond.
Zelfs goedkope hoofdstellen heb ik nog nooit kapot gekregen.
En vast zetten doe je neem ik aan toch aan een halster?

anne21

Berichten: 385
Geregistreerd: 07-10-01
Woonplaats: groet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-02 15:44

stübben is idd erg mooi, ben alleen bang dat dat niet gaat passen bij zo'n hoofdje als avalon heeft, tenminste de arabier waar ik op rijd paste het niet, de bakstukken waren te lang.
als je een goed nieuw hoofdstel hebt gevonden zou ik graag van je horen wat voor eentje, moet er terzijne tijd ook nog eentje voor mijn hengst, maar die heeft zo'n smal neusje van onder dat ik bang ben dat ik lang moet zoeken!

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-02 15:46

Probeer er eens een van Imperial Riding, die heb ik ook en zijn elegant en toch robuust. En mooi om te zien.... Haha!

abcfgd1

Berichten: 5646
Geregistreerd: 22-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-02 15:53

hoi

ik heb br, met knipjes om het bit makkelijk te wisselen... Ik vind ze heel erg mooi, en zijn errug sterk!

maar idd.. hoe trekt ie hem kapot dan??

kuss

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-02 15:56

anne21 schreef:
stübben is idd erg mooi, ben alleen bang dat dat niet gaat passen bij zo'n hoofdje als avalon heeft, tenminste de arabier waar ik op rijd paste het niet, de bakstukken waren te lang.


Kleiner maatje nemen? Cob bijvoorbeeld.
Zo'n hoofdstel met een gedeeld kopstuk is ook makkelijk kleiner te maken omdat je er eigenlijk onbeperkt gaatje bij kunt prikken, maar of het daar mooier van wordt.....

anne21

Berichten: 385
Geregistreerd: 07-10-01
Woonplaats: groet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-02 16:22

het model wat ik toen gekocht heb, met de dubble riempjes, pastte gewoon niet omdat bij een arabieren hoofd de verhoudingen anders liggen.
ik noemde alleen de bakstukken omdat dat het grootste probleem was, maat cob was ook te groot, ik heb nu een hoofdstel laten vermaken.
toen ik hier de opdracht voor gaf keek m'n zadelmaker me heel vreemd aan en vroeg of ik niet beter gelijk een shetland hoofdstel kon kopen Haha! , maar helaas dan word de frontriem en keelriem te strak.
ik denk dat Avalon wel wat minder extreem in z'n hoofd is, maar ik vind stübben juist van alle merken het slechtste passen bij een (bij mijn geval dan) arabier, dus vandaar dat ik stübben afraad, maar je zal het gewoon moeten proberen Knipoog

Youko

Berichten: 3021
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Hong Kong

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-02 16:37

Prisca schreef:
Even een vraagje op welke manier trekt hij hem dan kapot ??


Bij het longeren, trekt hij zich af en toe los (het gebeurt weleens dat hij zich in één keer lostrekt, of steigeren en zijn benen over lijn slaan, waardoor ik wel moet loslaten). O.K. dat moet ik ook oplossen, maar ik had een goedkope hoofdstel en die ging ook niet zo snel kapot.

Syllie

Berichten: 562
Geregistreerd: 12-02-02
Woonplaats: Brouwershaven

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-02 16:47

Hey,

Zorg gewoon dat je twee hoofdstellen hebt, eentje voor het longeren (waarvan je losse onderdelen kunt kopen als het nodig is) en eentje voor het rijden. Dus een mooie (dure) en een mooie (wat goedkopere).

En misschien zorgen dat iemand die sterker is dan jij hem een keertje aanpakt en niet loslaat. Paarden weten natuurlijk snel wat ze kunnen flikken.

Je kan natuurlijk moeilijk elke keer een ander hoofdstel gaan kopen.

xxxies

Syllie

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-02 16:59

Idd ik heb een pagony stratson voor het longeren en een andere voor het rijden. Zo heb ik er altijd een voor het net ?

Ik denk dat het het probleem eerder in de opvoeding van Avelon moet zoeken en in je zelf dan in he tuig. Niet negatief hoor maar gewoon om het idee. Ik rij nu al 10 jaar en ik heb nog nooit een hoofdstel kapot getrokken ?? Een keer is de neusriem kapot gegaan en die heb ik laten maken bij een ambachtelijke schoenmaker. Nog altijd goedkoper dan een nieuwe kopen.

Lovers

carola

Berichten: 8686
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-02 17:29

Ik heb op mijn arabier een Schumacher rondgenaaid hoofdstel. De gespen zitten niet aan de zijkant van het hoofd, maar bovenop, achter de oren. Het is echt een verschrikkelijk mooi hoofdstel Lovers , vooral voor een iel arabierenhoofdje.
Ed heeft hem nog niet kapot gekregen, maar of ie ook echt goed sterk is... Verward

abby
Berichten: 1664
Geregistreerd: 31-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-02 17:45

hoi,

Ik heb ook zo'n Pagony Statson voor het longeren en een Kieffer voor het rijden. Om precies dezelfde reden als Prisca... Hoe bevestig je de longeerlijn aan je hoofdstel? Als je de lijn door het bit en de neusriem haalt, moet hij van wel erg goede huize komen om het kapot te trekken hoor. Je zou kunnen overwegen tijdelijk een kaptoom te gebruiken, neem dan wel een leren exemplaar in de juiste maat met een goede gepolsterde neusriem zodat de druk op de neus niet pijnlijk voor hem wordt. Als je de lijn dan op de middelste ring, dus bovenop de neus, bevestigt, wordt het voor hem alweer moeilijker om zijn benen erover te slaan: als hij omhoog komt, gaat de lijn mee. Door ophoudingen te maken (die dus de druk op de neus vergroten, komt hij dan weer naar beneden. Verder denk ik dat je hem op het gebied van longeren goed moet gaan opvoeden. Zo'n hoofdstel kun je vervangen, maar dit is eigenlijk een gevaarlijke situatie. Een paard moet ook aan de longe aan de hulpen staan. Zorg dat je longeert in een afgezette cirkel waardoor hij niet kan wegrennen, drijf hem steeds voorwaarts zodat hij ook niet kan steigeren.

Waventy

Berichten: 5284
Geregistreerd: 22-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-02 17:49

Ik heb 3 naamloze hoofdstellen, en onverslijtbaar.
2 daarvan waren 35 gulden, en die ander was 150.
Ik zou zeggen ga eens voor een van de goedkoopste, maar zorg er wel voor dat het geen "karton" is.

groetjes Lara

napoleon

Berichten: 4078
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-02 20:14

Margreet schreef:
Stübben is erg goed, onverslijtbaar.
En dan zou ik er eentje nemen met een gedeeld kopstuk, dus allemaal losse riempjes. Is niet gelijk je hele hoofdstel aan gort als er toch 1 riempje stuk is, kun je het makkelijker laten maken.


Jaaaaaah..........die wil ik ook, half rondgenaaid, past mooi bij mijn zadel Kwijl
Moet ik nog wel ff sparen Frusty

Mirte

Berichten: 2107
Geregistreerd: 18-05-01
Woonplaats: bollendorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-02 21:47

Heb nog nooit een hoofdstel meegemaakt die onbreekbaar is. Als je zoveel hoofdstellen verslijt zou ik eerder kiezen voor een goedkopere.

Nimber

Berichten: 26552
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-02 21:55

ik ga met mirte mee.
Ik heb ooit eens in een aanbieding voor 35 piek een nieuw hoofdstel gehad die heeft 6 jaar dienst gedaan tot ik lodewijk net een jaar had. ik was nog bezig met inrijden toen ie schrok bij het bit in dien hij ervandoor met het hoofdstel om de benen alleen de teugels hingen om de hals ding aan gort teminste keelriem van het kopstukaf etc.
nou heb ik allemaal reseve riempjes maar was een goede reden om een nieuw te kopen. 1tje van 100 piek ook merkloos gaat nu 2.5 jaar mee en blijft wel mooier.
sinds een jaar heb ik ook een kieffer die ziet eruit of ie gister uit de winkel kwam en blijft super heel.
het zou natuurlijk van het onderhoud komen stug leer knapt eerder dan soepel leer.
maar als dat niet het geval is zou ik ook voor goedkoopjes gaan dan is het minder balen als hij er weer 1 aan gorttrekt

Youko

Berichten: 3021
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Hong Kong

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-02 00:50

Bedankt allemaal!

Ik rij nu met een hoofdstel van 5 tientjes en die wordt echt niet beter onderhouden dan die Kiefferhoofdstellen.

Ik ben het zeker mee eens dat het ook aan een de opvoeding ligt van Avalon. Het is niet dat ik er niks aan doe, maar het is gewoon een ongelooflijke etter met longeren..En als zo'n hoofdstel na 5 minuutjes al kapotgetrokken wordt...en mijn hoofdstelletje van 5 tientjes gaat al bijna 2 jaar mee...denk ik toch dat die Kieffer die ik had van minder duurzaam (sterk) materiaal wordt gemaakt. Ik heb mijn lesje wel geleerd, dus hij krijgt nog een hoofdstel voor wedstrijden en die goedkope hoofdstel voor het longeren.

Prima

Berichten: 6024
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bussum & Harskamp :D

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-02 01:11

Ik zweer bij Pagoni. Het liefst wil ik er alles van.